کد خبر: ۳۳۰۰۳
|
۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

بلاک‌چین در حوزه بهداشت و سلامت چگونه عمل می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های بلاک چین در صنعت بهداشت و درمان قدرت این فناوری است که پایگاه اطلاعاتی امن و یکپارچه فرد به فرد را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فناوری بلاک چین در بسیاری از صنایع و کسب‌وکار‌ها ورود کرده و با این کار تحولات عظیمی را در بخش‌های کلیدی ایجاد کرده است که یکی از حوزه‌ها، حوزه بهداشت و سلامت است. براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از محققان اعتقاد حوزه سلامت به‌شدت تمایل دارند شکلی از فناوری بلاک چین در آینده وارد نظام پزشکی شود.

طبق این گزارش حفاظت از سلامت افراد همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بشر بوده است. سیستم‌های فعلی سلامت و درمان علی‌رغم اهمیت جایگاه اجتماعی که دارند، برای مدیریت سوابق سلامت افراد، کند و پیچیده هستند و برای بخش‌های مختلف سازمانی هزینه‌های مازاد ایجاد می‌کنند و به صرفه نیستند.

همچنین به سادگی در معرض خطا‌ها و سهل انگاری‌های انسانی قرار می‌گیرند. اما یکی از راه‌هایی که برای بهینه سازی عملکرد این حوزه وجود دارد، کاربرد بلاک چین است. به عبارت دیگر یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های بلاک چین در صنعت بهداشت و درمان قدرت این فناوری است که پایگاه اطلاعاتی امن و یکپارچه فرد به فرد را ایجاد می‌کند. در نتیجه، دیگر نگران مسئله اختلال و دست‌کاری اطلاعات نخواهیم بود و این امر را مدیون فناوری بلاک چین هستیم. این تکنولوژی می‌تواند به شکل بسیار کاربردی برای ثبت و دنبال کردن اطلاعات پزشکی، دارو‌های مصرفی، مراکز درمانی مراجعه شده و حتی علت مراجعه بسیاری از بیماران به کار گرفته شود.

یکپارچگی سوابق بیمار (پرونده سلامت الکترونیک)، توسعه دارو و زنجیره‌ی تأمین و جلوگیری از تقلب در داروسازی، تحقیقات پزشکی، تقلب در بیمه، مدیریت شکایات و صورت حساب‌های پزشکی، دسترسی و شفافیت از عمده کاربرد‌های فناوری بلاک چین در حوزه سلامت است. کلیدی‌ترین کاربرد بلاک چین در بهداشت، ذخیره سازی و مدیریت داده هاست. برای مثال ایجاد پرونده‌های الکترونیک، ثبت اطلاعات و سپس امکان ردیابی سلامت هر بیمار. حساسیت بالای حوزه سلامت، بهداشت و درمان ایجاب می‌کند که این اطلاعات ثبت شده به درستی محافظت شوند و میزان دسترسی به آن‌ها به شکل ریزبینانه‌ای کنترل شود.

سیستم‌های بلاک‌چین، کاربرد‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان خواهند داشت: از ایجاد و به اشتراک‌گذاری سوابق پزشکی تغییرناپذیر گرفته تا بالاتر بردن شفافیت در زنجیره‌ی تامین داروها.

گرچه چالش‌های فنی و قانونی زیادی برای بکارگیری این فناوری وجود دارد، اما اجرای این سیستم‌ها احتمالا نقش اساسی را در آینده‌ی ذخیره اطلاعات پزشکی و انتقال آن‌ها بازی خواهد کرد.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی