کد خبر: ۳۲۷۳۷
|
۰۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

توسعه فیلتر آب جدیدی که می‌تواند 99.9 درصد میکروپلاستیک‌ها را در 10 ثانیه از بین ببرد

میکروپلاستیک‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک مشکل محیط‌زیستی بزرگ هستند و می‌توانند به سلامت انسان‌ها هم آسیب بزنند. اما محققان در کره‌جنوبی توانسته‌اند سیستم تصفیه آب جدیدی را توسعه دهند که این قطعات ریز و سایر آلاینده‌ها را در مدت زمان کوتاهی با بازدهی بالا، فیلتر می‌کند.

به گزارش«نبض فناوری» میکروپلاستیک‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک مشکل محیط‌زیستی بزرگ هستند و می‌توانند به سلامت انسان‌ها هم آسیب بزنند. اما محققان در کره‌جنوبی توانسته‌اند سیستم تصفیه آب جدیدی را توسعه دهند که این قطعات ریز و سایر آلاینده‌ها را در مدت زمان کوتاهی با بازدهی بالا، فیلتر می‌کند.

با توجه به حجم بالای استفاده از پلاستیک‌ها در دنیای امروز، پیداکردن آن‌ها در همه‌جای زمین چندان تعجب‌برانگیز نیست. اما این میکروپلاستیک‌ها می‌توانند وارد چرخه غذایی شوند و درنهایت به انسان‌ها برسند. بنابراین میکروپلاستیک‌ها می‌توانند برای محیط‌زیست، حیوانات و انسان‌ها دردسرساز شوند.

همین موضوع باعث شده است تا دانشمندان به‌دنبال روش‌های مختلفی برای از بین‌بردن میکروپلاستیک‌ها باشند و حالا پژوهشگران در مؤسسه علم و فناوری «دایگو گیونگ‌بوک» در کره‌جنوبی به طراحی جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند تقریباً تمام میکروپلاستیک‌ها را در مدت کوتاهی از آب حذف کند.

سیستم تصفیه آب محققان کره‌ای

کلید اصلی سیستم تصفیه آب جدید محققان کره‌ای، ماده‌ای به نام «چارچوب تریازن کووالانسی» (CTF) است. این ماده بسیار متخلخل و با سطحی بزرگ است، بنابراین فضاهای زیادی درون آن برای ذخیره مولکول‌ها وجود دارد. اخیراً نشان داده شده است که مواد مشابه برای حذف رنگ‌های آلی از فاضلاب صنعتی مؤثر هستند.

پژوهشگران با دقت بالایی و به‌گونه‌ای مولکول‌ها را طراحی کردند تا بیشتر آب را جذب کنند و همچنین ماده را در معرض اکسیداسیون ملایم قرار دادند. نتیجه نهایی نشان داد که فیلتر می‌تواند به‌سرعت میکروپلاستیک‌ها را از آب حذف کند و 99.9 درصد آلاینده‌ها تنها در عرض 10 ثانیه از بین می‌روند. این ماده را می‌توان بدون اینکه عملکردش کاهش پیدا کند، برای چندین‌بار مورد استفاده قرار دارد.

محققان کره‌ای در آزمایش دیگری، نسخه‌ای از این پلیمر را توسعه دادند که می‌تواند نور خورشید را جذب و انرژی را به گرما تبدیل کند تا از آن برای تصفیه یک آلاینده دیگر به نام «ترکیب آلی فرار» (VOC) استفاده شود. این سیستم توانست بیش از 98 درصد VOCها را با استفاده از قدرت یک تابش خورشید، حذف کند.

درنهایت یک نمونه اولیه که هردو نوع غشا را با یکدیگر ترکیب کرده بود، توانست بیش از 99.9 درصد هردو نوع آلاینده را حذف کند. نتیجه کار محققان در ژورنال Advanced Materials منتشر شده است.

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
وبگردی