کد خبر: ۳۴۹۳۶
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

چگونه می‌توان حجم بسته اینترنتی را بهینه مدیریت کرد؟

یکی از سوالاتی که امروزه برای کاربران بیشتر مطرح می‌شود این است که چرا حجم بسته اینترنتی زودتر از موعد به اتمام می‌رسد؛ بنابراین در این گزارش سعی می‌کنیم راهکار‌ها و پیشنهاداتی برای مقابله ابن این مهم ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» خیلی از ما‌ها زمانی که دسترسی شدید به اینترنت داریم بسته اینترنت خود را فعال می‌کنیم و بعد از استفاده دیتای گوشی را خاموش می‌کنیم تا از این طریق در هزینه‌ها و مصرف اینترنت صرفه جویی کنیم. اما در برخی از مواقع ممکن است بدون اینکه از اینترنت استفاده کنیم حجم بسته زودتر به اتمام می‌رسد یا وقتی هزینه اینترنت مصرفی مان را می‌بینیم متعجب می‌شویم.

هر اطلاعاتی که به سمت اینترنت ارسال کنید از حجم اینترنت شما کسر خواهد شد. من که دانلود نمی‌کنم پس چطوری اینترنت من زود تموم میشه؟ این روزا همه ما از واتساپ و اینستاگرام به عنوان شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم و هر کلمه‌ای که تایپ می‌کنیم و برای دیگران ارسال می‌کنیم هزینه دارد و از حجم اینترنت شما استفاده می‌شود. وقتی در اکسپلور اینستاگرام پست‌ها را مشاهده می‌کنید از حجم اینترنت شما استفاده می‌شود.

وقتی مرورگر خود را باز می‌کنید و مطلبی را جستجو می‌کنید باز هم از حجم اینترنت شما استفاده می‌شود تا این اطلاعات به دست شما برسد و آن صفحه اینترنت باز شود. برای باز شدن یک صفحه اینترنت و مشاهده آن در کمترین حالت یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف می‌شود و اگر ۱۰۰۰ تا صفحه باز کنید یک گیگ از حجم اینترنت شما مصرف می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که چه عواملی باعث تمام شدن حجم اینترنت می‌شود؟

شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تیک تاک، بازی‌های آنلاین، استفاده از ف. ی. ل. ت. ر. ش. ک. ن یا نرم‌افزار‌های تغییر IP، آپدیت شدن ویندوز و اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار، استفاده همسایه از اینترنت شما، مشاهده آنلاین فیلم وسریال، باز ماندن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه، ویروس‌ها و پاپ‌آپ‌ها، تماس‌های تصویری و آپدیت خودکار نرم‌افزار‌ها و سیستم‌عامل همه این عوامل باعث می‌شوند که حجم بسته اینترنت شما زودتر به اتمام برسد.

براساس این گزارش استفاده از نرم‌افزار‌های مالتی‌مدیا (مانند اینستاگرام، تلگرام و …) هم یکی از مواردی است که حجم اینترنت زیادی می‌طلبد. به دلیل دانلود تصاویر و ویدئو‌هایی که حجم‌های بیش‌تری در مقایسه با فایل‌های نوشتاری دارند، استفاده از این نرم‌افزار‌ها موجب بیش‌تر شدن استفاده از حجم اینترنت می‌شود.
هک شدن احتمالی مودم هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل زود تمام شدن اینترنت باشد. درواقع ممکن است مودم به هر روشی هک شده باشد و فردی که اقدام به این کار کرده، از حجم اینترنت شما مصرف کند و موجب زودتر تمام شدن حجم اینترنتتان شود. برای مقابله با این موضوع می‌توانید رمز مودم خود را تغییر دهید یا موضوع را با سرویس‌دهنده‌ی خود در میان بگذارید تا از ادامه‌ی مصرف اینترنتتان توسط شخص دیگر جلوگیری کنید.
برای جلوگیری از اتمام حجم اینترنت، تنظیمات اپلیکیشن‌های گوشی را پیکربندی کنید

در مرحله نخست در برنامه فیس بوک- پخش خودکار را غیر فعال کنید

برای اینکه جلوی استفاده بی رویه اپلیکیشن فیس بوک از حجم اینترنت خودتان را بگیرید باید عملکرد خودکار یا همان AUTO در این برنامه را غیر فعال کنید. برای انجام این کار، ۴ مرحله زیر را دنبال کنید:
۱- به قسمت گزینه‌های برنامه فیس بوک بروید (سه نوار افقی در گوشه بالا و سمت راست)
۲- روی گزینه App Settings کلیک کنید (زیر قسمت help and settings)
۳- روی AutoPlay کلیک کنید.
۴- گزینه never Autoplay videos را انتخاب کنید.
علاوه بر این می‌توانید گزینه “Data Saver” را هم فعال کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال نمایید:
• به آیکن گزینه‌های فیس بوک بروید.
• گزینه settings and privacy را انتخاب کنید.
• data saver را انتخاب کنید.
• با کشیدن علامت کناری، این گزینه را On کنید.

یوتیوب- استفاده از داده را محدود کنید

به نظر من یوتیوب بین برنامه‌های دیگر بیشتر اینترنت مصرف می‌کند؛ برای همین حتما باید یاد بگیرید که چطور جلوی این اتفاق را بگیرید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
• یوتیوب را باز کنید.
• روی آیکن پروفایل در گوشه بالا و سمت راست ضربه بزنید.
• Settings را انتخاب کنید.
• روی گزینه General کلیک کنید.
• حالا تیک قسمت Limit Mobile Data Usage را فعال کنید.
با استفاده از این روش‌ها می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند را به نحو درستی سازماندهی و تنظیم کنید تا در مصرف حجم نت شما صرفه جویی شود.

موضوع بعدی واتساپ- دانلود خودکار را غیرفعال کنید

به این مساله توجه کرده اید که هر وقت کسی در واتساپ برای شما فیلم می‌فرسد، این فیلم‌ها به طور خودکار دانلود می‌شوند؟ همین دانلود خودکار باعث می‌شود حجم نت شما خیلی زود تمام شود. برای اینکه خودتان انتخاب کنید چه فیلمی دانلود شود باید گزینه دانلود خودکار را در واتساپ غیر فعال کنید.
برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- به بخش تنظیمات یا همان “settings” در برنامه واتساپ بروید.
۲- روی گزینه “Data and Storage Usage” یا همان استفاده از داده‌ها و ذخیره سازی بروید.
۳- گزینه Media Auto Download یا بارگیری خودکار رسانه را انتخاب کنید.
۴- تیک همه گزینه‌هایی که زیر قسمت “When Using Mobile Data” یا همان “هنگام استفاده از داده‌های تلفن همراه” است را بردارید.
۵- علاوه بر این می‌توانید ویژگی استفاده کم از داده‌ها (low data usage) را هم برای واتساپ فعال کنید.

توییتر- حالت پخش خودکار را غیر فعال کنید

توییتر هم مثل فیس بوک از قابلیت پخش خودکار برخوردار است و همین مساله باعث می‌شود موقع استفاده از توییتر، فیلم‌ها به صورت خودکار پخش شوند که باعث مصرف حجم زیادی از اینترنت شما می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق مراحل زیر را دنبال کنید تا قابلیت پخش خودکار توییتر خاموش شود:
• به توییتر بروید.
• روی گزینه Settings and Privacy بروید.
• گزینه Data Usage را انتخاب کنید.
• گزینه Never را برای قسمت Video Autoplay انتخاب کنید.

پلی استور- برنامه‌ها را فقط با وای فای به روز رسانی کنید

برای جلوگیری از به روزرسانی‌های غیر ضروری برنامه از طریق گوگل پلی استور، باید آن را طوری تنظیم کنید که برنامه‌ها فقط زمانی آپدیت شوند که شما به وای فای متصل هستید. به این ترتیب هیچ برنامه‌ای به روز رسانی نمی‌شود، مگر اینکه خودتان این کار را انجام بدهید.
برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
• به گوگل پلی استور (Google Play store) بروید.
• به منوی برنامه بروید روی Settings ضربه بزنید.
• روی گزینه “Auto-update apps over Wi-Fi only” کلیک کنید.
•‌ می‌توانیدبه جای این کار گزینه “Do not auto-update apps“ را انتخاب کنید تا از بروز رسانی خودکار برنامه‌ها جلوگیری شود.

اینستاگرام- از گزینه Use Less Data (مصرف داده کمتر) استفاده کنید

برای جلوگیری از دانلود خودکار عکس‌ها در اینستاگرام و صرفه جویی در مصرف حجم اینترنت می‌توانید مراحل زیر را انجام بدهید:
• برنامه اینستاگرام را باز کنید.
• به Settings (تنظیمات) بروید.
• از قسمت Account (حساب کاربری) گزینه Cellular Data Use (داده مصرفی سلولی) را انتخاب کنید.
• بعد تیک گزینه Use Less Data (مصرف داده کمتر) را علامت بزنید.

بازی‌های آنلاین و استفاده از VPN

بازی‌های آنلاین خوره اینترنت هستن و این روزا که مدرسه‌ها آنلاین شدند از یک طرف کلاس‌های آنلاین مصرف اینترنت را زیاد کردن و از طرف دیگر انجام بازی‌های آنلاین مختلف توسط بچه‌ها. می‌توانید از نرم‌افزار‌های قطع اینترنت استفاده کنید. برای دور زدن فیلتر هم مجبوریم از پراکسی، VPN و… استفاده کنیم که این موضوع هم باعث استفاده بیشتر از حجم اینترنت می‌شود. بازی‌های آنلاین پرطرفدار مانند War craft و Clash of clans به دلیل طولانی بودن مدت زمان بازی، اینترنت زیادی مصرف می‌کند. پس مراقب مدت زمان بازی باشید.

کد غیرفعال سازی مصرف اینترنت آزاد

حتما شما هم متوجه شدید که با تمام شدن اینترنت همراه اول و ایرانسل، این دو شرکت از شارژ پولی موبایل برای اینترنت آزاد استفاده می‌کنند و خیلی سریع شارژ پولی را می‌خورند. برای حل این معضل دو کد دستوری وجود دارد که با آن مصرف اینترنت آزاد غیرفعال می‌شود و اگر بسته اینترنتی ما تمام شود از شارژ ما برای اینترنت استفاده نمی‌کند.
کد غیرفعال‌سازی مصرف اینترنت آزاد همراه اول: #۱۱۳*۱۰۰*
کد غیرفعال‌سازی مصرف اینترنت آزاد ایراسنل: #۳*۲*۳*۵۵۵*

ویروس و بدافزار‌ها

ویروس‌ها و بدافزار‌ها باعث می‌شود که مصرف دیتا و اینترنت شما افزایش یابد برای اطمینان از نبود ویروس و بدافزار روی موبایل و سیستم‌عامل خود، با یک آنتی ویروس موبایل و سیستم‌عامل خود را اسکن و بررسی کنید. تا حد امکان فقط از Google play store برای نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی اقدام کنید و در آیفون هم فقط از App store اپل استفاده کنید. “هیچ‌کس عاشق چشم و ابروی شما نیست که اپلیکیشن رایگان در اختیار شما قرار دهد. ” از منابع نامعتبر اپلیکیشن دانلود نکنید و اپلیکیشن‌های اضافی که دارای تبلیغات هستند را حذف کنید.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی