کد خبر: ۳۶۳۰۸
|
۱۷ تير ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

ارزیابی آنی تومور مغزی در حین جراحی با هوش مصنوعی

محققان دانشکده پزشکی هاروارد ابزار جدیدی را با استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به جراحان مغز در مبارزه با سرطان عرضه کرده‌اند.

به گزارش«نبض فناوری» به نقل از نیواطلس، ابزار چارم یا CHARM به سرعت بافت تومور را در طول جراحی ارزیابی می‌کند تا به متخصصان کمک کند در مورد چگونگی ادامه جراحی تصمیم‌گیری کنند.

به طور سنتی، در طول جراحی سرطان مغز، پزشکان نمونه‌ای از بافت تومور مغزی را برمی‌دارند، آن را منجمد می‌کنند و این بافت را برای تعیین نوع و میزان تهاجمی بودن تومور تجزیه و تحلیل می‌کنند. با این حال، طی این فرآیند تغییر شکل ظاهری سلول ها از دقت ارزیابی کم می‌کند. همچنین این روند متکی به مشاهدات انسانی است و انجام آن حتی با میکروسکوپ‌های پرقدرت، برای تشخیص تغییرات ژنومی کوچک که می‌تواند میزان تهاجمی یا غیرفعال بودن تومورهای مختلف را شناسایی کند، به اندازه کافی دقیق نیست.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد برای حل این مشکلات از یک مدل هوش مصنوعی برای کمک به ارتقای ارزیابی کمک گرفته اند. این ابزار که Cryosection Histopathology Assessment and Review Machine یا CHARM نامیده می شود، بر روی 2334 نمونه تومور مغزی متعلق به 1524 فرد مبتلا به گلیوما، شایع ترین و کشنده ترین شکل سرطان مغز استفاده شد. طی آزمایشات، این سیستم قادر به رمزگشایی از ساختار ژنتیکی تومور و یافتن جهش در سطح مولکولی در تومورها و بافت اطراف آن با دقت 93 درصد بود.

این بدان معنی است که در طول جراحی، پزشکان می توانند نمونه های بافت را با استفاده از سیستم هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کنند و بازخورد فوری را در مورد ترکیب مولکولی تومورهای گلیوما دریافت کنند. بنابراین پزشکان در مورد رفتار تومور، پاسخ بالقوه آن به درمان های خاص و مهمتر از همه، میزان تهاجمی بودن آن اطلاعاتی کسب می کنند. این سیستم نه تنها دقیق بلکه سریع است و اطلاعات را در عرض چند دقیقه و نه چند هفته به جراحان ارائه می دهد.

برای مثال، اگر معلوم شود تومور بسیار تهاجمی است، جراحان ممکن است تصمیم بگیرند بافت بیشتری را از ناحیه اطراف مغز بردارند، حتی اگر این امر باعث اختلالات شناختی خاصی شود. اگر مشخص شود که تومور کندتر رشد می کند، پزشکان می توانند تصمیم بگیرند که رویکرد جراحی محافظه کارانه تری را اتخاذ کنند.

اگرچه CHARM برای بررسی سرطان گلیوما آموزش دیده، اما می توان آن را برای تشخیص سایر اشکال سرطان مغز و نیز کمک به درمان آنها نیز آموزش داد. این ابزار باید به طور مداوم پس از تحقیقات جدید در مورد سرطان به روز شود.

منبع: فارس

ارسال نظرات
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 اردیبهشت 1403 نرخ تسلط بازار بیت‌کوین چه میزان است؟
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
وبگردی