کد خبر: ۳۶۲۸۴
|
۱۶ تير ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰

ماجرای بازار داغ خرید و فروش دعوتنامه یک شبکه اجتماعی

به دنبال ایجاد برخی محدودیتها در توییتر برای کاربران، موج مهاجرت از این شبکه اجتماعی به بلو اسکای آغاز شده و در این میان، برخی کاربران ایرانی اعلام کرده‌اند تعداد آگهی‌های فروش کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای در یک پلتفرم داخلی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش«نبض فناوری» بلواسکای شبکه اجتماعی جدید جک دورسی است که از یک پروتکل جدید و غیرمتمرکز برای این پلتفرم استفاده می‌کند. این شبکه اجتماعی از  آبان‌ سال گذشته نام‌نویسی از علاقه‌مندان برای تست نسخه بتا را آغاز کرد؛ هر چند فقط کاربرانی که دعوت‌نامه داشته باشند، می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند؛ اما برخی احتمال می‌دهند که این شبکه اجتماعی یک رقیب جدی برای توییتر خواهد بود.

در واقع یک هفته پیش از این که ایلان ماسک خرید توییتر را نهایی کند، جک دورسی، یکی از موسسان و مدیرعامل سابق توییتر اعلام کرد به دنبال تست کنندگان بتا برای اپلیکیشن اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین "بلو اسکای سوشال" (Bluesky Social) است. او در توییتر اعلام‌کرد بلو اسکای قصد دارد رقیب هر شرکتی شود که تلاش می‌کند مالک عناصر بنیادین شبکه‌اجتماعی یا اطلاعات افرادی که از آن استفاده می‌کنند، باشد.

دورسی در سال ۲۰۰۶ در تاسیس توییتر نقش داشت و چندین سال مدیرعامل این شرکت بود. وی نوامبر سال ۲۰۲۱ از این سمت کناره‌گیری کرد و پاراگ آگراوال، مدیر فناوری وقت توییتر جانشین او شد که بلافاصله پس از نهایی شدن قرارداد خرید توییتر، از سوی ایلان ماسک اخراج شد. توییتر در سال ۲۰۱۹ بلو اسکای را به عنوان راهی برای توسعه یک مفهوم غیرمتمرکز مشابه برای این شرکت، تاسیس کرد. دورسی در آن زمان در یک پرسش و پاسخ نوشته بود هدف بزرگ و بلندمدت، ساخت یک پروتکل بادوام و باز برای مکالمات عمومی است. از سوی دیگر این شبکه اجتماعی اعلام کرده که اطلاعات کاربران از نفوذ دولتی به دور خواهد بود و به جای این که توسط یک شرکت بهره برداری شود، توسط کاربران کنترل خواهد شد که می‌تواند اقتصاد اطلاعات شخصی را متحول کند.

از بلو اسکای بیشتر بدانید

درباره جزئیات این شبکه اجتماعی می‌توان گفت کد آن اجازه خواهد داد اطلاعات حساب کاربر از پلتفرمی به پلتفرم دیگر منتقل شود. کاربران بلو اسکای سوشال می‌توانند از حسابشان برای ورود به هر حساب شبکه‌اجتماعی که از کد جدید استفاده می‌کند، استفاده کنند. به این ترتیب، یک حساب به آنها اجازه خواهد داد به همه شبکه‌های اجتماعی محبوبشان دسترسی داشته باشند.

به گفته جی گرابر، مدیرعامل بلو اسکای، پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ۱.۲ میلیون نفر در لیست انتظار برای ورود به بلو اسکای هستند. کاربران این شبکه اجتماعی با انتخاب یک عکس، نام کاربری و نام دامنه، حساب کاربری ایجاد می‌کنند و پس از ایجاد حساب، می‌توانند پست، پست مجدد و پاسخ به کاربران دیگر را ارسال کنند. یک تب جست‌وجو برای یافتن افراد دیگر وجود دارد و پلت‌فرم افرادی که در شبکه کاربر وجود دارند را برای دنبال کردن، پیشنهاد می‌کند.

این اپلیکیشن هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و تنها برای کاربرانی موجود است که دعوتنامه دریافت کرده‌اند یا در لیست انتظار قرار دارند. کد دعوت معمولا هر دو هفته یک بار داده می‌شود اما یک نماینده بلو اسکای گفته است تیم این پلتفرم گاهی به دلخواه، کدهای دعوت بیشتری برای فعال کردن کاربران بیشتر ارسال می‌کند.

توییتر ماسک که صدها میلیون کاربر دارد، چندی پیش تیک احراز هویت کاربران قدیمی را حذف کرد که باعث سردرگمی میان کاربرانش شد و دوباره تیک آبی تعدادی از کاربران برجسته خود را برگرداند. ایلان ماسک، مالک میلیاردر توییتر، تیک آبی را بخشی از سرویس اشتراکی "توییتر بلو" قرار داده که هزینه ماهانه هشت دلار دارد. بسیاری از کاربران برجسته توییتر، از این هزینه انتقاد کرده و توییتر را متهم کرده‌اند آنها را به شکل نادرست به عنوان مشترکان پولی نشان داده است.

کاربرانی که از تصمیمات ناگهانی ایلان ماسک خسته شده‌اند، ماه‌هاست به دنبال یک جایگزین معتبر نظیر شبکه اجتماعی ماستودون هستند. بلو اسکای از این نظر به توییتر نزدیک است که توسط جک دورسی، راه‌اندازی شد.

اگرچه به تازگی توییت هایی مبنی بر احتمال محدودیت موقتی برای تعداد توییت‌هایی که کاربران می‌توانند هر روز مشاهده کنند،  از سوی ایلان ماسک، منتشر شد اما مشخص نیست که محدودیت‌های مذکور دقیقا از چه زمانی تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.  

به نظر می رسد با این اقدام ایلان ماسک تقاضا برای حضور در شبکه اجتماعی بلو اسکای افزایش یافته است اما در اقدامی عجیب و براساس اعلام کاربران در یک پلتفرم ایرانی کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای با قیمت‌های میلیونی به فروش گذاشته شده است. در واقع از چند شب گذشته تعداد آگهی‌های فروش کد دعوت شبکه اجتماعی بلواسکای در یک پلتفرم داخلی افزایش پیدا کرده و قیمت درج‌شده در این آگهی‌ها بعضاً به یک میلیون تومان هم می‌رسد. نکته قابل توجه این است درخواست برای این کد دعوت بخاطر سیاست‌هایی که اخیراً ایلان ماسک مالک توییتر، در این شبکه اجتماعی اعمال کرده در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است.

به نظر میرسد سیاست‌های جدید ماسک و برخی محدودیت ها در توییتر موجب شده که در واکنشی انتقادآمیز به آن، کاربران درحال کوچ به شبکه اجتماعی رقیب توییتر یعنی بلواسکای باشند. شبکه اجتماعی بلو اسکای هم به دنبال هجوم کاربران به این شبکه اجتماعی به صورت موقت امکان ثبت نام جدید را در پلتفرم خود غیرفعال کرده است. بنابراین این اقدام نشان می‌دهد که عملا کدهای دعوت بلواسکای درحال حاضر کاربردی ندارد اما همچنان با قیمت های بالا توسط کاربران خرید و فروش می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی