کد خبر: ۳۲۴۳۳
|
۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

مأموریت SWOT آغاز شد

ماهواره آب‌های سطحی و توپوگرافی اقیانوس (SWOT) که برای پرتاب امروز پنجشنبه _پانزدهم دسامبر_ تنظیم شده است، وعده داده که اطلاعات دقیق و فوق‌العاده‌ای از آب‌های سطحی کره زمین ارائه دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس با ماهواره آب‌های سطحی و توپوگرافی اقیانوس (SWOT) در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ کالیفرنیا در موقعیت پرتاب قرار گرفت. اندازه‌گیری‌های این ماهواره از آب‌های شیرین و اقیانوس‌ها به محققان کمک می‌کند تا به بعضی از مهم‌ترین چالش‌های آب‌وهوایی موجود رسیدگی کنند و به جوامع کمک کند تا برای گرم شدن جهانی آماده شوند.

این پروژه به‌طورمشترک توسط ناسا و مرکز ملی D'Etudes Spatiales با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی بریتانیا توسعه‌یافته است و نخستین مأموریت ماهواره‌ای به‌شمار می‌رود که تقریباً تمام آب‌های سطح زمین را رصد و ارتفاع آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، مخازن و اقیانوس‌های سیاره را اندازه‌گیری می‌کند.

تکنسین‌های تأسیسات پردازش اسپیس‌ایکس در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ کالیفرنیا این عملیات را به پایان رسانده و فیرینگ (fairing) را با بالای موشک فالکون ۹ جفت کردند. فیرینگ از ماهواره در برابر فشار آیرودینامیکی و گرمایش در هنگام صعود محافظت می‌کند و قرار است پس از خروج موشک از جو زمین به دو نیمه تقسیم شود و به زمین باز گردد.

هنگامی که SWOT در مدار قرار گرفت، ارتفاع آب موجود در آب‌های شیرین و اقیانوس‌ها را در بیش از ۹۰ درصد از سطح زمین اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات بینشی در مورد چگونگی تأثیرگذاری اقیانوس‌ها بر تغییرات آب‌وهوایی، نحوه اثرگذاری گرمایش جهانی بر دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مخازن آب و شیوه‌های آمادگی بهتر جوامع برای مقابله با بلایای طبیعی همچون سیل را ارائه می‌دهد.

ماهواره SWOT مزایای زیادی نسبت به روش‌های ماهواره‌ای فعلی اندازه‌گیری رودخانه‌ها دارد. ارتفاع‌سنج‌هایی مانند ماهواره‌های سری جیسون می‌توانند میزان تغییر سطح آب در بعضی از رودخانه‌های بزرگ را اندازه‌گیری کنند و لندست توانایی اندازه‌گیری میزان تغییر عرض رودخانه‌ها را دارد، اما هیچ‌یک از منابع داده به خودی خود تمام اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه یک تخمین معقول از میزان آب در حال عبور از رودخانه را بدون انجام کالیبراسیون دشوار و پرهزینه روی زمین فراهم نمی‌کند.

با این حال SWOT با اندازه‌گیری هم‌زمان سطح و عرض آب، همچنین شیب رودخانه‌ها و دریاها شرایط را تغییر می‌دهد و ابزاری را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا تخمین بزنند که آب با چه سرعتی در حال حرکت و خروج از چرخه است. ماهواره SWOT هر بار که بر فراز رودخانه‌ای پرواز می‌کند (هر پنج روز برای آلاسکا)، داده‌های مورد نیاز برای تخمین جریان آب را به یک‌باره جمع‌آوری می‌کند و رادارهای آن با داشتن دیدی واضح از میان ابرها، شکاف‌های داده‌ای ناشی از ابرها در لندست و سایر تصاویر نور مرئی را از بین می‌برد.

SWOT امکان مشاهده آنچه را که از نظر هیدرولوژیکی در آلاسکا در حال وقوع است، فراهم می‌کند که این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است. ماهواره SWOT در مجتمع پرتاب فضایی E4 هدف‌گذاری شده و قرار است رأس ساعت ۶:۴۶ صبح در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی