کد خبر: ۳۳۵۸۵
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

چگونه می‌توان آسیب‌های نخاعی را با سلول‌ بنیادی درمان کرد؟

درمان آسیب نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی جز روش‌ها نوین پزشکی است که با بهبود مجدد نخاع، به درمان مشکلات حرکتی بیماران کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه درمان برخی از بیماریی‌ها به وسیله سلول درمانی یا سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد یکی از بیماری‌‎هایی که از این طریق درمان می‌شود آسیب‌های نخاعی است. کشور ما در حوزه استفاده از سلول‌های بنیادی دستاورد‌های قابل توجهی داشته و توانسته با دانش بومی به این دانش دست پیدا کند.

براساس این گزارش آسیب طناب نخاعی رایج‌ترین آسیب‌های تروماتیک در سیستم عصبی مرکزی است. درمان‌های سلولی برای ترمیم وضعیت بیماری‌های تحلیل برنده عصبی سیستم عصبی مرکزی توسط انواع مختلفی از سلول‌های بنیادی آزمایش شده است.

آسیب نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که نخاع بر اثر عواملی، چون تصادفات، سقوط از بلندی، انجام حرکات ورزشی غیراصولی و … دچار آسیب شود. این آسیب می‌تواند بر اثر شکستگی مهره‌ها یا خرد شدن آن‌ها منجر به آسیب نخاعی یا قطع نخاع شود. آسیب نخاعی معمولاً منجر به اختلال یا از دست دادن حرکت عضلات، کنترل عضلانی، بی حسی در پا‌ها و … شود. آسیب طناب نخاعی، یک پاسخ التهابی قوی است که یک از دست رفتن نورون‌ها را القا می‌کند بوسیله از آبشاری از وقایع دنبال می‌شود که منجر به آسیب بیشتر طناب نخاعی می‌شوند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های درمان متعددی برای حل این مشکل ارائه شده است از جمله درمان آسیب نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی.

پیش از این بیمارانی که دچار آسیب نخاعی می‌شدند، مراقبت‌های پس از حادثه برای این بیماران بیشتر بر انجام جلسات فیزیوتراپی گسترده، کاردرمانی و سایر روش‌های توانبخشی متمرکز بود و با استفاده از این روش‌ها به مصدوم آموزش می‌داند که چگونه با ناتوانی خود کنار بیاید.

امروزه برای درمان آسیب نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی، از نوع بالغ سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود که از بافت بند ناف انسان (مزانشیمی آلوژنیک) گرفته می‌شود.

درمان آسیب نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی جز روش‌ها نوین پزشکی است که با بهبود مجدد نخاع، به درمان مشکلات حرکتی بیماران کمک می‌کند و باعث می‌شود تا بیماران بتوانند مجدد توانایی‌های حرکتی خود را به دست آورند.

یکی از ویژگی‌های مهم درمان آسیب نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی این است که پس از تزریق سلول‌های بنیادی برای درمان آسیب نخاعی، نیازی به تجویز دارو‌های شیمی درمانی برای تحریک مغز استخوان نیست.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی