کد خبر: ۳۵۵۴۵
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

تلاش واهی بیماران برای دست‌یابی به چشمه جوانی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد برخی از درمانگاه ها در جهان، درمان های سلول های بنیادی ارائه می کنند که هنوز به درستی مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

به گزارش «نبض فناوری» از تارنمای نیویورک پست، دانشمندان پرداخت هزینه برای درمان های سلول های بنیادی اثبات نشده را، قمار می دانند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد برخی از درمانگاه ها، درمان های سلول های بنیادی ارائه می کنند که هنوز به درستی مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

دانشمندان هشدار دادند افرادی که به دنبال چشمه جوانی با درمان های گران قیمت سلول های بنیادی هستند، قبل از انجام این کار فکر کنند.

محققان دانشگاه ریدینگ در انگلیس و دانشگاه علوم (ساینس) مالزی ۱۱۴ شرکت را در بیش از ۲۰ کشور جهان شناسایی کردند که محصولات مشتق از سلول های بنیادی کنترل نشده ارائه می دهند. بیشتر درمان های ارایه شده مربوط به مراقبت از پوست بود.

دکتر داریس وایدرا، نویسنده اصلی مطالعه جدید و دانشیار دانشگاه ریدینگ گفت: اکثریت عظیم درمان‌های سلول‌های بنیادی ارائه شده هنوز در تحقیقاتی که از کاربرد درمانی پشتیبانی می‌کند، تایید نشوند و ممکن است هیچ گاه تایید نشوند.

وی در یک بیانیه‌ دانشگاهی اعلام کرد: شرکت‌هایی که وعده‌های آزمایش‌نشده و اثبات‌نشده می‌فروشند، چیزی بیش از فروشندگان داروهای تقلبی نیستند.

دانشمندان خواستار مقررات سخت‌ گیرانه تری برای درمانگاه هایی هستند که از درمان‌های سلول‌های بنیادی استفاده و ادعا می‌کنند که کلینیک‌های خصوصی در سراسر جهان آنها را برای کمک به درمان بیماری هایی مانند پارکینسون، درمان‌های ضد پیری و ریزش مو تبلیغ می کنند، در حالی که شواهد اندکی از ایمنی و اثربخشی این درمان ها وجود دارد.

این در حالی است که دانشمندان خواستار ورود نهادهای نظارتی به این قضیه هستند.

 

 

تلاش واهی بیماران برای دست‌یابی به چشمه جوانی

 

محققان در این مطالعه که در نشریه Stem Cell Research & Therapy منتشر شد، از نهادهای نظارتی خواستند فروش این محصولات را تا زمانی که بتوانند در آزمایش‌های بالینی آزمایش شوند، متوقف کنند.

وایدرا خاطرنشان کرد: این درمان‌ها ممکن است باعث شود افراد بالقوه آسیب‌پذیر و گاها ناامید مقادیر زیادی از دارایی خود را برای درمان‌هایی که مؤثر نیستند یا حتی خطرناک هستند، هزینه کنند. قانون‌گذاران باید اکنون برای محافظت از مردم اقدام کنند.

 

تلاش واهی بیماران برای دست‌یابی به چشمه جوانی

 

آنها در این مطالعه تصریح کردند که بیشتر شرکت‌ها به طور دقیق محل برداشت سلول های بنیادی را اعلام نمی کنند. اما شرکت‌هایی که منابع سلولی را مشخص کردند، خون، مایع آمنیوتیک، بافت چربی، مغز استخوان و بند ناف را به عنوان رایج‌ترین منابع برداشت سلول های بنیادی معرفی کردند.

بیشتر این درمانگاه ها فاش نکردند که سلول های بنیادی از کجا آمده اند. روند نگران کننده دیگر میزان پولی است که مردم برای این درمان ها هزینه می کنند.

در بهترین حالت، مصرف کنندگان ۹۹ تا ۲۰ هزار دلار برای دریافت درمان هایی قمار می کنند که هیچ شواهد مطمئنی برای این درمان ها وجود ندارد. در بدترین حالت، این درمان‌ها می‌توانند حتی مضر هم باشند.

وایدرا اظهار داشت: همه شیوه های پزشکی با خطراتی همراه است. فرد ممکن است در اثر مصرف یک محصول اثبات نشده، دچار واکنش‌های آلرژی و عفونت شود و گاهی عوارض جانبی بسیار جدی در او بروز کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی