کد خبر: ۳۳۱۷۳
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

نقش کلیدی صندوق‌های جسورانه در حمایت از استارتاپ‌ها

طبق گفته مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ۳۰ صندوق جسورانه بورسی در جهت حمایت از شرکت‌های استارتاپی تشکیل شده است که این ۳۰ صندوق در مجموع ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع دارد که از این مقدار ۷۰۷ میلیارد تومان را صندوق نوآوری و شکوفایی تامین کرده است.

مریم سوملایر

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه شرکت‌های استارتاپی در عرصه ارائه خدمات گام‌های بزرگی را در عرصه تامین تجهیزات و خدمات برداشته اند و این شرکت‌های نوپا با حمایت معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری با خلاقیت و دانش بومی در کشور شکل گرفت تا از این طریق بتواند بخشی از نیاز‌های مورد نیاز کشور را تامین کنند. این شرکت‌ها به دلیل نوپا بودن نیاز به حمایت اساسی داشت برهمین اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه ایجاد شد تا با ارائه تسهیلات بخشی از منابع مورد نیاز آن‌ها را تامین کند.

حال این سوال پیش می‌آید که هدف از راه اندازی صندوق سرمایه گذاری جسورانه در کشور چیست؟

سرمایه گذاری خطر پذیر یا سرمایه گذاری جسورانه به سرمایه گذاری بر استارتاپ‌ها گفته می‌شود. بدلیل وجود ریسک‌های بالقوه در مسیر موفقیت و همچنین احتمال بسیار کم موفقیت‌های بزرگ در استارتاپ‌ها، به سرمایه گذاران در مراحل مختلف توسعه یک استارتاپ، خطر پذیر یا جسور گفته می‌شود. از طرفی بدلیل بالا بودن مبالغ مورد نیاز استارتاپ‌ها برای رشد و افزایش مقیاس، معمولا سرمایه گذاران خطر پذیر اشخاص حقوقی؛ شرکت یا صندوق‌هایی هستند که سرمایه در دسترس خود را از مجموعه‌ای از افراد و نهاد‌های ثروتمند (صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نهاد‌های خیریه و دانشگاهی، شرکت‌های بزرگ و…) تأمین کرده‌اند.‌

می‌توان گفت که صندوق جسورانه به طور خلاصه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که پول را از سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت دارند، گردآوری کرده و مبالغ مورد نظر را در کسب و کار‌های نوپای کوچک و متوسط که پتانسیل رشد بالایی دارند سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع این صندوق‌ها، نوعی سبد دارایی تشکیل می‌دهند. از آنجایی که تأمین مالی استارت آپ را هزینه بر است و اشخاص حقیقی قادر به مشارکت حداکثری نیستند، معمولا سرمایه‌گذاران خطر پذیر را اشخاص حقوقی تشکیل می‌دهند. دلیل نامگذاری صندوق جسورانه نیز همین امر است. این اشخاص حقوقی شامل شرکت یا صندوق‌هایی هستند که سرمایه خود را از افراد و نهاد‌های بانکی، بیمه ای، بازنشستگی و… تأمین کرده‌اند.

براساس این گزارش طبق گفته مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ۳۰ صندوق جسورانه بورسی در جهت حمایت از شرکت‌های استارتاپی تشکیل شده است؛ بنابراین تا سال ۹۸ بیش از ۱۱ صندوق جسورانه بورسی در کشور وجود نداشت، اما اکنون تعداد این صندوق‌ها به ۳۰ تا رسیده است و صندوق نوآوری نیز در ۱۹ صندوق از این صندوق‌ها حضور مستقیم دارد. این ۳۰ صندوق در مجموع ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع دارند که از این مقدار ۷۰۷ میلیارد تومان را صندوق نوآوری و شکوفایی تامین کرده است.

وی اضافه کرد: برای توسعه بازار کسب‌وکار‌های نوپا تلاش کردیم در کنار بازیگران مختلف بایستیم و به هم‌رسانی آن‌ها کمک کنیم. رویداد‌های «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» که در صندوق برگزار می‌شوند یکی از اقدامات صندوق نوآوری در همین حوزه بوده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی