کد خبر: ۴۱۱۹۷
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۰

سامسونگ به‌زودی برنامه‌های خود برای تولید تراشه‌های 1 نانومتری را اعلام می‌کند

به گفته رسانه‌ها سامسونگ قصد دارد تا ظرف مدت یک سال آینده تولید تراشه‌های 1 نانومتری را آغاز نماید.

به گزارش «نبض فناوری» واحد تولید نیمه‌هادی سامسونگ موسوم به Samsung Foundry ضمن برگزاری رویداد SAFE Forum در ایالات‌متحده طی ماه آینده احتمالا برنامه‌های خود برای تولید تراشه‌های 1 نانومتری را اعلام خواهد کرد.

به گفته یک رسانه تایوانی، غول فناوری کره‌ای احتمالا در جریان برگزاری این رویداد احتمالا از برنامه‌های خود برای آغاز تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری رونمایی خواهد کرد. ظاهرا سامسونگ می‌تواند تولید تراشه‌های 1 نانومتری را در سال 2026 آغاز نماید. Samsung Foundry در حد فاصل روزهای 12 تا 13 ژوئن امسال (23 تا 24 خرداد ماه) از رویداد سالیانه SAFE Forum خود در منطقه Silicon Valley ایالات‌متحده میزبانی خواهد کرد.

انتظار می‌رود که برند کره‌ای در جریان این رویداد، برنامه‌های خود برای تولید انبوه تراشه‌های 1 و 2 نانومتری را اعلام کند. به گفته رسانه‌ها سامسونگ قصد دارد تا ظرف مدت یک سال آینده تولید تراشه‌های 1 نانومتری را آغاز نماید. پیش از این قرار بود تراشه‌های 1 نانومتری سامسونگ در سال 2027 به مرحله تولید برسند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که سامسونگ تصمیم گرفته تا این برنامه‌ها را به سال 2026 موکول کند.

کمپانی کره‌ای در تلاش است تا در زمینه تولید نیمه‌هادی از رقیب خود یعنی TSMC پیشی بگیرد. با این‌حال برنامه‌های سامسونگ به نتیجه مطلوب منجر نشده‌اند. وجود مشکلات گرمایی و عملکردی در تراشه‌های 4 و 5 نانومتری سامسونگ موجب شد تا کوالکام تولید اکثر تراشه‌های موبایلی خود را به کمپانی TSMC واگذار نماید.

فرآیند 3 نانومتری سامسونگ از معماری ترانزیستوری Gate-All-Around (GAA) استفاده کرد. سامسونگ انتظار داشت که استفاده از این فرآیند، مشکلات مشاهده شده در زمینه تولید گرما و کارآیی را حل کند. غول کره‌ای در ژوئن سال 2022 تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری را آغاز کرد؛ اما مشکلات مربوط به بازدهی موجب شد تا نام هیچ‌کدام از شرکت‌های مشهور طراح تراشه به‌عنوان مشتری سامسونگ مطرح نشود.

بازده تولید در واقع به درصد تراشه‌های قابل استفاده‌ای اطلاق می‌شود که در مقایسه با کل تراشه‌های تولید شده، تست‌های کیفی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که تراشه‌های 3 نانومتری سامسونگ چه زمانی به بازار عرضه می‌شوند؟

بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه اگزینوس W1000 اولین نیمه‌هادی موبایلی تولید شده با استفاده از فرآیند 3 نانومتری Samsung Foundry به‌شمار خواهد رفت. این تراشه احتمالا در ماه جولای 2024 و همزمان با عرضه سری گلکسی واچ 7 معرفی شده و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. اگزینوس 2500 احتمالا دومین تراشه 3 نانومتری سامسونگ به‌شمار رفته و احتمالا همزمان با رونمایی از سری گلکسی S25 در اوایل سال 2025 معرفی خواهد شد.

سامسونگ تولید تراشه‌های 2 نانومتری را در سال 2025 آغاز می‌کند. از سوی دیگر TSMC نیز در گره فرآیندی 2 نانومتری خود از معماری ترانزیستوری GAA استفاده خواهد کرد. Wei Zhejia؛ مدیرعامل TSMC ادعا کرده که تقاضا برای تراشه‌های 2 نانومتری احتمالا در مقایسه با نمونه‌های 3 و 5 نانومتری بیش‌تر خواهد بود.

این شرکت قصد دارد تا ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود را سه برابر نماید. اما TSMC پیش‌بینی کرده که حتی در صورت تحقق این هدف نیز قادر به پاسخگویی به سفارش‌های کلیه مشتریان خود نخواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید تراشه‌های 2 نانومتری TSMC به تراشه‌های آینده سری A و M اپل اختصاص خواهد یافت. این تراشه‌ها در دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: آی تی رسان

ارسال نظرات
متا در انتظار اولین جریمه ضدانحصار خود در اروپا؛ 13.4 میلیارد دلار به‌خاطر سرویس تبلیغاتی فیسبوک
وبگردی