کد خبر: ۳۵۵۸۳
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۰

سلول‌های بنیادی روند پیری را متوقف می‌کند

سلول‌های بنیادی امروزه نقش کلیدی در درمان بیماری‌ها دارد و حتی روند پیری را متوقف می‌کند.همانطور که انسان‌ها به جستجوی چشمه جوانی ادامه می‌دهند، سلول‌های بنیادی نیز همچنان به عنوان یک بازیگر کلیدی برای افزایش طول عمر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»  سلول‌های بنیادی امروزه نقش کلیدی در درمان بیماری‌ها دارد و حتی روند پیری را متوقف می‌کند. همانطور که انسان‌ها به جستجوی چشمه جوانی ادامه می‌دهند، سلول‌های بنیادی نیز همچنان به عنوان یک بازیگر کلیدی برای افزایش طول عمر محسوب می‌شود. مطالعات به طور فزاینده ای نشان می‌دهد که حفظ تناسب سلول‌های بنیادی منجر به طول عمر طولانی تر می‌شود و تحقیقات جدید اهمیت تمیز و مرتب نگه داشتن سلول‌های بنیادی را برجسته می‌کند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو کشف کردند که سلول‌های بنیادی خون از روشی شگفت‌انگیز برای از بین بردن پروتئین‌های تا شده اشتباه خود استفاده می‌کنند. محققان دریافتند که این روند با افزایش سن کاهش می‌یابد و معتقدند که در همین راستا تقویت سیستم تخصصی دفع زباله می‌تواند به دفع بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک کند.

سلول های بنیادی خونساز HSCs سلول های خونی را در طول زندگی بازسازی می‌کنند. برای حفظ تناسب اندام، HSCها به ویژه به حفظ هموستاز پروتئین (پروتئوستاز) وابسته هستند. با این حال، چگونگی پاکسازی HSCها از پروتئین های تا شده نادرست ناشناخته است. با توجه به اینکه حفظ هموستاز پروتئین (پروتئوستاز) اساساً و ترجیحاً برای سلول‌های بنیادی مهم است. اختلال پروتئوستاز باعث اختلال در خود نوسازی سلول‌های بنیادی می‌شود که به گسترش ضعیف ex vivo کمک می‌کند و با اختلالات دژنراتیو، سندرم‌های مستعد سرطان و آسیب‌شناسی مرتبط با سن در داخل بدن همراه است. برای حفظ پروتئوستاز، سلول‌ها از شبکه‌ای از مسیرها برای متعادل کردن سنتز پروتئین، تاخوردگی و تخریب استفاده می‌کنند. علیرغم اینکه شبکه پروتئوستاز بسیار محافظت شده است،  ولی می‌توان به طور خاص برای پشتیبانی از تناسب اندام و طول عمر سلول‌های بنیادی را پیکربندی کرد.

این مطالعه بر روی سلول‌های بنیادی خونساز HSCs متمرکز شد، سلول هایی در مغز استخوان ما که خون و سلول‌های ایمنی جدید را در طول زندگی ما تولید می‌کنند. هنگامی که عملکرد آنها ضعیف یا از بین می‌رود، این می‌تواند منجر به اختلالات خونی و ایمنی مانند کم خونی، لخته شدن خون و سرطان شود. دکتر رابرت سیگنر، محقق دانشگاه، نویسنده ارشد این مطالعه، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا درخصوص چگونگی کمک سلول‌های بنیادی به پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن گفت: «سلول‌های بنیادی برای مدت طولانی در در بدن ما هستند. "ولی نیاز آنها به حفظ طول عمر مستلزم آن است که سیم کشی و ارتباطات آنها متفاوت از تمام سلول‌های با طول عمر کوتاه بدن باشد."

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی