کد خبر: ۳۶۵۱۹
|
۲۹ تير ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۶

بهزاد قاسمی؛ آسیپ پذیری CVE-2023-3519، فاجعه بار خواهد بود

کمتر از 48 ساعت از زمان معرفی آسیب پذیری جدید روز صفر با سرشناسه CVE-2023-3519توسط آزمایشگاه‌های امنیت سایبری گذشته، اما طی هم مدت زمان کم، شاهد بروزرسانی‌های غیر معقول در بسترهای مختلف فضای سایبری هستیم.

بهزاد قاسمی کارشناس امنیت سایبری، تحلیلی از این آسیب پذیری، به شرح ذیل ارائه کرده:

طبق معمول، شاهد ارائه گزارشاتی از سمت citrix هستیم، مبنی بر هشدار بروزرسانی و فاش شده آسیب پذیری روز-صفر که بعد از مرگ سهراب های متعدد، citrix آن را گردن گرفت!

اما این یک آسیب پذیری ساده نیست، بلکه فاجعه عظیمی است که در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن، 7 روز زمان میبرد تا درگاه‌های تبادل اطلاعات، بعد از بروزرسانی وصله‌های امنیتی بتوانند در برابر این آسیپ پذیری مقاوم شوند.

حساسیت این آسیب پذیری 8.9 در مقیاس CVSS  است و این خود گواه بر میزان حساسیت و سطح دسترسی و بهره بردای نفوذگران این آسیب پذیری خواهد بود.

CVE-2023-3519 رابطه‌ای برادرانه با آسیب پذیری کشف شده در Adobe ColdFusionبا سرشناسه CVE-2023 -38203  و با افزونه‌ی وردپرسی WPW  با سرشناسه CVE-2023-28121  دارد، و به طور خلاصه، در صورت عدم بروز رسانی وصله‌های امنیتی، هر سایت وردپرس را می‌توان یک زامبی سایبری در نظر گرفت، و این فاجعه آفرین است. البته این بررسی صرفا در مقیاس وبسایت‌های وردپرسی آسیب پذیر، خود رقم جالبی را به تنهایی نمایان می‌کند. برای درک بهتر مقیاس و توان ایجاد آشوب سایبری، کافیست به حجم بروزرسانی های متعددی که طی 24 ساعت گذشته توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده توجه کنید.

  • NetScaler ADC و NetScaler Gateway 13.1 قبل از ۱۳٫۱-۴۹٫۱۳
  • NetScaler ADC و NetScaler Gateway 13.0 قبل از ۱۳٫۰-۹۱٫۱۳
  • NetScaler ADC و NetScaler Gateway نسخه ۱۲٫۱ (در حال حاضر پایان عمر)
  • NetScaler ADC 13.1-FIPS قبل از ۱۳٫۱-۳۷٫۱۵۹
  • NetScaler ADC 12.1-FIPS قبل از ۱۲٫۱-۵۵٫۲۹۷ و
  • NetScaler ADC 12.1-NDcPP قبل از ۱۲٫۱-۵۵٫۲۹۷
ارسال نظرات
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وزیر ارتباطات با اشاره افتتاح پروژه های ارتباطی: کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می کند
در آستانه برگزاری رویداد سالانه I/O انجام شد رونمایی گوگل از پیشرفت‌ جدید هوش‌ مصنوعی خود
وبگردی