کد خبر: ۳۴۱۴۹
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

ارتقای تولید و ایجاد رقابت سالم چرخه توسعه اقتصاد کشور را رقم می‌زند

بسیاری از کارشناسان براین باورند که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا می‌تواند چرخه اقتصاد کشور را به گردش در بیاورد؛ نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است بایستی برای ادامه حیات این شرکت تدابیری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت بحت اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید در بخش‌های مختلف از جمله صنایع کلیدی بود. شرکت‌های دانش بنیان از زمان شکل‌گیری توانستند دستاورد‌های قابل توجهی را از خودشان به جا بگذارند به گونه‌ای که این شرکت‌ها در زمان اوج تحریم و دوران شیوع کرونا با توانمندی داخلی به اقتصاد کشور به ویژه در حوزه ساخت تجهیزات دارویی برای مبارزه با کرونا کمک کردند تا جاییکه هم اکنون اکثر تولیدات علاوه برتامین نیاز داخلی به بازار‌های خارجی نیز صادر می‌شود. لازم به ذکر است علاوه صادرات تجهیزات و قطعات دانش فنی نیز به خارج صادر می‌شود.

براساس این گزارش هم اکنون اکثر تولیدات این شرکت‌ها قابل رقابت با کشور‌های خارجی بوده و حتی در برخی از مواقع از گزینه‌های مشابه نیز کیفیت بالاتری دارند.

گفتنی است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ۸ مردادماه ۱۳۹۱ در دیدار با جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به پیشرفت‌های کشور طی چند سال اخیر، گفتند: با توجه به واقعیاتی که ما مشاهده میکنیم و جلوی چشم ماست، این اوجگیری، این رسیدن به این تعالی مورد نظر و پیشرفت، به هیچ وجه خیالپردازانه نیست و واقع گرایانه است. تجربه این چند سال هم همین را نشان میدهد.

ایشان افزودند: در همین آمارهائی که داده شد، ملاحظه کردید که پیشرفت کشور در بخش‌های مهم و دانش‌های نو و مؤثر در زندگی، با فاصله چند سال، پیشرفت چشمگیری بوده است؛ این نشان دهنده این است که استعداد و ظرفیت و آمادگی هست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: ما باید این مسئله را جدی بگیریم؛ یعنی به مسئله علم و تکیه به علم در کشور اهمیت بدهیم؛ یعنی این را اساس کار قرار بدهیم. حرف ما در این چند ساله همین است. اگر چنانچه علم در بخش‌های مختلف جدی گرفته شد، آن وقت این شرکت‌های دانش بنیان که بر مبنای علم کار می‌کنند، تولید می‌کنند و ثروت آفرینی می‌کنند، خواهند توانست به تدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا می‌تواند چرخه اقتصاد کشور را به گردش در بیاورد نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است بایستی برای ادامه حیات این شرکت تدابیری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی