کد خبر: ۳۴۲۶۰
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

راهکار‌های مقابله با ویروسی شدن گوشی

امروزه گوشی‌های هوشمند به دلیل ورود به برخی از سایت‌ها و استفاده از اپلیکیشن‌ها ممکن است دچار حملات ویروسی شود و متاسفانه این بدافزار‌ها و ویروس‌ها دستگاه‌های هوشمند را مدام تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» این روز‌ها صنعت گوشی‌های هوشمند مدام درحال توسعه و پیشرفت است و دیگر نمی‌توان این دستگاه‌ها را تنها یک گوشی ساده دانست. امروزه به دلیل استفاده بیشتر از گوشی‌های هوشمند و نیز ورود به برخی سایت‌ها و استفاده از اپلیکیشن‌ها ممکن است که گوشی دچار حملات ویروسی شود و متاسفانه این بدافزار‌ها و ویروس‌ها دستگاه‌های هوشمند را مدام تهدید می‌کند. این بدافزار‌ها در واقع نرم افزار‌هایی هستند که برای کنترل گوشی‌های هوشمند به صورت مخفیانه و دزدیدن اطلاعات آن‌ها ساخته شده‌اند. ویروسی شدن تلفن همراه می‌تواند زندگی ما را فلج کند، چرا که این دستگاه‌ها نقش پررنگی در زندگی ما پیدا کرده‌اند و با ویروسی شدن آن‌ها و ایجاد اختلال در فرآیند‌های اجرایی‌شان، دچار مشکلات زیادی می‌شویم؛ بنابراین از کجا بفهمیم که گوشی ویروسی شده است.

بدافزار‌ها چه آسیب‌هایی به گوشی هوشمند وارد می‌کنند؟

بدافزار‌ها ساخته شده‌اند تا ابزاری برای مجرمان سایبری باشند؛ ابزاری که می‌توانند به مجرمان سایبری در دستیابی به اطلاعات حساس کاربر، نظارت و جمع‌آوری اطلاعات از الگو‌های رفتاری کاربران و موارد دیگر کمک کنند.

اصولا بدافزار‌ها می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند؛ از نصب برنامه‌های مخرب گرفته تا نظارت بر الگو‌های رفتاری کاربر و فروش این دسته از اطلاعات به شرکت‌های تبلیغاتی گرفته تا خالی کردن حساب بانکی کاربر یا استفاده از گوشی هوشمند برای استخراج رمزارز می‌تواند از مواردی باشد که بدافزار‌ها توسعه یافته‌اند.
در کنار آن، امکان دارد مجرمان سایبری از انبوهی از گوشی‌های هوشمند برای حملات DDOS استفاده کنند. در اکثر شرایط ممکن است که متوجه نشوید بدافزاری روی گوشی هوشمندتان نصب شده و مجرم سایبری با اهداف خاص خود از دستگاهتان استفاده می‌کند.

تبلیغات پاپ آپ مکرر و کنترل‌نشدنی

پاپ‌ها فقط تبلیغاتی منزجرکننده نیستند، آن‌ها می‌توانند برای گوشی همراه شما خطرناک باشند. Adware نوعی بدافزار است که با تبلیغات پاپ آپ مزاحمی که اغلب به‌سختی می‌توانید از شر آن‌ها راحت شوید، گوشی شما را فرا می‌گیرد یا برنامه‌های شما را آلوده می‌کند. بنابراین، اگر از این نوع تبلیغات با منابع نامشخص روی گوشی شما ظاهر می‌شود، می‌توانید به ویروسی شدن گوشی‌تان شک کنید.

پیدا کردن برنامه‌ای که خودتان دانلود نکرده‌اید

لیست برنامه‌های موجود در دستگاه را باز کنید و به دنبال یک مورد عجیب باشید. ممکن است، ویروسی، یک برنامه غیرمنتظره را دانلود کرده باشد. trojan horse هم می‌تواند دلیل دیگری برای مشکلات گوشی همراه شما باشد.

شارژ باتری گوشی شما با سرعت مشکوکی مصرف می‎‌شود

با گذشت مدت زمانی، باتری گوشی‌ها ممکن است تا حدودی کارایی خود را از دست بدهند، اما اگر باتری شما به طور ناگهانی با سرعت زیاد شروع به خالی شدن می‌کند، وقت آن است که نگاهی دقیق به همه اتفاقات بیندازید. ممکن است نرم‌افزار‌های جاسوسی داشته باشید که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند تا اطلاعات شما را جمع‌آوری کنند.

تلفن شما به صورت ناگهانی قفل کرده یا خاموش می‌شود

خاموش شدن یک‌باره تلفن همراه شما می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. مشکلات باتری، گرم‌شدن بیش‌ازحد و باگ‌هایی در به‌روزرسانی‌ها، می‌تواند دلیل خاموش شدن ناگهانی گوشی شما باشد، اما اگر تلفن شما بدون توجه به کاری که انجام می‌دهید، مرتبا به یک شکل دچار مشکل می‌شود و قفل می‌کند، احتمال اینکه ویروسی شده باشد، بسیار است.

کند شدن دستگاه

از مشکلاتی که امکان دارد برای گوشی هوشمندتان رخ دهد، کند شدن ناگهانی دستگاه است. به این حالت که حتی انجام امور ساده مانند ناوبری در محیط رابط کاربری با کندی و تاخیر فراوان صورت می‌گیرند و حتی ممکن است عملکرد گوشی متوقف شود؛ اتفاقی که اصطلاح فریز شدن را برای آن در نظر گرفته‌اند.

سرعت اجرای برنامه‌ها به شدت کاهش یافته باشد

برخی از بدافزار‌ها برای دسترسی به اپلیکیشن‌های خاصی توسعه یافته‌اند. درواقع مجرم سایبری می‌خواهد به بخش خاصی از اپلیکیشن دسترسی داشته باشد و برای مثال موجودی حساب بانکی کاربر را خالی کند. این نوع از بدافزار‌ها در برخی از شرایط روی اپلیکیشن‌های دیگر نیز اثرات منفی می‌گذارند و باعث کند شدن سرعت دستگاه در بارگذاری برنامه‌ها می‌شوند.

مشاهده تماس‌ها و پیامک‌های مشکوک در گوشی

اگر موبایل شما به ویروس یا بدافزار آلوده شده باشد این احتمال وجود دارد که به سادگی به بسیاری از مخاطبین شما پیام‌هایی حاوی لینک ارسال شده یا حتی با آن‌ها تماس گرفته شده باشد. پس اگر شاهد پیامک یا تماس غیر معقولی هستید که حتی آثار آن روی گوشی شما باقی نمانده، اما دیگران این موضوع رو به شما اطلاع می‌دهند، پس احتمال ویروسی شدن وجود دارد.

روشن شدن خودکار اینترنت گوشی

گاهی اوقات ویروس‌ها و بد افزار‌ها کنترل قسمت‌های مختلف گوشی را به دست می‌گیرند و معمولا روشن کردن خودکار اینترنت نیز یکی از آن‌ها کارهاست. در صورتی که چنین موردی را مشاهده کردید، در اولین فرصت یک آنتی ویروس مناسب روی گوشی نصب کنید.

چگونه متوجه وجود ویروس یا بدافزار در گوشی هوشمند شویم؟

راهکار‌هایی برای بررسی وجود ویروس یا هر بدافزار دیگری در گوشی هوشمند ارائه شده که شاید مهم‌ترینشان برنامه‌های اسکن ویروس باشند. درواقع گاهی اوقات ممکن است بتوانید برای جست‌وجوی ویروس‌های خاص در تلفن خود از برنامه اسکن استفاده کنید.

نرم افزار آنتی ویروس را نصب کنید

یک برنامه آنتی ویروس بهترین راه برای شناسایی و حذف بدافزار از تلفن اندرویدی شما و جلوگیری از ویروس‌های بعدی است. آنتی ویروس AVG را برای اندروید نصب کنید تا اندروید خود را بدون ویروس نگه دارید.
بسیاری از آنتی‌ویروس‌های برند‌های محبوب وجود دارند که می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. برنامه امنیتی Avast، می‌تواند گزینه مناسبی باشد و خبر خوب این‌که دانلود آن رایگان است. نکته مهم درمورد برنامه‌های اسکن ویروس این است که هیچ‌کدام از آن‌ها صد درصد قابل اعتماد نیستند و برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید مرتب آن‌ها را آپدیت کنید.

چطور گوشی ویروسی را پاکسازی کنیم؟

بهترین راه برای پاک سازی گوشی این است که ابتدا محتوا گوشی و کارت حافظه را تخلیه کنید. برنامه‌های مشکوک را پاک کنید و یک آنتی ویروس قدرتمند نصب کنید. همچنین در ادامه به برخی از نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها احتمال ویروسی شدن گوشی را کاهش می‌دهید:
به هیچ عنوان از سایت‌های غیر معتبر برنامه و بازی دانلود نکنید.
تنها برنامه‌های مورد نیازتان را از گوگل پلی دانلود کنید.
زمانی که در حال وبگردی هستید، روی هیچ پاپ آپی کلیک نکنید.
از باز کردن لینک‌های مشکوک که برایتان فرستاده می‌شود (به صورت ایمیل یا پیامک یا ...) جدا خودداری کنید.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی