کد خبر: ۱۴۰۳۴
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰
مدیر کل جذب و پذیرش پارک فناوری پردیس مطرح کرد؛

استقرار ۳۵۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس/دستیابی به افق هزار هکتاری تا سال ۱۴۱۵

مدیرکل جذب و پذیرش پارک فناوری پردیس، با اشاره به اینکه در حال حاضر قریب به ۳۵۰ شرکت در پارک فناوری پردیس مستقر است، گفت: این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری ارتباطات و اطلاعات، پزشکی، دارویی، موضوعات نانو تکنولوژی، مکانیک، اتوماسیون و سایر بخش‌ها فعالیت می‌کنند.

استقرار ۳۵۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس/دستیابی به افق هزار هکتاری تا سال ۱۴۱۵

محمدحسین عسکری مدیرکل جذب و پذیرش پارک فناوری پردیس، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت‌های این پارک، اظهار کرد: پارک فناوری پردیس محلی برای استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و تیم‌های نوپایی است که در عرصه صنعت با اهدافی بزرگی فعالیت می‌کنند. یکی از این اهداف در جهت هم‌افزایی بین شرکت‌ها است تا به صورت تجمیعی از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند. در واقع نهاد پارک فناوری پردیس متولی این است که حمایت‌های دولتی را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قریب به ۳۵۰ شرکت در پارک فناوری پردیس مستقر است که بخش اعظمی از این شرکت‌ها در پارک فناوری به لحاظ داشتن زمین در پارک مستقر هستند و بخش دیگری از این شرکت‌ها مستاجر پارک یا شرکت‌هایی هستند که در منطقه حضور دارند. همچنین نزدیک ۸۰ شرکت نوپا نیز در مرکز رشد پارک فناوری استقرار یافته اند و حدود ۲۰ شرکت در حوزه ارائه خدمات فناوری و کسب وکار در پارک هستند که مجموع آن‌ها ۳۵۰ شرکت است.

عسکری افزود: این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری ارتباطات و اطلاعات، پزشکی، دارویی، موضوعات نانو تکنولوژی، مکانیک، اتوماسیون و سایر قسمت‌ها مشغول به فعالیت هستند.

مدیر کل جذب و پذیرش پارک فناوری پردیس، با اشاره به توسعه این پارک، اظهار کرد: تقریبا از سال ۸۱ طرح مطالعاتی پارک فناوری پردیس در محدوده ۲۰ کیلومتری شهر تهران - دوماند در فضای بین ۲۰ هکتاری شروع شد و تقریبا اولین قرارداد با شرکت‌ها در سال ۸۴ منعقد شد تا جاییکه طی سال‌های اخیر به دلیل توسعه پارک فناوری پردیس هم اکنون ۱۵۰ هکتار در مرحله بهره‌برداری و واگذاری به شرکت‌ها قرار گرفته است. تقریبا از سال ۹۸ در قالب فراخوان عضویت و پذیرش شرکت‌ها آغاز شد و در سال جاری نزدیک ۷۰ عضو جدید به این پارک اضافه و زمین‌ها به این شرکت‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: تا به امروز چند فاز عملیاتی را نیز در پارک فناوری پردیس اجرا کردیم که فاز یک در مساحتی قریب به ۲۰ هکتار که به مرحله بهره‌برداری رسیده است و در فاز دوم نیز به مساحت ۱۸ هکتار در حال اجرا است به طوری که قطعات آن واگذار شده بخشی و در حال ساخت است. همچنین فاز سوم به مساحت ۳۴ هکتار نیز از انتهای سال ۹۸ شروع شده و اکنون از این میزان تقریبا عملیات واگذاری ۲۰ هکتار به اتمام رسیده و مابقی نیز در دست اقدام است.

عسکری تصریح کرد: بخش الحاقی را از اواسط دیماه شروع کرده بودیم تا بتوانیم کار واگذاری را تا اواسط سال آینده به اتمام برسانیم. از انتهای سال ۹۸ که کار واگذاری برای فاز سوم کلید زده شد، حدود ۵۰۰ متقاضی داشتیم. براساس برنامه پیش‌بینی شده به مرور زمان با اولویت تاریخ درخواست شرکت‌ها بررسی‌ها آغاز شده است تا بعد از بررسی‌ها قرارداد منعقد شود.

وی تأکید کرد: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در یک فضای ۲۵ هکتاری در قالب ناحیه نوآوری در مجاورت پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کند تا به نوعی اتصال دانشگاه و فناوری را بیشتر و نیاز شرکت‌ها را از نظر تحقیقات برطرف کند. برنامه ریزی شده است که دانشگاه دیگری نیز به این بخش اضافه شود.

عسکری افزود: همچنین در ابتدای امسال تفاهم نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات منعقد کردیم تا در این ۳ هتکار ضلع شرقی پارک فناوری پردیس، پارک اقتصاد دیجیتال راه‌اندازی و فعالیت کند. عملیات طراحی آن شروع شده است و امیدواریم تا اواسط سال ۱۴۰۰ کار عملیاتی آماده سازی را آغاز کرده تا انتهای سال بتوانیم فراخوان عضویت شرکت‌های مختص به این حوزه را ارائه دهیم.

مدیر کل جذب و پذیرش پارک فناوری پردیس، به نبض فناوری، گفت: در بخش طرح توسعه پارک از زمانی که مطالعات طرح کلان ناحیه نوآوری پردیس شروع شد پارک هزار هتکاری را برای این منظور پیش‌بینی کردیم به طوریکه اراضی همجوار و بخش‌های صنعتی شهر در این طرح لحاظ شده و مرحله به مرحله به این بخش اضافه خواهد شد تا به نوعی یک ناحیه نوآوری با تمرکز برفناوری و نوآوری و حضور شرکت‌ها شکل گیرد.

وی تأکید کرد: در راستای افق هزار هکتاری کار واگذاری ۴۵۰ هکتار دیگر نیز انجام خواهد شد تا شاهد مجموعه بزرگتر و متمرکزتر از حوزه فناوری باشیم. پیش‌بینی ما این است که تا سال ۱۴۱۵ بتوانیم به افق هزار هکتاری دست پیدا کنیم به این جهت سیر رشد پارک فناوری پردیس بسیار بالا بوده و در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

ارسال نظرات
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
پس از نصب در مغز انسان؛ تراشه مغزی نورالینک مختل شد
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
وبگردی