کد خبر: ۳۳۲۲۲
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

بیمه سایبری شاه‌کلید بهبود امنیت فضای مجازی

بیمه سایبری، ابزاری قدرتمند برای همراه کردن انگیزه‌های بازار در جهت بهبود امنیت فضای مجازی است. هر چند جلوگیری از خسارت در هر سیستم شبکه‌ای هرگز کامل نخواهد بود، اما وجود ریسک و خسارت باعث می‌شود بیمه سایبری بتواند در برابر خسارات ناشی از فضای مجازی و جرائم موجود در آن ایفای نقش کند.

محدثه گودرزی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه با رشد سریع تکنولوژی، ورود رایانه و استفاده از اینترنت، با تغییرات شگرف در جامعه بشری مواجه هستیم. حضور در فضای مجازی و استفاده از آن، چه با انگیزه‌های فراغتی، چه مداوم و پیوسته و چه حاشیه‌ای و مقطعی بنا به ویژگی ها، خصوصیات، امکانات و کارکرد‌های خاص این فضا، تاثیرات عمیقی بر جنبه‌های متفاوت سبک زندگی دارد و در این راه با توجه به امکاناتی که اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد جرائم نوظهوری همچون سرقت اطلاعات، اخاذی و مسائلی این چنینی به وجود آمده است.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت استفاده از برخی از خدمات در هر حرفه و شغلی به دلیل نداشتن دانش و آگاهی مشکلاتی را برای افراد جامعه ایجاد می‌کند. به گونه‌ای که افراد سود مدام در تلاش هستند که با عناوین و شگرد‌ها گوناگون از افراد سوء استفاده و اخاذی کنند. یکی از مباحثی که در این خصوص می‌تواند به این مهم کمک کند برخورداری از صنعت بیمه است.

خوشبختانه با وجود هیاهوی بسیاری که شبکه جهانی اینترنت و فضا‌های سایبر را غیرقابل کنترل معرفی می‌کند، فناوری لازم برای کنترل این شبکه و انتخاب اطلاعات سالم رو به گسترش و تکامل است و در این راه بیمه سایبری، ابزاری قدرتمند برای همراه کردن انگیزه‌های بازار در جهت بهبود امنیت فضای مجازی است.

هر چند جلوگیری از خسارت در هر سیستم شبکه‌ای هرگز کامل نخواهد بود، اما وجود ریسک و خسارت باعث می‌شود بیمه سایبری بتواند در این بازار و در راستای حمایت از کاربران در برابر خسارات ناشی از فضای مجازی و جرائم موجود در آن ایفای نقش کند.

براساس این گزارش با توجه به توسعه روز افزون تکنولوژی و استفاده هرچه بیشتر شرکت‌های صنعتی و تجاری از امکانات فناوری اطلاعات، حجم بالایی از اطلاعات بوجود آمده است که هم مهم بوده و همچنین از دست دادن یا انتشار آن‌ها در محیط‌هایی که رقیبان شرکت‌های مذکور به آن محیط‌ها دسترسی دارند می‌تواند صدمات جدی به شرکت‌های مالک اطلاعات وارد کنند. از این رو بیمه سایبری در جهت حمایت از این شرکت‌ها و کاهش ضرر‌های مالی و اعتباری ممکن در قبال این رویداد‌ها که از طریق فناوری اطلاعات می‌تواند برای شرکت‌ها رخ دهد بوجود آمده است.

بیمه سایبری با توجه به گستره وسیع فعالیتش و همچنین تغییرات سریع تکنولوژی و راه‌های نفوذ مجرمان سایبری دارای مخاطرات فراوانی است که این امر موجب گردیده صنعتگران حوزه بیمه از کارشناسان مجرب در حوزه فناوری اطلاعات در کنار کارشناسان بیمه استفاده کند تا این خطرات را به حداقل رسانده و از خسارت‌هایی که می‌تواند در برخی مواقع جبران ناپذیر باشد جلوگیری کند.

در همین راستا سید ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر راه اندازی بیمه سایبری و امنیت الکترونیکی صنعتی در کشور، گفته که تامین امنیت اقتصاد دیجیتال در کشور حائز اهمیت بوده و پایداری فعالیت شرکت‌های خصوصی ارایه دهنده خدمات وسیع اجتماعی در فضای مجازی از اولویت‌های حاکمیت است که بخش خصوصی برای حفظ و ساماندهی آن باید تلاش کند. برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای برای پاسخگویی و مسئولیت بالاترین شخص هر سازمان در این حوزه دارد که در صورت اختلال هر خدمت اجتماعی رئیس هر سازمان باید در دستگاه‌های قضایی کشور پاسخگو باشد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی