کد خبر: ۳۳۸۶۹
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۳

نحوه اندازه‌گیری دمای گوشی| چگونه گوشی خود را خنک نگه داریم؟

بهترین روش اندازه‌گیری دمای موبایل، استفاده از اپلیکشن مناسب است. برنامه‌های دماسنج زیادی در پلی استور و اپ استور برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آیفون وجود دارند که درجه حرارت گوشی شما را نشان می‌دهند. Clean Master نصب کنید

مریم سوملایر

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه همه مدام با گوشی سروکار داریم تا جاییکه به یکی از ابزار‌های ضروری و کارآمد در زندگی ما تبدیل شده است. از سوی دیگر استفاده از هر تکنولوژی به مرور زمان باعث می‌شود تجهیزات یا باتری گوشی مورد استفاده داغ شود. می‌توان گفت که داغ شدن گوشی یکی از مشکلات شایعی است که همه ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌ایم؛ فرقی هم ندارد موبایل ما اندروید باشد یا آیفون. به هر حال گرم شدن گوشی مسئله آزاردهنده‌ای است و اگر خیلی داغ شود همه ما را نگران می‌کند. این نگرانی به جاست و لازم است به فکر پیدا کردن علت داغ شدن گوشی باشیم تا از آسیب دیدن آن و خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

براساس این گزارش باید به این نکته کلیدی توجه کرد که باتری، یکی از حساس‌ترین قطعات موبایل است که اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید، زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید خراب می‌شود. خراب شدن باتری می‌تواند بسیاری از عملکرد‌های گوشی را مختل کرده و در نهایت به دیگر قسمت‌های گوشی از جمله صفحه نمایش آسیب وارد کند.
اول از همه این را بدانید که داغ شدن باتری گوشی طبیعی است. زمانی که شما در حال استفاده از گوشی موبایل خود هستید، فرآیند خالی شدن شارژ باتری در حال رخ دادن است و باتری گوشی تا حدودی داغ می‌شود. اما گاهی اوقات این داغ شدن بسیار غیر طبیعی خواهد بود.

اجرای چندین برنامه سنگین به صورت همزمان

یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن باتری گوشی، اجرای همزمان چندین برنامه سنگین است. با توجه به میزان رم گوشی، باید حواستان به برنامه‌های اجرا شده باشد. زمانی که چندین برنامه سنگین را به صورت همزمان باز می‌کنید، سهم عظیمی از پردازنده گوشی را اشغال کرده و در نتیجه شاهد داغ کردن باتری گوشی هستیم. معمولا مواقعی که بازی‌های سنگین روی گوشی‌های اندروید و آیفون اجرا می‌شود، این مسئله پیش می‌آید.

استفاده بیش‌از اندازه از تلفن هوشمند

در واقع هر چیزی که صفحه نمایش شما را برای مدت طولانی روشن نگه دارد؛ از GPU گوشی شما استفاده می‌کند و باعث گرم‌شدن دستگاه می‌شود.
سریال‌ها و نمایش‌ها در یوتیوب، نتفلیکس و آپارات را زیاد تماشا می‌کنید. ساعت‌ها بازی مداوم، یا ضبط ویدیو‌های طولانی بدون وقفه انجام می‌دهید. از تصاویر پس زمینه زنده استفاده می‌کنید. توصیه می‌کنیم هنگام هر فعالیت طولانی، کمی‌استراحت کنید. به گوشی خود اجازه دهید تا خنک شود.

قرار گرفتن گوشی در جای گرم

گرما، بزرگترین دشمن باتری موبایل‌های هوشمند است. یکی از کار‌های اشتباه که در نتیجه باعث داغ کردن گوشی و یا حتی انفجار باتری می‌شود، قرار دادن موبایل در معرض نور مستقیم خورشید است. هیچگاه گوشی را روی داشبورد ماشین و دیگر مکان‌هایی که نور مستقیم خورشید وجود دارد، نیز قرار ندهید.

خراب بودن شارژر گوشی و یا آی سی شارژ موبایل

همیشه به کاربران توصیه می‌کنیم از شارژر‌های اورجینال گوشی استفاده کنید و به هیچ عنوان سراغ شارژر‌های تقلبی نروید. عدم استفاده از شارژر اصلی اندروید یا آیفون منجر به مشکلات متعددی خواهد شد که اصلی‌ترین آن کاهش طول عمر باتری است. اگر گوشی شما تنها زمان شارژ شدن، داغ می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم شارژر را عوض کنید. در صورتی که با استفاده از شارژر اصلی، مشکل داغ شدن باتری گوشی برطرف شد، باید شارژرتان را عوض کنید.

البته استفاده از شارژر‌های تقلبی عوارض دیگری نیز دارد. خراب شدن آی سی شارژ گوشی، از دیگر عوارض خرید کابل شارژ تقلبی است. در صورتی که آی سی شارژ گوشی خراب باشد، فرآیند شارژ شدن گوشی به شکل درستی انجام نمی‌شود و همین مورد نیز باعث داغ شدن باتری خواهد شد.

خراب شدن آی سی شارژ گوشی، می‌تواند یک دلیل جداگانه برای گرم شدن باتری گوشی باشد. اگر از دسته افرادی هستید که فلش مموری و یا کابل شارژ را به شکل ناصحیحی از گوشی جدا می‌کنید، این احتمال وجود دارد که آی سی شارژ گوشی شما خراب شده باشد.

استفاده زیاد از دوربین گوشی

چند لحظه ویدئو ضبط می‌کنید. ممکن است متوجه شوید که گوشی شما داغ می‌شود. استفاده طولانی مدت از دوربین فیلمبرداری گوشی می‌تواند منجر به داغ‌شدن بیش‌از‌حد دستگاه شود.
البته این اتفاق همیشه نمی‌افتد و معمولا به عوامل دیگری بستگی دارد؛
 وضوح و نرخ فریم انتخاب‌شده
 روشنایی صفحه نمایش
 استفاده طولانی مدت از دوربین
 تنظیمات ویدیو در تلفن اندروید
پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این اتفاق، از دوربین گوشی فقط در مواقع لزوم استفاده کنید. نور صفحه نمایش را خیلی روشن نکنید؛ سعی نکنید با وضوح خیلی بالا فیلم ضبط کنید.

استفاده از قاب گوشی نامناسب

برخی از قاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که هیچ راهی برای رسیدن هوا به بدنه گوشی در آن‌ها وجود ندارد. هر چند که به صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم هنگام شارژ شدن موبایل، قاب یا کیف گوشی را از دستگاه خود جدا کنید. اما در صورتی که انجام دادن این کار برایتان سخت است، یک قاب استاندارد تهیه کنید. برای مشاهده انواع گارد گوشی می‌توانید به صفحه بررسی و خرید قاب گوشی مراجعه کنید.

به روزرسانی نرم افزار باگی یا بدافزار

شاید برنامه جدیدی را نصب کرده باشید که به‌خوبی روی گوشی شما کار نمی‌کند. شاید برنامه‌ای که به‌طور مرتب استفاده می‌کنید به‌روز شده باشد. ممکن است نسخه جدید باعث داغ‌شدن بیش‌از‌اندازه اندروید شود.
به‌روز‌رسانی خودکار برنامه مفید است. گاهی به‌روزرسانی‌های برنامه اغلب باگ‌های نرم‌افزاری را برطرف می‌کنند. این کار می‌تواند کارایی و عملکرد گوشی شما را افزایش دهد؛ اما گاهی اوقات مشکلاتی مانند این هم ایجاد می‌کند.
راه‌حل جایگزین حذف برنامه مورد نظر است. به‌محض این‌که برنامه حذف شد، گوشی خود را مجددا راه‌اندازی کنید.

بد افزار‌ها

هر یک از مشکلات بالا می‌تواند به‌راحتی تلفن شما را فلج کند؛ هیچ یک از آن‌ها به اندازه بدافزار قدرتمند نیستند. برنامه‌های مخرب معمولا کد‌های بهینه‌نشده هستند. CPU و حافظه گوشی شما را تحت فشار قرار می‌دهند؛ آن‌ها را خفه می‌کنند و گرمای زیادی تولید می‌کنند.
این بدافزار‌ها ناآگاهانه و از طریق تبلیغات مخرب یا برنامه‌های جعلی روی گوشی نصب شوند. وقتی تلفنی با بدافزار مواجه می‌شود، می‌تواند برنامه‌ها، ویجت‌ها و فایل‌ها و پردازش‌های مضر را در پس‌زمینه اجرا کند. این امر به پردازنده فشار بیش‌ازحد وارد می‌کند که در نهایت آن را گرم می‌کند.
در نتیجه، شما باید یاد بگیرید که چگونه برنامه‌های خطرناک را شناسایی و آن‌ها را حذف کنید. چندین برنامه آنتی ویروس رایگان برای اندروید وجود دارد.

سخت افزار‌های قدیمی‌تر

سخت‌افزار‌های قدیمی‌تر، به‌ویژه پردازنده‌ها، اغلب به دلیل عوامل مختلف می‌توانند گوشی را داغ کنند. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، با بالارفتن سن تلفن، خمیر حرارتی می‌تواند از بین برود؛ پردازنده را برای خنک سازی، ناکارآمد می‌شود.

آسیب سخت افزاری گوشی

همان‌طور که قبلا ذکر کردیم؛ باتری‌های آسیب‌دیده مقصر بزرگی در گرم‌شدن بیش‌از‌حد تلفن‌ها هستند. انواع دیگر آسیب‌های داخلی هم می‌توانند باعث این موضوع شوند. به‌عنوان مثال، خمیر حرارتی بین پردازنده و هیت‌سینک ممکن است شروع به ریزش کند. با عدم انتقال حرارت بیش‌از‌حد از پردازنده، کارایی هیت سینک را کاهش دهد.

برخی دیگر از گوشی‌ها دارای مکانیزم‌های خنک‌کننده پیشرفته هستند. اگر به‌طور تصادفی تلفن شما بیافتد ممکن است ظاهرا آسیب را نبینید. آسیب ناشی از ضربه اغلب می‌تواند باعث شل‌شدن قطعات و در نتیجه اتصال کوتاه شود. در برخی از این آسیب‌ها ممکن است تلفن شما کار کند؛ اما به قیمت گرم‌شدن زیاد.

علت داغ شدن گوشی‌های اندرویدی

در گوشی‌های اندروید مثل سامسونگ، هواوی و شیائومی شایع‌ترین مشکل باتری آسیب دیده است. اما دلایل دیگری هم وجود دارند:
• نرم‌افزار‌های پس‌زمینه بیش از حد CPU مصرف می‌کنند. مثلاً برخی اپ‌های پیش‌زمینه شیائومی مانند ویجت‌های گیمینگ و …
• روشنایی زیاد صفحه نمایش
• فعال بودن اینترنت و نرم‌افزار‌هایی که معمولاً برای دسترسی به اینترنت آزاد نیاز داریم
• اینترنت ۳G و LTE
• بازی‌های سنگین
• ویروسی شدن گوشی
• باتری فاسد و آسیب دیده
• استفاده از شارژر بی‌کیفیت
• نوسانات برق

علت داغ شدن موبایل‌های آیفون

گوشی‌های آیفون معمولاً ویروسی نمی‌شوند، چون اپل اجازه نمی‌دهد نرم‌افزار‌های غیرمعتبر و تأیید نشده روی گوشی‌تان نصب کنید. شاید فکر کنید آیفون‌ها کمتر داغ می‌کنند. اما داغ کردن گوشی‌های آیفون هم زیاد اتفاق می‌افتد. از جمله علت‌های داغی آیفون:
• آسیب دیدن باتری آیفون
• زیاد بودن حجم اپلیکیشن‌های باز
• حجم بالای دانلود یا آپلود
• بالا بودن روشنایی صفحه و فعال بودن همزمان امکانات گوشی مانند وای‌فای، بلوتوث، لوکیشن و …
• شارژر‌های غیراورجینال

کدام قسمت گوشی داغ می‌شود؟

برای اینکه بدانید دلیل داغ شدن گوشی‌های آیفون یا اندروید چیست، باید به دنبال نقطه‌ای بگردید که منبع اصلی حرارت است. بیشتر این نقاط در قسمت پشت گوشی، اطراف دوربین، بالا و پایین آن هستند. پیدا کردن این نقاط به شناسایی علت داغ کردن گوشی کمک می‌کند.

چطور دمای گوشی را اندازه بگیریم؟

بهترین روش اندازه‌گیری دمای موبایل، استفاده از اپلیکشن مناسب است. برنامه‌های دماسنج زیادی در پلی استور و اپ استور برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آیفون وجود دارند که درجه حرارت گوشی شما را نشان می‌دهند.
مثلاً برای اندروید (تمام گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، نوکیا، گوگل، سونی، هواوی و …)، می‌توانید برنامه AIDA۶۴ یا CPU Monitor را از گوگل پلی دانلود کنید. این برنامه علاوه‌بر دمای دستگاه، اطلاعات مفید دیگری هم در اختیارتان قرار می‌دهد.
برای آیفون نیز کافی است در بخش تنظیمات روی Battery Health کلیک کنید. اگر دمای باتری بیش از حد مجاز باشد به راحتی متوجه خواهید شد.
پس قبل از اینکه کاری برای خنک کردن گوشی موبایل انجام دهید، چک کنید آیا واقعاً باتری گوشی‌تان داغ کرده یا فقط کمی گرم شده است. اگر دمای گوشی‌تان از محدوده مجاز بالاتر نرفته است نیاز نیست نگران شوید و کاری کنید.

چگونه گوشی خود را خنک نگه داریم؟

برای جلوگیری از داغ شدن گوشی، پیشگیری بهترین دارو است. سعی کنید لیست موارد زیر را همیشه رعایت کنید. دلایل آن را در بخش‌های بعدی مقاله حتما بخوانید.
 از حالت مصرف بهینه در باتری استفاده کنید
 تنظیمات غیر ضروری را خاموش کنید
 برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید
 روشنایی صفحه را کم کنید یا روشنایی تطبیقی را روشن کنید
برنامه‌های خود را به‌روز نگه دارید
 از نور مستقیم خورشید روی تلفن خود اجتناب کنید
 از شارژر تایید شده استفاده کنید
 شارژر معیوب را تعویض یا تعمیر کنید
 قاب گوشی ضخیم استفاده نکنید
 زمانی‌که قصد استفاده از تلفن خود را ندارید، حالت هواپیما را روشن کنید
تلفن، تبلت و رایانه خود را در یک جعبه و کیف قرار ندهید
گزینه‌های GPS، بلوتوث یا Wi-Fi را زمانی‌که نیاز ندارید خاموش کنید
 برنامه‌ها را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید
 سعی کنید در جا‌هایی که سیگنال قوی است تماس تلفنی برقرار کنید
زمانی که گوشی درحال شارژشدن است تماس تلفنی برقرار نکنید
 از روشن نگه‌داشتن صفحه نمایش برای مدت طولانی خودداری کنید
برنامه‌های پاک‌کننده، مانند

آنتی ویروس نصب کنید

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی