کد خبر: ۳۲۸۱۱
|
۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

چگونه با کمک فناوری نوین برچالش‌های صنعت آب غلبه کنیم؟

فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) که می‌تواند ارتباطات مؤثر، انتشار و پردازش اطلاعات را تسهیل کند، بنابراین نیاز است که تحقیق و توسعه در بخش کسب‌وکار (شرکت‌های تجاری و دانش‌بنیان) با اهمیت بالا صورت گیرد تا با این روش بخشی از چالش‌های موجود صنعت آب مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» هر صنعتی برای ادامه حیات خود نیاز به توسعه و تحول دارد تا بتواند خدمات نوینی را برای مصرف کنندگان ارائه دهد. در این بین صنعت آب و برق جدا از این مقوله نبوده است و شرکت‌های تولیدی سعی برآن دارند که همسو با کشور‌های و با استفاده از فناوری روز تولید و خدمات خود را توسعه دهند.

براساس این گزارش صنعت آب کشور در شرایطی قرار دارد که آماده برداشتن قدم‌های اساسی در تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی است که در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند به طوری که با فراهم شدن زمینه در بخش تولید دانش بنیان‌ها، اشتغال‌زایی جوانان مسیر شد.

در همین رابطه محمد جوانبخت معتقد است که بخش آب وزارت نیرو با در نظر در گرفتن زمینه‌ها و عوامل تولید دانش بنیان از جمله با تاکید بر ارتقای بهره‌وری آب، مصرف آب در تمام بخش‌ها اعم از شرب، کشاورزی و صنعت، توسعه فناوری‌های نوین در جمع‌آوری فاضلاب، بازچرخانی پساب، استفاده از آب‌های غیر متعارف به عنوان منابع جدید، در فناوری دستگاه‌های اندازه‌گیری و سامانه‌های پایش اولویت‌های خود را مشخص کرده است و طرح‌های پیشران خود را بر این اساس تهیه و پیگیری‌های لازم برای اجرای این طرح‌ها در ماه‌های گذشته و سال‌جاری به عمل آورده است.

براساس این گزارش نیاز است که تحقیق و توسعه در بخش کسب‌وکار (شرکت‌های تجاری و دانش‌بنیان) با اهمیت بالا صورت گیرد به طوری که در کشور‌های توسعه‌یافته‌تر، شرکت‌های تجاری در مقایسه با بخش‌های دیگر انجام دهنده تحقیق و توسعه (بخش دولت، آموزش عالی و غیرانتفاعی خصوصی) بیشترین سهم در هزینه‌کرد برای تحقیق و توسعه را دارند. در همین راستا حمایت‌های گوناگونی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در حال انجام است.

در همین راستا عباس اکبرزاده، مدیر مرکز آب و فاضلاب در موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو معتقد است که با توجه به جایگاه تحقیق و توسعه شرکت‌های تجاری کشور در بین سایر کشور‌ها و شرایط تحریمی اقتصاد ایران و نیاز مبرم کشور به انجام تحقیق و توسعه در صنایع برای مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و تقویت پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان و توجه به محدودیت‌های بودجه بخش دولتی جهت سرمایه‌گذاری مستقیم در تحقیق و توسعه بنگاه‌های تجاری، باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور حمایت‌های هدفمندتر از فعالیت‌های تحقیق و توسعه در بخش خصوصی، به‌طور خاص در رابطه با مشوق‌های مالیاتی تحقیق و توسعه صورت پذیرد؛ بنابراین

امید است با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و اهتمام و بر تحقیق و توسعه در فناوری‌های مختلف حوزه آب، چالش‌های پیش روی کشور درزمینه آب و فاضلاب و منابع آب هر چه زودتر مرتفع شود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی