کد خبر: ۳۲۶۳۸
|
۰۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

اپل در توسعه GPU نسل جدید برای سری آیفون 14 پرو ناتوان بوده است

وبسایت 9to5Google با استناد به گزارش پایگاه The Information ادعا می‌کند که شرکت اپل سرگرم توسعه یک GPU نسل جدید برای سری آیفون 14 پرو بوده است. توسعه این پردازنده گرافیکی جدید در مقایسه با برآورد ابتدایی مهندسین اپل به‌مراتب پیچیده‌تر بوده و نمونه‌های اولیه پیاده‌سازی شده نیز پس از اجرای شبیه‌سازی‌های نرم‌افزاری توسط اپل، پرمصرف‌تر از حد مورد انتظار ظاهر شدند.

به گزارش «نبض فناوری»، دومین منبع خبری که از تحولات روی داده در اپل به‌طور مستقیم آگاه بودند؛ ضمن اظهاراتی خاطرنشان کردند که نسخه اولیه تراشه موجب تخلیه سریع شارژ باتری در گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس می‌شد. بعلاوه نمونه‌های اولیه GPU تولید شده موجب افزایش بیش از اندازه دمای گوشی می‌شدند. اما 4 منبع آگاه ادعا کرده‌اند که اپل خیلی دیر به وجود این مشکلات در فرآیند توسعه GPU پی برده است. این موضوع اپل را وادار کرد تا در پردازنده گرافیکی جدید تراشه A16 Bionic از طراحی پردازشگر گرافیکی سال گذشته خود استفاده کند.

پردازنده گرافیکی نسل آینده دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای نظیر ردیابی پرتوی با شتاب‌دهنده سخت‌افزاری بوده و به ایجاد سایه‌هایی با ظاهر واقعی و نمایش انعکاسات یا شکست‌های نوری در تصاویر کمک می‌کند. در نتیجه تصاویر واقعی‌تر به‌نظر رسیده و این موضوع به ارتقاء تجربه گیمینگ موبایلی کمک خواهد کرد. اما GPU مورد استفاده در سری آیفون 14 پرو انتظارات اولیه اپل را برآورده نکرده و وبسایت The Information از این شکست تحت عنوان “ناکامی بی‌سابقه در تاریخ فعالیت کمپانی” یاد می‌کند.

خبر این ناکامی پس از شکست اپل در دستیابی به 2 پتنت شرکت کوالکام منتشر شده است. این ناکامی موجب می‌شود تا اپل در تمامی مدل‌های سری آیفون 15 خود طی سال آینده از مودم‌های 5G تولید شده توسط کمپانی کوالکام بهره‌برداری نماید. اپل در ابتدا امیدوار بود تا در 80 درصد گوشی‌های سری آیفون 15 طی سال 2023 از مودم 5G بومی خود بهره گرفته و تنها 20 درصد مودم‌های مورد نیاز را از کوالکام خریداری نماید. اما پتنت‌های کوالکام بدان معنا هستند که این شرکت کماکان به تامین تمامی مودم‌های 5G مورد نیاز برای آیفون‌های سال 2023 اپل ادامه خواهد داد.

اپل در توسعه GPU نسل جدید برای سری آیفون 14 پرو ناتوان بوده است

GPU یکپارچه موجود در تراشه A16 Bionic اپل مجهز به 5 هسته پردازشی است

واحد طراحی تراشه اپل در مسیر فعالیت خود با چالش‌های زیادی مواجه نشده است. بنابراین وقوع چنین سناریویی به منزله یک خبر بزرگ قلمداد می‌شود. اپل علاوه بر اینکه در زمینه توسعه پردازنده گرافیکی نسل جدید و مودم 5G بومی خود ناتوان بوده است؛ اخیرا با معضل جدا شدن تعدادی از مهندسان و طراحان برتر خود نیز مواجه شده است. هنگامی که جرارد ویلیامز 3؛ طراح ارشد CPU در اپل با هدف تاسیس شرکت خود از غول کوپرتینویی جدا شد؛ مایک فیلیپو سمت وی را در شرکت اپل بر عهده گرفت. ظاهرا وی قادر به همکاری با مهندسان اپل نبود و با هدف پیوستن به مایکروسافت، اپل را ترک کرد.

اگرچه این پست یک سمت کلیدی در اپل به‌شمار می‌رود؛ اما اپل هنوز موفق به تعیین جانشین مایک فیلیپو نشده است. ریاست این واحد بر عهده جانی سروجی است؛ فردی که مسئولیت معاون ارشد فناوری سخت‌افزار در شرکت اپل را نیز بر عهده دارد.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی