کد خبر: ۳۲۴۵۸
|
۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

راه‌های مقابله با هک شدن گوشی موبایل

این روز‌ها خبر‌های زیادی در خصوص هک شدن گوشی موبایل و سیستم رایانه‌ای منعکس می‌شود؛ چرا که هک کردن گوشی موبایل کار غیر ممکنی نیست و در ساده‌ترین حالت با نصب بودن یک اپلیکیشن جاسوسی و مخرب انجام می‌شود.


به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه گوشی‌های هوشمند به یک ابزار کاربردی و مهم مبدل شده که کاربران می‌توانند از آن‌ها برای انجام کار‌های شخصی‌شان استفاده کنند. در حقیقت گوشی‌های موبایل برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، مدیریت حساب‌های مالی و برقراری ارتباط‌های بانک موردنیاز کاربران هستند. با وجود این که گوشی‌های هوشمند کاربردی هستند، اما در صورتی که مواظب اطلاعات نباشید، احتمال هک شدن دستگاه تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

براساس این گزارش روزانه خبر‌های زیادی در خصوص هک شدن گوشی موبایل و سیستم رایانه‌ای منعکس می‌شود. چرا که هک کردن گوشی موبایل کار غیر ممکنی نیست و در ساده‌ترین حالت با نصب بودن یک اپلیکیشن جاسوسی و مخرب انجام می‌شود. مشکلاتی نظیر سوء استفاده از ایمیل‌های کاری و شخصی شما، سوء استفاده از حساب‌های بانکی شما، سوء استفاده از عکس‌ها و ویدئو‌های شخصی شما و ... همگی می‌توانند در این شرایط انجام شوند. روش‌های مختلفی برای هک کردن تلفن وجود دارد، از هک شدن به مکالمه مستقیم یا پیام صوتی شخصی گرفته تا هک کردن داده‌های ذخیره شده در تلفن هوشمند.
اما چگونه می‌توانیم از هک شدن گوشی موبایل خود جلوگیری کنیم؟

به یقین یکسری نکات اساسی برای حفظ امنیت تلفن همراه وجود دارد که برای کاربران تلفنی معمولی، پایبند بودن به این اصول اولیه، مکانی مناسب برای شروع مسدود کردن تلاش‌های ساده برای هک کردن است.

هرگز تلفن خود را بدون مراقبت رها نکنید. نگه داشتن تلفن همراه خود در همه زمان‌ها مخصوصا زمانی که در یک مکان عمومی هستید اولین و بهترین قانونی است که باید از آن استفاده کنید. همچنین رمز عبور پیش فرض تلفن خود را تغییر دهید. احتمالاً تلفن شما دارای یک رمزعبور پیش فرض ساده و قابل پیش بینی است و کسانی که می‌دانند می‌توانند از این مزیت به نفع خود استفاده کنند.

امنیت بلوتوث خود را مدیریت کنید. استفاده از شبکه‌های بلوتوث محافظت نشده خودداری کنید و هنگامی که از سرویس بلوتوث استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. همچنین از داده‌های پین و کارت اعتباری خود محافظت کنید. از یک برنامه محافظت شده برای ذخیره شماره‌های PIN و کارت‌های اعتباری استفاده کنید یا بهتر آنکه، آن‌ها را به هیچ وجه در تلفن خود ذخیره نکنید.

براساس این گزارش همچنین راه‌های پیشرفته‌ای برای جلوگیری از هک شدن گوشی نیز وجود دارد.
اگر هنوز نگران هک شدن هستید، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود استفاده کنید. از وای فای عمومی نا امن جلوگیری کنید. هکر‌ها اغلب مکان‌های مهمی مانند حساب‌های بانکی را از طریق WiFi عمومی هدف می‌گیرند که به دلیل ضعف ایمنی به راحتی امنیت آن‌ها مورد سو استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی خودکار یا autocomplete feature را خاموش کنید. با انجام این کار، می‌توانید از دسترسی به اطلاعات شخصی مهم ذخیره شده جلوگیری کنید. مرتباً سابقه مرور، کوکی‌ها و حافظه نهان خود را حذف کنید. از بین بردن ردپای مجازی شما در به حداقل رساندن میزان داده‌هایی که با چشم کنجکاو می‌توان از آن‌ها سواستفاده کرد، مهم است.
اگر از کاربران آیفون هستید، گزینه Find My iPhone را فعال کنید. با فعال کردن این ویژگی در تنظیمات، می‌توانید گوشی خود را از خطر نفوذ هکر‌ها حفظ کنید.

برای فعال کردن این گزینه، وارد تنظیمات شده و سپس روی Apple ID تان اشاره کنید، از منوی باز شده گزینه iCloud را انتخاب کرده و در نهایت روی گزینه Find My iPhone اشاره کرده و آن را فعال کنید.
از یک برنامه امنیتی استفاده کنید که محافظت امنیتی دستگاه را افزایش می‌دهد. برای کاربران اندروید، وب سایت Webroot، برنامه Mobile Security را پیشنهاد می‌دهد، که هم نوعی آنتی ویروس است و هم به شما این امکان را می‌دهد که در صورت از دست دادن تلفن همراه، از راه دور دستگاه خود را بیابید، آن را قفل کرده یا پاک کنید.

برنامه‌های خود را به روز رسانی کنید، شاید این مورد را باید جز اولین اقدامات حساب کنید، زیرا بیشتر هک‌های موفق از طریق برنامه‌هایی که آسیب پذیر شده اند صورت می‌گیرد، پس اولین نسخه به روز شده هر برنامه را روی دستگاه تان نصب کنید.

در نصب برنامه‌های کاربردی به شدت دقت کنید، حتما خودتان تجربه این موضوع را داشته اید که هنگام نصب برنامه تلفن‌های هوشمند، از شما خواسته می‌شود که مجوز‌های مختلفی از جمله امکان خواندن پرونده‌های خود، دسترسی به دوربین یا گوش دادن به میکروفون خود را به آن اعطا کنید. اگر استفاده به طور قانونی باشد اشکای ندارد، ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی از آن‌ها به طور بالقوه برای سوءاستفاده باز هستند، قبل از تأیید درخواست فکر کنید. این امر به ویژه در مورد کاربران Android اعمال می‌شود، زیرا روند بررسی برنامه‌های کاربردی Google به اندازه اپل سختگیرانه نیست و همچنین به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را از منابع متفرقه هم نصب کنید.

موارد موجود در تلفن همراه خود را بررسی کنید، حتی اگر همه آن‌ها ساده و ایمن به نظر می‌رسد به روز رسانی‌های بعدی می‌تواند آن‌ها به یک بد افزار جدی تبدیل کند، دو دقیقه زمان بگذارید و همه برنامه‌های تلفن همراه هوشمند خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید از کدام مجوز‌ها استفاده می‌کنند، برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید.

برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید

اگر به یاد ندارید برنامه‌ای را دانلود کرده باشید و نمی‌دانید هدف آن چیست و چه کار می‌کند، بهترین راه این است که برای ایمنی آن را حذف کنید. شما متوجه خواهید شد این برنامه‌ها بدون آنکه شما قبلا آن‌ها را دیده باشید یا با آن‌ها کار کرده باشید، در پس زمینه در حال اجرا هستند.

از نرم افزار‌های آنتی ویروس استفاده کنید

تعداد زیادی برنامه آنتی ویروس خوب برای همه سیستم عامل‌ها طراحی شده است. استفاده از این نوع نرم افزار شما را از حملات احتمالی خارجی محافظت می‌کند. نسخه‌های رایگان موجود هستند، اما محافظت برتر با برچسب قیمت همراه خواهند بود.

گوشی خود را به‌روز نگه دارید

به‌روزرسانی‌های منظم باعث می‌شود امنیت گوشی در وضعیت مناسب حفظ شود. شما باید سیستم امنیت گوشی خود را تا حد امکان به‌روز نگه دارید. ممکن است دردسرساز به نظر برسد، اما نادیده گرفتن این به‌روزرسانی در دراز مدت برای شما هزینه به همراه خواهد داشت. نیم ساعت یا بیشتر وقت بگذارید و گوشی خود را به‌روزرسانی کنید.

صورت حساب گوشی خود را بررسی کنید

اگر گوشی شما هک شده باشد، متوجه یک صورت حساب ماهانه بالاتر از حد معمول خواهید شد. فعالیت اضافه به احتمال زیاد هزینه داده شما را بالا خواهد برد. جزئیات قبض تلفن را از اپراتور دریافت کرده و آن را با دقت بررسی کنید. در تماس بودن با ارائه دهنده خدمات، می‌تواند از هزینه‌های اقتصادی شما جلوگیری کند.
مجوز‌های اپ را مدیریت کنید.

مجوز‌های اپ‌ها را بررسی کنید

می‌توانید دسترسی به دوربین، میکروفون، لیست مخاطبان یا لوکیشن توسط اپ‌ها را متوقف کنید. مجوز‌های داده شده به اپ‌را زیرنظر داشته باشید و مواردی که مورد نیاز نیستند را حذف کنید. برای آیفون به مسیر Settings > Privacy بروید. در این قسمت لیست کاملی از تمام اپ‌ها و مجوز‌های آن‌ها را می‌بینید. در مورد اندروید، این آدرس برای دستگاه‌های مختلف فرق می‌کند. اما روی گوشی گوگل پیکسل می‌توانید به مسیر Settings > Apps & notifications > Advanced > Permission manager و روی گوشی سامسونگ گلکسی به مسیر Settings > Apps > App permissions بروید.
مراقب ایمیل‌های اسپم و فیشینگ باشید

یکی از راه‌های ساده برای هکر‌ها نفوذ به گوشی از طریق صندوق پست الکترونیک است. ایمیل‌های فیشینگ به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که که با فریب شما امکان دسترسی به اکانت را فراهم می‌کنند. از کلیک بر روی ایمیل‌های تبلیغاتی، باز کردن پیوست‌های مشکوک یا اجرای به‌روزرسانی‌های اپی که از طریق ایمیل یا پیامک تبلیغ می‌شوند خودداری کنید.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی