کد خبر: ۳۸۳۵۳
|
۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

برای داشتن خوابی راحت این روال را دنبال کنید

نتایج تحقیقات نشان داده که نور تلفن همراه برای داشتن خوابی راحت مضر است و باعث اختلال می‌شود در اینجا راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد.

به گزارش نبض فناوری، گوشی‌های هوشمند برای داشتن خواب خوب مناسب نیستند، زیرا مملو از برنامه‌هایی برای سرگرمی هستند که دلیلی برای بیدار ماندن به شما می‌دهند.

مطالعه دانشگاه هاروارد در سال 2014 نشان داد که نور مصنوعی آبی صفحه نمایش تلفن‌ها می‌تواند ساعت بدن ما را مختل کند و خوابیدن را دشوار کند.

مطالعه دیگری در عربستان سعودی در سال 2019 در میان کارکنان پزشکی نشان داد که 92.4 درصد از مردم دقیقاً قبل از خواب از تلفن های هوشمند استفاده می کنند و افرادی که این کار را انجام می دهند 2 برابر بیشتر احتمال دارد بد بخوابند.

تحقیقات قبلی همچنین نشان می‌دهد که بررسی شبکه‌های اجتماعی در طول روز باعث می‌شود که شما بیشتر دچار اختلال خواب شوید، به طوری که بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه پیتسبورگ در سال ۲۰۱۶ انجام شد، کاربرانی که زیاد از فیس‌بوک استفاده می کنند احتمال دارد 3 برابر بیشتر بد بخوابند.

خوشبختانه، تلفن‌های امروزی با ابزارهای مختلفی برای کمک به محدود کردن اثرات نور آبی و استرس شبکه های اجتماعی ارائه می‌شوند. در ادامه برخی از راهکارها را برای کاستن آسیب های خواب ناشی از گوشی های همراه بیان می‌کنیم:

از حالت زمان خواب استفاده کنید

آی او اس و اندروید ابزارهایی را ارائه می‌کنند که با برنامه‌ریزی زمان خواب و حذف عوامل حواس‌پرتی( از جمله اعلان‌ها و تماس‌های تلفنی) به شما کمک می‌کنند بهتر بخوابید.

فوکوس مد در آی او اس در در برنامه Health یافت می‌شود و با برنامه‌ریزی زمان‌های خواب منظم به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید (می‌توانید این زمان را تغییر دهید تا در آخر هفته زمان خواب متفاوتی وجود داشته باشد).

برای تنظیم فوکوس خواب، به Settings > Focus بروید، سپس روی Sleep ضربه بزنید. اکنون انتخاب کنید که کدام اعلان‌ها بی‌صدا شوند (مثلا انتخاب کنید تا مخاطبین خاصی بتوانند به شما پیام ارسال کنند).

کاربران اندروید می‌توانند مجموعه بزرگ‌تری از عملکردها را در حالت خواب بیابند، که گزینه‌هایی را برای بی‌صدا کردن تلفن و حتی تغییر صفحه نمایش به سیاه و سفید برای کاهش حواس‌پرتی ارائه می‌دهد.

همچنین می‌توانید گزینه « Do Not Disturb» را روشن کنید، یعنی فقط مخاطبین ستاره‌دار و تماس‌گیرندگان تکراری می‌توانند با شما تماس بگیرند.

حالت زمان خواب در Settings > Digital Wellbeing > Bedtime Mode  یافت می‌شود می‌توانید آن را برنامه‌ریزی کنید تا هر روز در ساعت مشخصی فعال شود.

در منو، به گزینه های صفحه نمایش خود بروید تا صفحه نمایش گوشی را به سیاه و سفید تغییر دهید، تصویر زمینه را کم نور و نمایشگر ساعت همیشه روشن گوشی را خاموش کنید.

حالت زمان خواب همچنین می‌تواند اطلاعاتی در مورد استفاده از برنامه شما در زمان خواب و همچنین استفاده از حسگرهای تلفن برای اندازه‌گیری خواب شما (با تشخیص حرکت و گوش دادن به خروپف) ارائه دهد.

از حالت صداهای مخفی خواب استفاده کنید

برای بسیاری از افراد، صدای نویز سفید یا امواج راه خوبی برای به خواب رفتن است.

 برای اینکار به آدرس Settings > Accessibility > Audio/visual > Background Sounds بروید.

در آنجا منویی شامل نویز متعادل، نویز روشن، صدای باران و اقیانوس پیدا خواهید کرد که می‌توانید به‌صورت دستی در زمان نیاز به خواب آن را فعال کنید.

نور آبی را خاموش کنید

در طول روز، نور در طول موج‌های آبی (از جمله صفحه‌های الکترونی و نورهای کم مصرف) توجه  و زمان واکنش را بالا می برند. اما طبق تحقیقات هاروارد، نور آبی در شب می تواند «ساعت بدن» یا ریتم شبانه روزی شما را از بین ببرد که منجر به کاهش کیفیت خواب می شود.

محققان دانشگاه هاروارد هشدار می دهند که نور آبی با چاقی، سرطان و بیماری قلبی نیز مرتبط است.

خوشبختانه، اندروید و آی او اس هر دو گزینه گرم کردن نور صفحه نمایش گوشی را در ساعات قبل از خواب ارائه می دهند.

برای فعال کردن این ویژگی در آی او اس به Settings > Display and Brightness بروید و کلید  Night Shift را روشن کنید.

می‌توانید Night Shift را هر روز برنامه‌ریزی کنید یا آن را به صورت دستی روشن کنید.

می‌توانید عملکرد مشابهی را در تلفن‌های اندرویدی و در آدرس Settings > Display > Night Light پیدا کنید.

زمان‌بندی صفحه‌نمایش تلفنتان را طوری تنظیم کنید که به سمت نور کهربایی تغییر کند، یا آن را به صورت دستی روشن کنید: همچنین می‌توانید زمان پایان آن را تنظیم کنید تا زمانی که آماده بیدار شدن هستید از بین برود.

زمان بندی حالت تاریک

نور روشن از صفحه نمایش تلفن می تواند در اواخر شب بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص اگر اعلانی دریافت کنید که باعث می شود صفحه نمایش تلفن شما در یک اتاق تاریک بدرخشد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید حالت تاریک(dark mode) را روشن کنید.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی