کد خبر: ۳۵۳۲۳
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰
با روشی ارزان و کارایی بالا؛

حسگر ردیابی آمونیاک برای تشخیص پزشکی و امنیت غذایی تولید شد

پژوهشگر ایرانی حسگر ردیابی گاز آمونیاکی ابداع کرده که پتانسیل بالایی برای تولید دستگاه ارزان قیمت تشخیص پزشکی و تعیین کیفیت و ایمنی موادغذایی دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، تشخیص گزینشی و سریع غلظت‌های مختلف گاز آمونیاک کاربردهای وسیعی دارد و در تشخیص پزشکی و ارزیابی کیفیت و ایمنی مواد غذایی فاسد شدنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما یکی از موانع اصلی در تشخیص آمونیاک، گزینش پذیری و مهار اثر سایر گازهای مزاحم مانند دی اکسید کربن است.

در همین راستا گروهی از محققان بین المللی با همکاری فریبا دهقانی یک حسگر مبتنی بر کاغذ با پوشش پلی استایرن سولفونات (PSS) را به عنوان یک سیستم چند منظوره کارآمد برای تشخیص و تمایز آمونیاک از دی اکسید کربن در سطوح با رطوبت بالا با رفتار مقاومتی متمایز ابداع کرده اند.

مقاومت این سنسور در مجاورت دی اکسید کربن افزایش و در مجاورت NH3 به شدت کاهش می‌یابد. دلیل این امر واکنش آن با گروه عملکردی PSS است. این حسگر می‌تواند به طور گزینشی آمونیاک را در مجاورت ترکیبات یا گازهای آلی فرار دیگر بسنجد.

در تحقیق مذکور ارتباطی خطی بین مقاومت و غلظت آمونیاک با طیف وسیعی از تشخیص گاز مذکور از ۰.۲۵ ppm تا ۲۵۰۰ ppm مشاهده شد. چنین حسگری نسبت به سایر حسگرهای تجاری موجود با محدوده تشخیص باریک از 1 ppm تا 100 ppm بسیار برتری‌دارد.

علاوه بر این، سنسور می‌تواند فاسد شدن گوشت را در دماهای مختلف (۲۳ تا ۴ درجه سانتیگراد) بررسی کند.

بنابراین حسگر پلی استایرن سولفونات مبتنی بر کاغذ یکبار مصرف، پتانسیل بالایی برای توسعه یک دستگاه ارزان قیمت و قابل حمل برای تشخیص پزشکی و تعیین کیفیت و ایمنی مواد غذایی فاسد شدنی دارد.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی