طراحی نرم افزار تنظیم هوشمند برنامه قطارهای راه آهن در کشور/ هنوز با معیارهای جهانی در عرصه هوش منصوعی فاصله داریم
سیدمحمّدعلی اردستانی زاده مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ثانیه، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت دانشبنیان، اظهار کرد: سیاستهای کلی شرکت همواره تولید نرمافزار براساس استانداردهای روز دنیا، بازارسازی و بهینهسازی محصولات، بر اساس استراتژی اعتمادسازی بوده است. در طی سالهای فعالیت، شرکت ثانیه حرکتهای تاکتیکی و استراتژیک خود را با محوریت مشتری و تلاش در جهت رفع نیازها و خواستههای مشتریان، به عنوان شرکای تجاری خود، تنظیم کرده و تمام کوشش خود را از ابتدای راه مصروفِ تبدیل نام ثانیه به عنوان یک برند قابل اعتماد در صنعت نرمافزار ایران کرده است.
وی با بیان اینکه در تولید نرمافزارها از هوش مصنوعی برای بهینه سازی استفاده کردهایم، گفت: در همین راستا نرم افزار تنظیم هوشمند برنامه قطارهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نرم افزار برنامهریزی هفتگی دانشگاهها را طراحی کردیم.
اردستانیزاده افزود: با توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در سالهای اخیر، نیاز مبرم به استفاده از سامانههای مدیریت حمل و نقل نوین در این صنعت احساس شد و در این روند یکی از سامانههای مطرح، سیستم برنامهریزی زمانبندی حرکت قطارها است.
مدیرعامل این شرکت ادامه داد: ستون فقرات تصمیمگیری در سیر و حرکت صنعت مذکور، برنامهریزی و زمان بندی حرکت قطارها است و این برنامهریزی در یک شبکه راه آهن، مهمترین مقولهای است که اولاً بر روی سایر فازهای برنامهریزی تأثیر مستقیم و قابل توجهی دارد و ثانیاً حلقه تکمیلی مسائل مربوط به مسیر و حرکت قطارها است. سامانه طراحی شده، عملیات زمانبندی هوشمند حرکت قطارها را برعهده دارد و در کاهش تأخیر و افزایش راندمان و بازدهی خطوط ریلی بسیار کارا و مفید است. این سامانه مبتنی بر فنآوریهای هوشمصنوعی طراحی شده و با پیشرانههای هوشمند طراحی شده است.
وی تأکید کرد: این نرم افزار با دریافت اطلاعات پایه از قبیل مشخصات ایستگاه، مشخصات قطار، کلاسهای قطار، تعریف مسیر، مشاهده و ویرایش بلاکها ساخته شده، اختصاص مسیر به قطار، توقفات اجباری، افقهای شرعی، ایستگاههای قابل پیمایش یک قطار و … اقدام به برنامهریزی حرکت و توقف قطارها به صورت اتوماتیک کرده و خروجی آن نمایش گرافیکی هر مسیر، روند پیمایش ایستگاهها توسط قطار انتخابی و گزارش زمان اشغال و آزاد بودن بلاکها است.
اردستانیزاده تصریح کرد: این سامانه به عنوان اولین سامانه هوشمندسازی در حوزه نرم افزاری در راه آهن با تلاش دو ساله کارشناسان این شرکت و همچنین همیاری کارشناسان اداره کل سیر و حرکت و اداره کل فناوری اطلاعات سازمان راه آهن جمهوری اسلامی طراحی شده و میتواند مقدمه سایر سیستمهای هوشمند در راه آهن باشد.
وی در رابطه با سامانه تنظیم برنامه هفتگی ترنج، افزود: با توجه به ساختار محیطهای دانشگاهی و مسائل فراوان آنها در ابتدای هر ترم تحصیلی در برنامهریزی دروس به صورت دستی توسط مدیران و کارشناسان گروههای آموزشی و نیاز به یک سامانه برای برطرف کردن معضلات موجود، این شرکت اقدام به طراحی سامانهای خودکار برای تنظیم برنامه هفتگی دانشگاه با نام ترنج کرده است. این سیستم گامی مهم در جهت ارتقاء کیفیت تنظیم برنامه هفتگی است، خروجی آن برنامهای کامل است که بر اساس نیازها و محدودیتهای تنظیم شده توسط بکار گیرندگان تهیه شده است. صرفه جویی در زمان و کاهش وقتهای تلف شده ناشی از برنامه ریزی ناصحیح، کاهش هزینههای ناشی از ترددهای شهری مازاد اساتید و دانشجویان، کاهش کلیۀ هزینههای مرتبط با حضور دانشجویان در دانشگاه (به طور مثال تهیه و تأمین غذا)، امکان اعمال سادهتر قوانین آموزشی در زمینه تنظیم برنامه هفتگی و کاهش اعمال سلیقههای شخصی و استفادهی بهینه از منابع دانشگاهی از قبیل کلاسها، آزمایشگاهها و … از جمله مزایای استفاده از این سیستم هوشمند است. است.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان گفت: نرم افزار راه آهن در راهآهن جمهوری اسلامی به صورت متمرکز در ستاد استفاده میشود و کل برنامهریزی قطارها براساس نرم افزار هوش مصنوعی که ما طراحی کردیم در واحد سیر و حرکت برنامه ریزی میشود.
اردستانیزاده اضافه کرد: هوش مصنوعی در ۵ حوزه کاربردی در دینا مطرح است و کشور ما در این خصوص با کشورهای مطرح خیلی فاصله دارد ما در حطیه کاری در طبقه بندی ابتدایی است چرا که هنوز در معاونت علمی برنامهای در این زمینه ندارند این در حالیست که بسیاری از فعالیتها در بخش نظامی، کنترل موشک و پردازش از هوش مصنوعی استفاده میکنند متاسفانه خیلی وقتها استفاده از این فناوری در کشور ما محدود است به عنوان مثال در مجلس شورای به هیچ عنوان آمار و اطلاعات دقیقی نداریم در حالیکه از هوش مصنوعی میتوانیم برای گردآوری اطلاعات و آمار استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نرم افزار در حوزه بهینه سازی مسیر در دست طراحی است تا سیستمهایی که کار دیلیوری یا دریافت پیام یا ارسال مرسوله را انجام میدهند مورد استفاده قرار گیرد.
الان هم حتما پسر وزیر این نرم افزار رو درست کرده تا یه فاجعه دیگه رو رقم بزنه