چرا تحول دیجیتال اهمیت دارد؟ |فعالیت ۱۵۰۰ شرکت در حوزه اقتصاد دیجیتال
به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه یکی از مولفههایی که میتواند به توسعه کسب وکارها کمک کند بحث تحول اقتصاد دیجیتال است که این مهم با توسعه فناوریهای نوین در کشور محقق میشود. براساس این گزارش برنامهریزی استراتژی کسب و کار دیجیتال یکی از مولفههایی است که در ترسیم یک استراتژی تحول دیجیتالی موثر بوده و اهداف نهایی کسب و کار را تعیین میکند.
میتوان گفت تحول دیجیتال نشان دهنده یک بازاندیشی اساسی درباره نحوه استفاده سازمانها از تکنولوژی، اشخاص و فرآیندها به منظور ایجاد تغییرات اساسی در عملکرد کسب و کار است. استراتژی و رهبری، تغییر فرهنگ و ارتباطات، بهینهسازی فرآیندها، دادهها، فناوریها و ساختار تیم جزء عناصر تحول دیجیتال محسوب میشود.
تحول دیجیتالی به سازمانها کمک میکند تا با خواستههای نوظهور مشتریان همگام باشند و بنابراین در مواجهه با مسائل غیر قابل پیشبینی در آینده جان به در ببرند. این امر به شرکتها اجازه میدهد در محیط اقتصادی که به دلیل تحولات فناوری دائما در حال تغییر است، بهتر رقابت کنند.
براساس این گزارش فناوریهای نوظهور اقتصاد دیجیتال همچون هوش مصنوعی، دادههای کلان، اینترنت اشیا یا بلاکچینها، بسترهای مهمی هستند که میتوانند از طریق فعالیتهای استارتآپی ظرفیتهای گسترده این بخش را فعال کنند. باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت طی سالهای اخیر دانشبنیانها و استارتاپها در عرصه فناوری تحول دیجیتال ورود کردند و دستاوردهای قابل توجهی را از خود به جا گذاشته اند.
یکی از مشخصههای تعیینکننده تحول دیجیتال، کاهش هزینه فناوریهای پیشرفته است. فناوریهای بهتر و ارزانتر، باعث ایجاد جهانی با اتصالات بیشتر میشوند. برای پویایی و پیشرفت در حوزه دیجیتال، صاحبان مشاغل باید دیجیتالی شوند و درباره هر عنصر از حرفه خود بازاندیشی کنند.
در حال حاضر ۱۱ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل هستند و پیشبینی میشود که این تعداد تا سال ۲۰۳۰، به ۱ تریلیون دستگاه افزایش یابد. در این زمینه باید توجه داشت که تاثیرگذاری فناوریهایی مانند تلفن همراه، تجزیه و تحلیل و ... به صورت تصاعدی در حال افزایش است. شتاب افسارگسیخته فناوریهای پیشرفته به این معنی است که صاحبان مشاغل باید برای رشد و ارتقا، خود را متحول کنند. این تحول باید بسیار عمیق باشد بهطوریکه بیشترین میزان سرمایهگذاری در آخرین فناوریهای دیجیتال صرف شود.
صاحبان کسبوکار در اجرای این تحول، با چالشهای جدی مواجه هستند. چالشهای نوآوران میتواند کنکاشها برای جستجوی منابع و پیادهسازی مدلهای درآمدی جدید را با مشکل مواجه کند. شرکتها باید در جستجوی مدلهای جدید کسبوکار باشند و به طور اساسی درباره مدل عملکرد خود بازاندیشی کنند. ازجمله این موارد میتوان به چگونگی جذب و تقویت استعدادهای دیجیتال، توسعه منابع انسانی و چگونگی اندازهگیری موفقیت کسبوکار اشاره کرد.
در نگاه اول، انقلاب دیجیتال تهدیدی اساسی برای صاحبان کسبوکار به حساب میآید، اما چنانچه شرکتها، خود را با محیط منطبق کنند، میتوانند در عصر دیجیتال شکوفا شوند.
همانگونه که ماشین بخار و برق از قرن ۱۸ به بعد، تمام بخشهای اقتصاد را متحول ساخت، کاهش هزینه فناوریهایی نظیر رباتیک، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل دادهها، تغییرات چشمگیری را در صنایع امروزی آغاز کرده است.
با حمایتهای مصوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت میکنند و محصولاتشان را با هدف تسهیل فرآیندهای سنتی، سرعت در یافت خدمات فناورانه تجاریسازی کردهاند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ شرکت دانشبنیان در حوزه فناوری، اطلاعات، ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای در زیستبوم نوآوری و فناوری کشور فعالیت دارند که بخشی از تمرکز این کسب و کارها، در حوزه اقتصاد دیجیتال است.