کد خبر: ۳۷۶۶۳
|
۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰

امحای ایمن زباله‌‎های خطرناک بیمارستانی با زباله‌سوز سیار

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسیان موحد، گفت: یکی از کاربردهای بسیار مهم زباله‌سوزهای سیار امحای زباله‌های خطرناک بیمارستانی است، زباله و پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، پسماندهای پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی، پسماندهای شیمیایی، پسماندهای رادیواکتیو و ... برای سلامت مردم و محیط زیست بسیار خطرناک هستند و دفن آنها می‌تواند باعث آلودگی آب، خاک و هوا شود. دستگاه زباله‌سوز سیار می‌تواند این زباله‌ها را به راحتی امحا کند.

محدثه گودرزی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مشکلات کلانشهرها، شهرهای بزرگ و مسافرپذیر، حجم بالای زباله‌های تولیدی است. در ایام خاصی از سال مانند تعطیلات عید یا تابستان که حجم بالایی از مسافران به برخی از نقاط از جمله مناطق شمالی کشور سفر می‌کنند، جمع‌آوری و امحای زباله‌ها سریع زباله‌‌ها با چالش‌های روبرو است.

یکی از راهکارهای موجود، استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز سیاری (Mobile Incinerator) است که به سرعت، زباله‌های موجود در مسیر را جمع‌آوری و امحا کرده و خطری برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند. فناوری طراحی و ساخت این دستگاه در اختیار کشورهای محدودی از جمله روسیه و کانادا است. 

به همت پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان پارسیان موحد، ایران نیز به جمع دارندگان این فناوری پیوسته است. این شرکت در حوزه تولید مشعل زباله‌سوز پلاسمایی (Plasma Incinerator) فعالیت می‌کند. 

علی موحدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسیان موحد درخصوص محصول دانش‌بنیان تولیدی این شرکت گفت: در استان‌هایی که با تراکم جمعیت بالایی روبرو هستند، به‌ویژه استان‌های شمالی کشور که در ایام مختلف سال، پذیرای حجم بالایی از مسافران هستند، حجم بالایی از زباله تولید می‌شود که جمع‌آوری و امحای آنها، یکی از چالش‌های مهم محسوب شده و در صورت عدم رسیدگی به موقع، می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی زیادی در منطقه ایجاد کند.

وی افزود: محصولی که طراحی کرده‌ایم، دستگاه زباله‌سوز سیار است که با بهره‌گیری از فناوری پلاسما، می‌تواند در سطح شهرها و حتی نوار ساحلی حرکت کرده و زباله‌های موجود در مسیر را درحال حرکت امحا کند. این دستگاه‌ به دلیل برخورداری از مشعل‌های پلاسمایی هیچ مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند. 

موحدی خاطر نشان کرد: مشعل پلاسمایی توسط برق مستقیمی که دریافت می‌کند، باعث شکست مولکولی زباله و تبدیل آن به گاز هیدروژن می‌شود. گاز تولیدی نیز توسط مشعل دوم دستگاه، سوخته و در نهایت هیچ آلاینده‌ای برجای نمی‌ماند. درحال حاضر این طرح نمونه مشابهی در کشور ندارد و کشورهای محدودی از جمله روسیه و کانادا در زمینه ساخت دستگاه زباله‌سوز سیار فعالیت می‌کنند.

امحای ایمن زباله‌‎های خطرناک بیمارستانی با زباله‌سوز سیار

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارسیان موحد، یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم زباله‌سوزهای سیار را در امحای زباله‌های خطرناک بیمارستانی عنوان کرد و گفت: زباله و پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، پسماندهای پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی، پسماندهای شیمیایی، پسماندهای رادیواکتیو و ... برای سلامت مردم و محیط زیست بسیار خطرناک هستند و دفن آنها می‌تواند باعث آلودگی آب، خاک و هوا شود. دستگاه زباله‌سوز سیار می‌تواند این زباله‌ها را به راحتی امحا کند. 

وی افزود: فاز دوم فعالیت شرکت ما، ساخت دستگاه زباله‌سوز سیار بیمارستانی است و در این زمینه، قراردادی را با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای ساخت زباله‌سوز بیمارستانی منعقد کرده‌ایم.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی