کد خبر: ۳۹۳۵۶
|
۲۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰
نمایشگاه CES ۲۰۲۴

حمایت روانی از فضانوردان ساکن مریخ با یک کلاه هوشمند

شرکت فرانسوی کوریود اسپیس (Coreod Space) ادعا می‌کند که کلاه واقعیت مجازی آن‌ها موسوم به «مسافر آژانس فضایی» عصر جدیدی از ذهن‌آگاهی فضایی را آغاز خواهد کرد و به آرامش فضانوردان در سفرهای طولانی فضایی کمک می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری» یکی از چالش‌های بزرگ فرستادن انسان به مریخ، اطمینان از حفظ سلامت جسمی و روانی آنها خواهد بود.

این کار آسانی نیست. با استفاده از فناوری‌های موجود، ناسا تخمین می‌زند که سفر انسان به مریخ تقریبا هفت ماه طول بکشد. زمانی که به آنجا برسند، منزوی‌ترین انسان‌های تاریخ خواهند بود و ممکن است یک یا دو سال طول بکشد تا زمین و مریخ به اندازه کافی برای سفر بازگشت، به هم نزدیک شوند.

در نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۴، استارت‌آپ فرانسوی کوریود اسپیس کمک جدیدی را برای حفظ سلامت روان فضانوردان معرفی کرد که می‌تواند به فضانوردان کمک کند تا در انزوای اکتشافات اعماق فضا مقاوم بمانند.

طبق یک بیانیه مطبوعاتی، کلاه واقعیت مجازی «مسافر آژانس فضایی» (SAT) از هوش مصنوعی برای کمک به فضانوردان در ماموریت‌های فضایی برای بقا و شکوفایی استفاده می‌کند و این کار را با تحریک عملکردهای شناختی و روانی انجام می‌دهد.

عصر جدیدی از ذهن آگاهی فضایی

طراحی کلاه ایمنی ترکیبی از هوش مصنوعی و واقعیت مجازی است تا فرایند درمانی واقعیت مجازی را برای فضانوردانی که بسیار دور از خانه هستند ارائه دهد.

این شرکت می‌گوید این سیستم می‌تواند در هر کلاه واقعیت مجازی ادغام شود و با هر کاربری سازگار است و برای همه محیط‌های ایزوله، محدود و شدید مناسب است.

این شرکت مشخصات کمی را فاش کرده است. با این حال، دکتر الیز جیبز (Elise Jabes)، مدیر عامل و بنیانگذار کوریود اسپیس، در مصاحبه با یورونیوز گفته است: گام اصلی و بزرگ ما این است که در حال آماده سازی هوش مصنوعی به عنوان روانشناسی برای فضانوردان مریخ هستیم.

این یک خواسته بزرگ است، زیرا روانشناسی یک رشته ذاتی انسانی است که ممکن است در برابر افزایش راه حل‌های هوش مصنوعی مقاوم باشد. با این حال، در فضا، درمانگر هوش مصنوعی ممکن است تنها راه حل باشد و ممکن است تنش ها را کاهش دهد و به فضانوردان در تعامل با همان مجموعه کوچکی از اعضا کمک کند.

کلاه فضایی واقعیت مجازی با هوش مصنوعی

این شرکت می‌گوید نرم‌افزار آنها بر اساس ۱۰ سال مطالعات عصب‌روان‌شناختی انجام‌شده در آزمایشگاه عصبی روان‌شناسی فضایی (LIRNAS) وابسته به این شرکت، ایجاد شده است.

هدف کلاه واقعیت مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی، تثبیت ذهن و احساسات از طریق درمان‌های دیجیتالی شخصی‌سازی شده است.

آزمایش‌ها در فضاهای شبیه‌سازی‌شده بهبود ۴۲ درصدی خواب، کاهش ۴۵ درصدی اضطراب و استرس و ۳۷ درصد بهبود در آرامش ذهنی را نشان داده است.

در بیانیه این شرکت، دکتر الیز جیبز توضیح داد: پس از بیش از ۱۰ سال تحقیق و آزمایش در زمینه روانشناسی، ما خوشحالیم که واقعیت مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را راه اندازی می‌کنیم که به فضانوردان کمک می‌کند با مدیریت استرس و بهبود شرایط، مدت زمان بیشتری در فضا بمانند. عملکردهای شناختی در زیستگاه‌های کوچک و منزوی انجام می‌شود. اطمینان از موفقیت و ایمنی مأموریت‌ها، از زمین تا ماه و مریخ بسیار مهم است.

کوریود اسپیس، اولین سازمانی نیست که استفاده از هوش مصنوعی در فضا را پیشنهاد کرده است. سال گذشته، ناسا اعلام کرد که در حال بررسی ایده توسعه سیستمی است که به فضانوردان اجازه می‌دهد از یک رابط زبان طبیعی مانند چت جی‌پی‌تی در ایستگاه مداری دروازه ماه خود استفاده کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی