کد خبر: ۳۷۸۳۰
|
۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۴

ابزار جامع مدیریت تحلیل داده طراحی و تجاری سازی شد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، از طراحی و تجاری سازی نظام جامع آماری و اطلاعاتی با عنوان تجاری فرابر توسط متخصصان این شرکت گفت و افزود: هدف از تولید این محصول، ارائه‌ ابزاری جهت توسعه زیر ساخت اتوماسیون جمع آوری داده ها در قالب یک سیستم‌ساز با قابلیت تولید انبار داده یکپارچه و فرم های الکترونیکی جمع آوری داده‌ها جهت سامانه های جمع آوری داده ها بود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» سید مجید اورعی مدیرعامل شرکت عصر فن‌آوری دانش با اشاره به توانمندی این شرکت در  تامین زیر‌ساخت های داده‌ای عنوان کرد: در ابتدا با شناسایی لایه های مختلف داده‌محوری نظیر گردآوری، نگهداری و مدیریت، پالایش و انبارش، تجزیه و تحلیل و استخراج اطلاعات، مسیر اصلی خود را مشخص کردیم و در مسیر طراحی ابزاری توانمند و منعطف برای پاسخگویی به نیازمندی ها در این پنج لایه پایه گام برداشتیم.

وی، از طراحی و تجاری سازی نظام جامع آماری و اطلاعاتی با عنوان تجاری «فرابر» توسط متخصصان این شرکت گفت و افزود: هدف از تولید این محصول، ارائه‌ ابزاری جهت توسعه زیر ساخت اتوماسیون جمع آوری داده ها در قالب یک سیستم‌ساز با قابلیت تولید انبار داده یکپارچه و فرم های الکترونیکی جمع آوری داده‌ها جهت سامانه های جمع آوری داده ها بود.

اورعی به برخی از ویژگی‌های سامانه فرابر اشاره کرد و گفت: این سامانه، مراحل فرایندهای گردآوری داده ها را بدون نیاز به کد نویسی و دانش فنی و بدون طی مراحل پیچیده تولید نرم افزار در قالب روال های ساده و بومی سازی شده، طی می‌کند و بستری متناسب با نیازمندی های سازمان در لایه گردآوری داده های سازمانی در اختیار بهره‌برداران قرار دهد.

وی افزود: علاوه بر این قابلیت، امکان تعریف قوانین و روال های کنترلی در لایه گردآوری داده و تعیین سطوح دسترسی ورود اطلاعات از ویژگی هایی بود که این ابزار را به توانایی تولید سامانه اتوماسیون آماری و اطلاعاتی رسانده و کاربرد آن را برای سازمان‌های مختلف افزایش می‌دهد.

این فعال فناور از امکان طراحی سامانه‌های مختلف برای کسب و کارهای متنوع و حوزه های عمومی و تخصصی گوناگون در این ابزار گفت و ادامه داد: با این ویژگی، علاوه بر توان پاسخگویی به نیازمندی های اساسی، انعطاف بالایی در مقابل تغییرات فرآیندها ایجاد می‌شود و در حوزه های مختلفی قابل بهره برداری خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت عصر فن‌آوری دانش، محدودیت های نرم افزارهای موجود در حوزه های تخصصی و عمومی در تولید گزارش های متنوع، این شرکت را بر آن داشت تا ماژول گزارش ساز و سپس ابزار تولید داشبوردهای مدیریتی را به این محصول اضافه کند. همچنین قابلیت اتصال به منابع اطلاعاتی گوناگون به نحوی که بتوان انبار داده ای طراحی کرد که ترکیب یکپارچه ای از داده های متنوع را از سامانه های عملیاتی و بانک های اطلاعاتی مختلف جمع آوری و در لایه بهره برداری در اختیار کاربران نهایی قرار دهد از دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های «فرابر» هستند.

وی، کاربرد اصلی فرابر را انبارش، تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات عنوان کرد و افزود: در حوزه استخراج اطلاعات نیز  با بهره گیری از امکانات مصور سازی بروز و استفاده از طیف متنوعی از گزارشات و داشبوردهای مدیریتی است.

این فعال فناور با بیان این‌که اغلب محصولاتی که در حوزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار هوش تجاری معرفی می شوند متمرکز بر لایه مصورسازی هستند، عنوان کرد: نمونه های متنوعی از ابزارهای داخلی و خارجی تحلیل، مصور سازی و تولید داشبوردهای مدیریتی وجود دارند که با توجه به گستردگی نفوذ و سطح توسعه کاربرد متفاوت در سازمان ها و کسب و کارهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های خارجی این سرویس، چالش هایی نظیر لایسنسینگ، امنیت و قابلیت های سفارشی مورد انتظار را برای سازمان ها بوجود می آورند. همچنین به دلیل اینکه توسعه سامانه های هوش تجاری تحت بستر ابزارهای خارجی نیازمند دانش فنی بالا است، عملاً نگهداری و توسعه برای سازمان ها هزینه بر و دشوار می‌شود.

وی درباره مزایای استفاده از این ابزار ساخت ایران توضیح داد: وجه تمایز اصلی ابزار فرابر با ابزارهای مشابه داخلی در قابلیت‌های تولید انبار داده، یکپارچه سازی داده های سیستمی و غیر ثبتی، انجام محاسبات در لایه تحلیلی (OLAP) و مدیریت پیشرفته حقوق دسترسی است . پیاده سازی، نگهداری و توسعه ی سامانه ی هوش تجاری تسهیل شده و  انجام فرایندهای مختلف بکار رفته را در تولید سامانه هوش تجاری، مجتمع و یکپارچه می‌کند.

اورعی درباره مزایای قیمتی این ابزار توضیح داد: فرابر با نرخی بسیار کمتر از ابزارهای مشابه خارجی،  بین 15 تا 30 درصد نرم افزارهای مشابه خارجی در شرایط عدم تحریم و عضویت ایران در شبکه تجارت جهانی می‌تواند صرفه جویی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

علاوه بر هزینه تهیه لایسنس، هزینه های اجرا و راه اندازی این نوع نرم افزارها مربوط به دریافت خدمات کارشناسی در قالب نفر روز است. در حالیکه نرخ جهانی کارشناسی خدمات روزانه بین 500 تا 1000 دلار است این نرخ برای کارشناسان ایرانی بسیار کمتر و بین 20 تا نهایتا 100 دلار در روز خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به هزینه‌های کمتر استقرار این سامانه توضیح داد: باید توجه داشت عمده هزینه های استقرار سامانه های هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی و انبارداده ها در این بخش می باشد که با نگاهی اجمالی به تفاوت هزینه های خدمات کارشناسی استفاده از محصول فرابر با نرم افزارهای مشابه می توان شاهد صرفه جویی ارزی بیش از 90 درصدی در این بخش باشیم.

این فعال فناور از ایجاد اشتغال توسط شرکت دانش‌بنیان عصر فن‌آوری دانش گفت و افزود: ما در شرکت با بکارگیری نیروهای متخصص در سه حوزه تولید، پشتیانی و فروش به صورت مستقیم نزدیک به 30 اشتغال مستمر ایجاد کرده ایم که بیش از دو دهه در حال فعالیت هستند؛ این در حالی است که هر یک از مشتریان ما برای توسعه و راهبری و نگهداری نرم افزار فرابر حداقل یک و گاهی تا 10 نفر  را به استخدام ثابت درآورده اند که با توجه به استقرار فرابر در بیش از 300 سازمان، می توان ایجاد اشتغال غیر مستقیم 500 نفر در سراسر کشور را برآورد کرد.

ارسال نظرات
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
وبگردی