کد خبر: ۳۲۴۳۹
|
۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

شرکت SpaceX به‌دنبال اتصال مستقیم گوشی‌های موبایل به شبکه استارلینک است

استارلینک یک سرویس اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که توسط شرکت SpaceX توسعه یافته و هدف از ارائه آن فراهم نمودن امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق دور افتاده و محروم است.

به گزارش«نبض فناوری»استارلینک یک سرویس اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که توسط شرکت SpaceX توسعه یافته و هدف از ارائه آن فراهم نمودن امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق دور افتاده و محروم است. این شبکه شامل مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک در مدار پایینی زمین است؛ ماهواره‌هایی که به منظور فراهم نمودن امکان دسترسی کاربران به اینترنت پهن‌باند با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این شبکه تا سپتامبر سال 2022 شامل بیش از 3000 ماهواره بود. شرکت SpaceX اخیرا از تصمیم خود برای استقرار مجموعا نزدیک به 12 هزار ماهواره خبر داده است. تعداد مشترکین سرویس استارلینک تا ماه ژوئن 2022 بالغ بر 500 هزار نفر بوده است. اما ایلان ماسک به‌دنبال جذب مشتریان بیش‌تری است. ظاهرا SpaceX سرگرم بررسی قابلیتی است که امکان اتصال مستقیم گوشی‌های هوشمند به شبکه استارلینک را فراهم می‌کند.

بنابراین سرویس استارلینک شرکت SpaceX به‌دنبال ایجاد تحولی انقلابی از طریق فراهم نمودن امکان اتصال مستقیم گوشی‌های موبایل به ماهواره‌های خود است. کاربران به منظور استفاده از سرویس استارلینک بایستی تجهیزات خاصی مانند آنتن و گیرنده را خریداری نمایند. با این‌حال SpaceX سرگرم کار روی یک فناوری جدید است که به کاربران امکان می‌دهد تا گوشی‌های هوشمند خود را مستقیما به شبکه استارلینک متصل نموده و بدین‌ترتیب از تهیه تجهیزات تخصصی بی‌نیاز شوند. در نتیجه دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت فضایی و استفاده آنها از قابلیت‌های استارلینک تسهیل خواهد شد.

شرکت SpaceX به منظور تجهیز برخی ماهواره‌های استارلینک نسل دوم خود به سخت‌افزار ویژه اتصال مستقیم به شبکه سلولی، درخواستی را به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات‌متحده (FCC) ارسال نموده است. چنین سخت‌افزاری به کاربران امکان می‌دهد تا گوشی هوشمند خود را مستقیما به شبکه استارلینک متصل نموده و به شکلی بی‌دردسر از اینترنت پرسرعت فضایی بهره‌مند شوند.

در حال حاضر SpaceX حدودا 3500 ماهواره استارلینک نسل اول را به فضا پرتاب کرده است. همچنین کمیسیون ارتباطات فدرال مجوز پرتاب 7500 ماهواره نسل دوم دیگر به فضا تا پایان دهه جاری میلادی را صادر کرده است. SpaceX امیدوار است که با ارائه سخت‌افزار جدید جهت اتصال مستقیم به شبکه سلولی امکان ارائه خدمات صوتی، پیام‌رسانی و مرور ابتدایی وب با حداکثر سرعت دانلود 18.3 مگابیت بر ثانیه (به لحاظ تئوری) به کاربران فراهم شود.

این اقدام یک گام کلیدی مهم و روبه جلو برای شرکت SpaceX در مسیر ارائه خدمات ویژه گوشی‌های هوشمند از طریق اپراتور T-Mobile است. این شرکت در ماه آگوست از تصمیم خود برای اتصال 2 شبکه داده‌ای و تلاش برای از بین بردن مناطق فاقد پوشش شبکه موبایل در ایالات‌متحده خبر داد. در این میان سایر شرکت‌ها از جمله AST SpaceMobile واقع در شهر تگزاس نیز روی ارائه خدمات پهن‌باند تلفن همراه در بستر فضا کار می‌کنند.

با این‌حال مجموعه بزرگ ماهواره‌های SpaceX و همکاری راهبردی این شرکت با T-Mobile مزایای رقابتی قابل‌توجهی را در زمینه ارائه امکان دسترسی مطمئن به اینترنت فضایی به ارمغان خواهد آورد. چنان‌چه همه چیز مطابق برنامه به پیش برود؛ در این‌صورت شرکت SpaceX تا سال 2024 می‌تواند امکان اتصال کامل و مداوم گوشی‌های هوشمند به 2000 ماهواره استارلینک نسل دوم را فراهم نماید.

منبع: آی تی رسان

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی