کد خبر: ۳۲۷۷۹
|
۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

گام اصلی «آرتمیس» برداشته شد

به‌طورکلی می‌توان مأموریت آرتمیس‌یک و پرتاب فضاپیما اوریون به فضا را گام بزرگی برای برنامه اصلی آرتمیس با توجه به رویکردهای فناورانه و تجاری که مد نظر صنایع فضایی است، در نظر گرفت؛ البته برنامه اصلی آرتمیس نیز گامی برای دست‌یابی انسان به سیاره مریخ به‌شمار می‌رود.

به گزارش «نبض فناوری»، «آرتمیس» یکی از پروژه‌های ناسا است که طی سال‌های آتی و با هدف ساخت ایستگاه‌های فضایی اجرا می‌شود. این پروژه درواقع خواهر دوقلو پروژه آپولو که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی انجام شد، محسوب می‌شود و طی آن نخستین زن به ماه قدم می‌گذارد.

درحال‌حاضر نخستین مرحله پروژه فضایی آرتمیس که تحت عنوان «آرتمیس یک» شناخته می‌شود، با هدف آزمایش فضاپیمای اوریون انجام شده است.

برای شناخت بیشتر پروژه آرتمیس، بررسی شرایط فعلی این پروژه فضایی با عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

برنامه فضایی آرتمیس چیست؟

اگر بخواهیم پیرامون برنامه فضایی آرتمیس صحبت کنیم ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که آرتمیس پروژه‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود و هدف اصلی آن بازگشت انسان به کره ماه است. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای پروژه آرتمیس صورت گرفته است تا سال ۲۰۲۴ امکان بازگشت انسان به ماه فراهم خواهد شد.

اهمیت دست‌یابی به سیارات و اجرام دیگر کیهان چیست؟

به طور کلی از زمانی که انسان توانست برای نخستین‌بار به کره ماه قدم بگذارد و عملاً سازمان فضایی آمریکا این جرم آسمانی را فتح کرد همواره این مسئله در ذهن انسان وجود داشت که می‌توان به دنیای فراتر از زمین قدم گذاشت.

با این حال سفر به فضا و بازگشت انسان به کره ماه هزینه‌های بسیاری نیاز دارد و به همین دلیل با وجود اینکه بارها ایده‌هایی برای سفر به ماه مطرح می‌شد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها عملیاتی نمی‌شد. درحال‌حاضر صنایع فضایی به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای بازگشت به کره ماه برنامه‌ریزی کنند، به همین دلیل پروژه آرتمیس مطرح شد.

وضعیت فعلی صنایع فضایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درواقع یکی از دلایلی که پروژه آرتمیس مورد توجه قرار گرفت، شرایط فعلی صنایع فضایی در جهان است. درحال‌حاضر بشر وارد عصر جدیدی از رقابت در صنعت فضایی شده است. زمانی که ناسا برای نخستین‌بار اقدام به دست‌یابی به کره ماه کرد رقابت شدیدی بین آمریکا و شوروی وجود داشت، اما بعد از این پروژه به مرور زمان رقابت صنایع فضایی کاهش یافت.

به دلیل اینکه هوافضا صنعت بسیار پر هزینه‌ای محسوب می‌شود به مرور زمان رقابت در این صنعت کاهش یافت، اما طی سال‌های اخیر به دلیل حضور کشورهای فضایی جدیدی از جمله چین و هند رقابت بین صنایع فضایی بسیار افزایش یافته و باعث آغاز عصر جدیدی در این زمینه شده است.

دلیل برنامه‌ریزی پروژه آرتمیس به صورت بین‌المللی چیست؟

درواقع پروژه فضایی آرتمیس را می‌‎توان به عنوان برنامه‌ای معرفی کرد که قرار است جایگاه ویژه‌ای در عرصه رقابت فضایی به‌دست بیاورد. با وجود رقابت میان کشورها و آژانس‌های فضایی، رویداد دیگری در صنعت فضایی رخ داده است و بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که رقابت را کنار گذاشته و به دلیل هزینه‌های زیاد پروژه‌های فضایی این صنعت را در قالب همکاری بین چند کشور توسعه دهند.

با توجه به رویکرد فوق پروژه فضایی آرتمیس با همکاری شرکت‌های بسیاری از جمله آژانس فضایی اروپا، ژاپن، کانادا، ایتالیا، استرالیا، بریتانیا، امارات متحده عربی، برزیل و اکراین در حال اجرا است. در حال حاضر بشر به این نتیجه رسیده است که برای دست‌یابی به برخی از اهداف خود باید به صورت بین‌المللی فعالیت کند، زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی مخارج صنایع فضایی را تأمین کند.

برنامه فضایی آرتمیس یک چه زمانی انجام شد؟

شانزدهم نوامبر سال ۲۰۲۲ پروژه فضایی آرتمیس یک عملیاتی شد و طی این پروژه فضاپیمایی تحت عنوان اریون به فضا منتقل شد؛ این فضاپیما قرار است در آینده فضانوردان را به فضا و کره ماه ببرد بنابراین پروژه آرتمیس گام بزرگی برای سفر انسان به فضا و بازگشت به کره ماه محسوب می‌شود.

هدف اصلی برنامه آرتمیس یک چه بود؟

آرتمیس یک، درواقع فضاپیمای اوریون را در شانزدهم نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به فضا هدایت کرد و هدف اصلی این پروژه نیز آزمایش نحوه عملکرد این فضاپیما و به خصوص تست سپر حرارتی اریون بود.

سپر حرارتی در تمام فضاپیماها یکی از قطعات بسیار مهم و حائز اهمیت محسوب می‌شود؛ این قطعه در هنگام بازگشت فضاپیما به سطح زمین و زمانی که قرار است مسافران دوباره به زمین بازگردند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا در این هنگام فضاپیما سرعت بسیاری خواهد داشت و شدت اصطکاکی که با جو زمین پیدا می‌کند نیز باعث می‌شود، دما بسیار افزایش یابد.

در این شرایط احتمال وقوع انفجار و تهدید جان فضانوردان وجود دارد، به همین دلیل نحوه عملکرد سپر حرارتی در فضاپیماها بسیار اهمیت دارد پس آزمایش سپر حرارتی اوریون نیز طی مأموریت آرتمیس یک بسیار مهم بود.

سخن آخر...

به‌طورکلی می‌توان مأموریت آرتمیس یک و پرتاب فضاپیما اوریون به فضا را گام بزرگی برای برنامه اصلی آرتمیس با توجه به رویکردهای فناورانه و تجاری که مد نظر صنایع فضایی است، در نظر گرفت؛ البته برنامه اصلی آرتمیس نیز گامی برای دست‌یابی انسان به سیاره مریخ به‌شمار می‌رود.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی