کد خبر: ۳۶۲۹۰
|
۱۶ تير ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

دستاورد محققان ژاپنی: تشخیص سریع تومور مغزی با آزمایش ادرار برای اولین بار

محققان دانشگاه ناگویا ژاپن برای اولین بار موفق به توسعه راهکار احتمالی شده‌اند که می‌تواند تومورهای مغزی را با آزمایش ادرار تشخیص دهد.

به گزارش«نبض فناوری»آزمایش ادرار معمولاً برای تشخیص تورمورهای مغزی به کار برده نمی‌شود. اکنون محققان دانشگاه ناگویا ژاپن برای اولین بار موفق به توسعه راهکار احتمالی شده‌اند که می‌تواند با وزیکول‌های خارج سلولی و DNA مشتق از سرطان،‌ تومورهای مغزی را به روش‌ غیرتهاجمی شناسایی کند.

آزمایش مربوطه سطوح نانوسیم اکسید روی (ZnO) را برای به دام انداختن موثر cfDNA مورد سنجش قرار می‌دهد. نمونه‌برداری بافتی یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص تومورهای مغزی است. در واقع این روش تهاجمی است و برای برداشت مقدار کمی از بافت تومور و بررسی میکروسکوپی، لازم است بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

تشخیص تومور مغزی با آزمایش ادرار برای اولین بار

دانشگاه ناگویا در روش جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند به تشخیص سریعتر و به موقع تومورهای مغزی کمک کند. در این روش جدید توسعه‌یافته برای آزادسازی DNA بدون سلول  (cfDNA) در ادرار استفاده می‌شوند. از طریق این روش، محققان جهش IDH1 مرتبط با گلیوما، نوعی تومور مغزی را شناسایی کردند.

هنگامی که سلول‌های تومور تکثیر می‌شوند و سلول‌های سالم را از بین می‌‌برند، ذرات ریز DNA به جریان خون و سایر مایعات بدن وارد می‌شوند. در سرطان که سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تکثیر می‌شوند، مقدار زیادی cfDNA باقی می‌ماند که از طریق ادرار دفع می‌شوند.

پروفسور «تاکائو یاسویی» اعلام کرد: «ما موفق شدیم cfDNA ادرار را جدا کنیم که با روش‌های معمولی بسیار دشوار بود.»

در این آزمایش، زمانی که محققان cfDNA را استخراج کردند، موفق شدند جهش IDH1 را شناسایی کنند که یک جهش ژنتیکی مشخصه در گلیوماها است. این موضوع برای محققان هیجان‌انگیز بود، زیرا این اولین گزارش از تشخیص جهش IDH1 از نمونه ادرار با حجم ۰.۵ میلی‌لیتر بود.

تومورهای مغزی اغلب در مراحل پیشرفته تنها پس از ظهور علائمی مانند فلج اندام تشخیص داده می‌شوند. حتی گاهی این تومورها زمانی تشخیص داده می‌شوند که در مرحله پیشرفته هستند. حال باید دید آیا این روش می‌تواند به صورت موثر در تشخیص سریع تومورهای مغزی کارساز باشد.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظرات
وزیر ارتباطات با اشاره افتتاح پروژه های ارتباطی: کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
وبگردی