کد خبر: ۳۲۳۹۸
|
۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

ارتباط پایدار با توسعه شبکه فیبرنوری

توسعه نسل‌های جدید تلفن همراه نیازمند تامین شبکه فیبر نوری است، بنابراین اجرای این پروژه می‌تواند ارتباطات پایدار کشور را تا چند دهه آینده بیمه کند.

مصطفی گودرزی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه استفاده از فیبرنوری یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد.
به دلیل استفاده اینترنت فیبرنوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبرنوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلودی بیش از یک گیگابیت ارائه کند.

طبق آمار‌های موجود، تعداد اشتراک فناوری FFTH که در دولت جدید به آن توجه ویژه‌ای شده نسبت به پاییز ۱۴۰۰، حدود ۵.۵ درصد افزایش یافته است. این امر نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های دولت، همچنان افراد زیادی علاقمند به استفاده از این سرویس نیستند؛ شاید تعرفه فیبر نوری و هزینه‌های راه‌اندازی اولیه آن یکی از دلایل این امر باشد.

این درحالی است که یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات تا سال ۱۴۰۴، عرضه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری است.
در همین راستا عیسی زارع پور به پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های دولت برای سه سال آینده اشاره کرد و تشریح کرد: این پروژه به عنوان یک پروژه راهبردی و ملی نیاز مردم به سرعت‌های بالای چند صد مگابیت بر ثانیه را تامین می‌کند. ضمن اینکه توسعه نسل‌های جدید تلفن همراه نیازمند تامین شبکه فیبر نوری است؛ بنابراین انجام این پروژه می‌تواند ارتباطات پایدار کشور را تا چند دهه آینده بیمه کند.

براساس این گزارش توسعه شبکه فیبرنوری نیاز آینده کشور است و اگر فیبر نداشته باشیم با توجه به اینکه ارتباطات دیتا هم اکنون دو طرفه شده و کاربر دیگر فقط دریافت کننده یک خدمات و محتوا نیست و بارگذاری کننده محتوا به صورت همزمان انجام می‌شود، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. هم اکنون دیگر سرعت آپلود هم در کنار سرعت دانلود بسیار اهمیت دارد و FTTH خیلی به موضوع کمک می‌کند. در پروژه FTTH محدودیت فناوری سیم شکسته می‌شود و مشکل کاربران در سرعت بارگذاری اطلاعات رفع خواهد شد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که فیبر فقط سرعت بالا نیست، بلکه طیف وسیعی از مزایای دیگر را برای اپراتور‌ها به ارمغان می‌آورد که از جمله آن کیفیت کلی شاخص‌های خدمات، هزینه‌های نگهداری کمتر، هزینه‌های انرژی کمتر و نیاز‌های زیرساخت فیزیکی کوچک‌تر است.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی