۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

جنین‌های مصنوعی از سلول‌های بنیادی تولید شد

دانشمندان در یک پیشرفت علمی بزرگ، جنین‌های مصنوعی انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی ساختند.

به گزارش «نبض فناوری» دانشمندان در یک پیشرفت علمی بزرگ، جنین‌های مصنوعی انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی ساخته اند. کارشناسان بر این باورند که این توسعه می‌تواند بینشی در مورد علل سقط جنین و جنبه‌های منحصر به فرد رشد انسانی ارائه دهد، اما همچنین سوالات اخلاقی و قانونی را مطرح می‌کند. پروفسور Magdalena Zernicka-Goetz، از دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا، در نشست سالانه انجمن بین المللی تحقیقات سلول‌های بنیادی در بوستون، پرورش جنین‌ها را به مرحله‌ای فراتر از ۱۴ روز رشد برای یک جنین طبیعی توصیف کرد. جزئیات این مطالعه هنوز در جایی منتشر نشده است؛ بنابراین پروفسور جیمز بریسکو، مدیر تحقیقاتی در موسسه فرانسیس کریک، گفت که نمی‌توان بدون مقاله بررسی شده درباره اهمیت علمی آن اظهار نظر کرد، اما این توسعه «پتانسیل‌های زیادی» دارد.

ساخت جنین از سلول‌های بنیادی

پیش از این پروفسور Vincent Pasque و همکارانش در KU Leuven برای درک دقیق‌تر و بهتر اینکه پس از لانه گزینی جنین در رحم چه اتفاقی می‌افتد، از سلول‌های بنیادی برای ایجاد نوع جدیدی از سلول‌های انسانی در آزمایشگاه استفاده کرده بودند. نتایج مطالعه آن‌ها در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است. آن‌ها مشاده کردند که اگر همه چیز درست پیش برود، جنین انسان حدود هفت روز پس از لقاح در رحم لانه گزینی می‌کند. ولی تا قبل از این مطالعه به دلیل محدودیت‌های فنی و اخلاقی، بررسی شرایط جنین در آن مرحله برای مطالعه در دسترس نبوده است. به همین دلیل است که دانشمندان مدل‌های جنین ایجاد شده از سلول‌های بنیادی را برای انواع مختلف سلول‌های جنینی و خارج جنینی ایجاد کرده اند تا رشد انسان را در یک ظرف بررسی کنند.

اولین جنین ایجاد شده از سلول‌های بنیادی

در همی راستا تیم وینسنت پاسک در KU Leuven اولین مدل جنینی را برای نوع خاصی از سلول‌های جنین انسان، سلول‌های مزودرم خارج جنینی توسعه دادند. پروفسور پاسک: «این سلول‌ها اولین خون جنین را تولید می‌کنند، به اتصال جنین به جفت آینده کمک می‌کنند و در تشکیل بند ناف اولیه نقش دارند. در انسان، این نوع سلول در مراحل اولیه رشد خود به جنین موش شباهت داشتند، ولی ممکن است تفاوت‌های مهم دیگری بین گونه‌ها وجود داشته باشد. این مدل یک پیام مهم به ما داد: اینکه تحقیقات روی موش‌ها ممکن است پاسخ‌هایی را که در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند به ما ندهد.»

مطالعه فرایند‌های جنینی غیر قابل دسترس

نکته مهم این است که کار تکرار پذیر وقابل رشد است، زیرا این جنین‌های مدل که توسط محققان با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی ساخته شده‌اند، هنوز هم می‌توانند به انواع سلول‌ها در جنین رشد کنند. سلول‌های جدید شباهت زیادی به همتایان طبیعی خود در جنین انسان دارند و از این رو به عنوان یک مدل عالی برای مطالعه عملکرد انواع سلول عمل می‌کند. پاسک ادامه داد: " در این مدل شما هر روز یک نوع سلول انسانی جدید نمی‌سازید. " ما بسیار هیجان‌زده هستیم، زیرا اکنون می‌توانیم فرآیند‌هایی را مطالعه کنیم که معمولاً در طول توسعه غیرقابل دسترس باقی می‌مانند. در واقع، این مدل قبلاً ما را قادر می‌سازد تا بفهمیم سلول‌های مزودرم خارج جنینی از کجا آمده‌اند و در درازمدت به کدام سلول‌ها تبدیل می‌شوند. مدل ما امیدوار است چالش‌های پزشکی مانند مشکلات باروری، سقط جنین و اختلالات رشدی را نیز روشن کند.

اهمیت جنین‌های ایجاد شده

این ساختار‌ها به تخمک یا اسپرم نیازی ندارند، قلب تپنده یا ابتدای مغز ندارند، اما حاوی سلول‌هایی هستند که معمولاً جفت، کیسه زرده و خود جنین را تشکیل می‌دهند. ولی این سوال که آیا مدل‌های مصنوعی در صورت کاشت می‌توانند به جنین‌های زنده تبدیل شوند یا خیر، همچنان ناشناخته باقی مانده است. جیمز بریسکو گفت: "آن‌ها با ایجاد این ساختار‌ها می‌توانند بینش اساسی در مورد مراحل حیاتی تکوین جنین انسانی ارائه دهند. زیرا این‌ها مراحلی هستند که مطالعه آن‌ها بسیار دشوار بوده است و این زمانی است که بسیاری از بارداری‌ها با شکست مواجه می‌شوند؛ بنابراین "بینش تازه ممکن است به درک بهتر علل سقط جنین و جنبه‌های منحصر به فرد رشد انسان منجر شود. "

ایجاد جنین بدون تخمک یا اسپرم

جنین‌های انسانی که بدون تخمک یا اسپرم ساخته شده اند در یک پیشرفت علمی ایجاد شده اند که احتمالاً سؤالات اخلاقی و قانونی جدی را ایجاد می‌کند. گروهی در همین راستا در دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا اولین جنین انسانی را در مراحل اولیه تکوین بررسی کردند. آن‌ها ابتدا مغز یا قلب تپنده ندارند، اما شامل سلول‌هایی هستند که جفت و کیسه زرده را تشکیل می‌دهند. دانشمندان بر این باورند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند بینش قابل توجهی ارائه دهد و به تحقیقات در مورد اختلالات ژنتیکی نادر و علل بیولوژیکی سقط جنین کمک کند. اما جنین‌های مصنوعی در بریتانیا یا در اکثر کشور‌های جهان تحت قوانین قرار نمی‌گیرند، به این معنی که آن‌ها با مسائل اخلاقی و قانونی جدی در مورد استفاده از جنین انسان در آزمایشگاه همراه هستند. تا پیش از این پیشرفت، دانشمندان باید به قانون ۱۴ روزه پایبند بودند که به این معنی بود که اجازه می‌دادند جنین‌ها در آزمایشگاه حداکثر به مدت دو هفته رشد کنند. پس از این مرحله، محققان باید تا مراحل بعدی تکوین آن منتظر بمانند تا مطالعه خود را با تکیه بر اسکن‌های بارداری و جنین‌های اهدایی به تحقیقات انجام دهند. میل به درک این دوره از رشد جنین - که از روز ۱۴ شروع می‌شود و حدود روز ۲۸ به پایان می‌رسد - انگیزه اصلی کار برای ایجاد جنین‌های مصنوعی انسان بود.

قوانین و نکات اخلاقی

برخلاف جنین‌های انسانی که از لقاح آزمایشگاهی به وجود می‌آیند، که در آن چارچوب قانونی مشخصی وجود دارد، در حال حاضر هیچ مقررات روشنی بر مدل‌های مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی جنین انسان وجود ندارد؛ بنابراین برای برای ایجاد و استفاده از مدل‌های مشتق شده از سلول‌های بنیادی جنین انسان نیز نیاز فوری به مقرراتی برای ارائه چارچوبی مشخص وجود دارد. او گفت که مهم است که تحقیقات و پژوهشگران "با احتیاط، دقت و شفافیت" پیش برود. وی گفت: «خطر این است که گام‌های نادرست یا ادعا‌های غیرموجه تأثیری هولناک بر افکار عمومی و سیاست‌گذاران بگذارد.»، زیرا در این صورت این یک شکست بزرگ برای این رشته خواهد بود.»