کد خبر: ۳۳۲۶۱
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

بودجه پارک‌های علم و فناوری در هاله‌ای از ابهام| سهم ناچیز پارک‌ها از بودجه ۱۴۰۲

طبق بررسی‌های انجام شده سال گذشته در قالب تبصره ۱۴ بودجه، برای حمایت از پارک‌ها و دانشگاه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میزان، ۲۰۰ میلیارد مربوط به پارک‌های علم و فناوری تعلق بگیرد؛ اما حتی یک ریال از این محل به پارک‌ها و حوزه فناوری تخصیص نیافت.

مریم سوملایر

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از ارگان‌ها و نهادی که امروزه به توسعه کسب وکار‌های خرد و کلان کمک می‌کند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است که این مراکز نقش قابل توجهی را در ارائه خدمات به این شرکت‌ها دارند. می‌توان گفت که پارک علم و فناوری حلقۀ اتصال مراکز علمی پژوهشی با کارآفرینی است و افراد زیادی در این بستر به تولید علم و ایده‌پردازی مشغول‌اند. در پارک علم و فناوری علاوه بر فضای کاری برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط، امکانات متنوعی برای توسعۀ فناوری و تبدیل علم به تولید موجود است.

براساس این گزارش هدف از شکل گیری پارک‌های علم و فناوری ایجاد راه ارتباطی میان دانش و صنعت است. این قبیل پارک‌ها امکانات لازم برای پژوهش و انتقال دست‌آورد‌های آن به کارآفرینان را فراهم می‌کنند. از این طریق، پیشروی دانش در کشور با پیشروی صنعت همگام می‌شود و این دو با هم‌افزایی به اقتصاد کشور کمک می‌کنند. با توجه به تعریف مؤسسۀ بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری، هدف اصلی پارک علم و فناوری کمک به جامعۀ خود است؛ بنابراین پارک‌های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کار‌های دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاری‌های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

براساس این گزارش از مهم‌ترین پارک‌های علم و فناوری ایران، پارک فناوری پردیس، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری خراسان را می‌توان نام برد.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و افزود: در حقیقت پارک‌های علم و فناوری زیرساخت‌های اقتصاد دانش بنیان در یک کشور هستند. پارک واحدی است که با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ارتباط است؛ زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی به خصوص فضا‌های اداری و آزمایشگاهی را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌کند؛ بستر لازم را جهت انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازار‌های داخلی و خارجی به وجود می‌آورد. از اینرو امروزه پارک ها، نقش عمده‌ای در موفقیت و توسعه کارآفرینی و کسب و کار دانش بنیان دارند.

در این گزارش وضعیت بودجه‌ای ۲۸ پارک علم و فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و مقایسه آن با بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است. در بین پارک‌های علم و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بالاترین سهم از بودجه را به خود اختصاص داده و ۲۰۵ میلیارد و ۲۶۲ میلیون تومان از بودجه ۱۴۰۲ سهم دارد و پارک علم و فناوری زنجان با ۶ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان کمترین بودجه را در میان پارک‌ها به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم بودجه پارک‌های علم و فناوری از بودجه دانشگاه‌ها نیز کمتر شده است تا جاییکه علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم چندی پیش با انتقاد از بودجه کم پارک‌ها در سال ۱۴۰۱ خواستار توجه بیشتر به پارک‌ها شده بود. خیرالدین در همین رابطه گفته بود: کل بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور نصف بودجه دانشگاه تهران است. در حالی که در پارک‌های علم و فناوری اقدامات خوبی برای اشتغال‌زایی انجام شده و حمایت از آنها، کمک به توسعه اشتغال در کشور است.

همچنین امید رضایی فر مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم با اشاره به منفی شدن بودجه برخی پارک‌ها در لایحه ۱۴۰۲ گفته است سال گذشته در قالب تبصره ۱۴ بودجه، برای حمایت از پارک‌ها و دانشگاه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این میزان، ۲۰۰ میلیارد مربوط به پارک‌های علم و فناوری بود، اما حتی یک ریال از این محل به پارک‌ها و حوزه فناوری اختصاص نیافت و در بودجه ۱۴۰۲ نیز دیدگاه حمایت از فناوری وجود ندارد که جای نگرانی دارد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی