کد خبر: ۳۵۱۹۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰

ابداع ماهواره‌های بافتنی برای رصد زمین

بریتانیا قصد دارد سال آینده چند ماهواره با آنتن‌هایی شبیه به چتر را که مانند بافتنی به هم متصل شده‌اند، برای رصد زمین به فضا پرتاب کند.

به گزارش «نبض فناوری»، بی‌بی‌سی اعلام کرد، نوآوری ماهواره‌ای به تازگی با معرفی آنتن‌های چتری و اصطلاحا «بافتنی» برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا ارتقا یافته است. این آنتن ماهواره‌ای نسل جدید، سبک وزن و قابل حمل است و مواد با ارزش را ذخیره می‌کند و به راحتی در فضا قابل استقرار است.

اکنون دانشمندان بریتانیایی در حال کار بر روی پرتاب اولین ماهواره‌های اینچنینی در نوع خود برای مطالعه زمین هستند که انتظار می‌رود ظرف یک سال آینده انجام شود.

این ماهواره‌های جدید که CarbSar نام دارند، از فناوری رادار برای مشاهده ابرها و رصد زمین در تمام ساعات شبانه‌روز استفاده می‌کنند.

این ماهواره‌ها توسط دو شرکت مستقر در بریتانیا موسوم به Surrey Satellite Technology Limited و Oxford Space Systems در حال توسعه است.

آنتنی که مانند چتر در فضا باز می‌شود

شرکت Surrey Satellite تاکید می‌کند که این ماهواره‌های نوآورانه قابلیت‌های تصویربرداری با وضوح بالا را در شب و روز و در هر شرایط آب و هوایی ارائه می‌دهند.

همانطور که اشاره شد، این ماهواره‌های جدید از فناوری رادار برای نگاه کردن به ابرها و رصد زمین در تمام طول شبانه روز استفاده می‌کنند و آنتن آنها به گونه‌ای طراحی شده است که ماهواره بتواند به راحتی در برابر محیط خشن فضایی مقاومت کند و از تشعشعات خورشیدی نیز در امان بماند.

آنتن راداری که با یک توری تنگستن گره خورده است، به راحتی به هنگام پرتاب قابل تا خوردن است و می‌تواند پس از قرار گرفتن در مدار به شکل چتری بزرگ باز شود. هنگامی که به طور کامل باز می‌شود یک شکل سهموی ایجاد می‌کند تا سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا را منعکس کند.

توری آنتن از نخ تیتانیوم با روکش طلا ساخته شده است که به یک مجموعه از میله‌های کربنی متصل است. سیم‌های طلایی با کارایی بالا نیز امکان ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی را در مدار فراهم می‌کنند، در حالی که روکش طلا در عین حال باعث می‌شود آنتن در برابر محیط خشن فضایی مقاوم‌تر شود.

گفتنی است که نخ اتصال آنتن راداری با استفاده از ماشین‌های بافندگی ویژه و پیشرفته بافته شده است.

کاربرد در رصد زمین

این آنتن با عرض ۳ متر می‌تواند روی یک فضاپیمای ۱۵۰ کیلوگرمی نصب شود. ابزار رادار پهنای باند روی این ماهواره به آن اجازه می‌دهد تا تصاویر نوری واضحی از سطح زمین بگیرد.

تصاویر رادار دیافراگم مصنوعی(SAR) برای انجام انواع بی‌شماری از مشاهدات، از جمله موارد مربوط به کاربردهای تجاری، عمرانی و امنیتی، از جمله دفاع و امنیت، دریایی، واکنش به بلایا، محیط‌زیست و زیرساخت مناسب است.

انتظار می‌رود طول عمر این ماموریت حدود پنج سال باشد.

سازندگان این ماهواره‌ها می‌گویند CarbSAR تصاویر SAR با وضوح بالا را در طول روز یا شب و در هر شرایط آب و هوایی ثبت و امکان ارائه اطلاعات قابل اعتماد برای طیف وسیعی از برنامه‌ها را فراهم می‌کند.

این ماهواره کوچک با فرکانس بالا کار می‌کند، تصویربرداری با وضوح بالا را در همه شرایط آب و هوایی ارائه می‌دهد و به بودجه کمی نیز نیاز دارد، بنابراین برای کاربردهای فضایی آینده ایده‌آل است.

اگر این فناوری رصد زمین، توانایی خود را در پرتاب سال آینده نشان دهد، ممکن است راه را برای پرتاب آنتن‌های بزرگ‌تری هموار کند که به راحتی قابل تا شدن هستند و می‌توانند با سهولت درون موشک‌ها قرار بگیرند.

در پایان گفتنی است که این ماهواره‌ها به احتمال زیاد از با یک موشک در خاک ایالات متحده پرتاب خواهند شد.

منبع/ ایسنا

برچسب ها: ماهواره فضا موشک
ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی