کد خبر: ۱۴۹۶۳
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری

اینجکتور کارتریج لنز داخل چشم توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی سازی شد

هیئت مدیر شرکت دانش‌بینان آیسان طب هادیان، از تولید، اینجکتور کاتریج جراحی چشم برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: با بومی سازی این محصول ایران در زمره 5 کشور صاحب این تکنولوژی قرار گرفت.

مهدی هادیان‌پور هیئت مدیر شرکت دانش‌بینان آیسان طب هادیان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: فعالیت اصلس این شرکت در حوزه چشم پزشکی و تولید محصولات جراجی چشم پزشکی است که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله این محصولات اینجکتور کارتریج کارگذاری لنز داخل چشم است که در جراحی آب مروارید کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: در جراحی آب مروارید بعد از اینکه عدسی هدرشده چشم را خارج می‌کنیم برای این منظور کارگذاری اینجکتور کارتریج لنز داخل چشم استفاده می‌شود که این محصول در ابعاد مختلف طراحی و تولید شده است. همچنین محصول جدید این محصول مدل پروانه‌ای اینجکتور کارتریج با برش‌های مختلف است. نمونه جدید در حال ساخت اینجکتور کارتریج پیلوت است که لنز در داخل اینجکتور کارتریج گذاشته شده و در اتاق عمل داخل چشم بارگذاری می‌شود.

هادیان‌پور اضافه کرد: برخی از این محصولات مثل اینجکتور کارتریج کارگذاری لنز داخل چشم قیمت‌های بالایی دارد و خیلی وقت‌ها به دلیل شرایط تحریمی کمیاب و نایاب بوده است و و این امر مهم باعث شد که به دنبال کسب دانش فنی و تکنولوژی آن باشیم و بالاخره توانستیم دانش آن را کسب کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما در سال ۸۸ شروع کردیم برای تحقیق و تولید این محصول تنها سه کشور دارای این دانش بودند و اینجکتور کارتریج کارگذاری لنز داخل چشم را تولید می‌کردند، هم اکنون ۶ کشور تولید کننده این محصول است و ایران یکی از آنهاست. ما این محصول را در سال ۹۳ ثبت اختراع کردیم و از سال ۹۱ به بعد محصولات مختلفی را تولید کردیم.

هیئت مدیر شرکت دانش‌بینان آیسان طب هادیان، گفت: پیش از این نمونه خارجی این محصول باید استفاده می‌شد که با نیازسنجی و طراحی مناسب نمونه ساخت داخل با یک هشتم قیمت نمونه خارجی بومی سازی شده است.

وی افزود: این محصول یکی از ۳۶ اقلام ضروری در فهرست اعلام شده توسط وزارت بهداشت برای بومی سازی و تولید است، اما با وجود راه اندازی خط تولید داخلی همچنان نمونه خارجی برای واردات ثبت سفارش می‌شود.

هادیان‌پور تأکید کرد: در حال حاضر با جود تولید داخلی متاسفانه واردات این محصول همچنان ادامه دارد علیرغم اینکه مقام معظم رهبری دستور دادند که وقتی کالای‌های تک و با دانش فنی در کشور تولید می‌شود واردات انجام نشود، اما متاسفانه به دلیل رانت و برخی از مشکلات واردات انجام می‌شود.

وی اضافه کرد:سالی بین یک تا دو میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالا‌ها تعلق می‌گیرد که این ضعف بزرگ برای کشور است. حدود ۱۵ درصد نیاز بازار را تامین می‌کنیم در حالی که کالای ما معادل کیفیت و نمونه خارجی است قیمت ما پایین‌تر است.

هادیان‌پور ادامه داد: دولت دراین زمینه مقصر است که با وجود تولید داخلی واردات همچنان ادامه دارد. واقعیت این است که دولت پافشاری می‌کند که کار بسیار اشتباهی است. اگر همین یک میلیون دلار را براساس دلار ۲۵ هزار تومانی در نظر بگیریم حدود ۲۵ میلیارد تومان است اگر این پول به تولید کننده دارای محصول‌های تک تعلق بگیرد قطعا به سمت تولید محصولات جدید حرکت می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: هم اکنون ۱۲ نفر نیروی مستقیم و ۱۳ نفر غیرمستقیم با این شرکت همکاری می‌کنند. برای سال آینده محصول جدید اینجکتور کارتریج را تولید خواهیم کرد همچنین تولید لنز پیلوت را برای اولین بار در کشور راه اندازی خواهیم کرد. در کنار این‌ها دستگاه نوار قلب خانگی وایرلس را تولید کردیم که به دنبال ثبت اختراع آن هستیم. همچنین اپلیکیشن این دستگاه طراحی شده است پیش‌بینی می‌شود که برای نیمه اول سال آینده دستگاه آماده شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی