کد خبر: ۱۷۸۷۵
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۳

شبکه‌های مجازی باید محلی برای تضارب آرا سیاسی شود

یافته های پژوهشی نشان می دهد که فضای مجازی با راهبردهایی چون برجسته سازی، پیش زمینه سازی از طریق رهبران عقاید به چارچوب های سه گانه شناختی، راه حل یابی و انگیزشی رأی دهندگان در این انتخابات شکل داده است، باید گفت نقش فضای مجازی را در سه سطح ترغیب به اصل مشارکت در انتخابات، رأی دهی فهرستی و تقویت یا تعدیل گرایش به جناح های سیاسی شناسایی کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با توجه به اوج گیری شیوع ویروس کرونا و پرهیز از اجتماعات تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی برگزار می‌شود. شاید با این روش بتوان نقاط قوت و ضعف کشور را در عرصه فضای مجازی شناخت و آن‌ها را برطرف ساخت.

باید متذکر شد که با گسترش رسانه‌ها و بستر‌های شبکه‌های اجتماعی، شاهد تاثیرگذاری گسترده این رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی مردم از جمله انتخابات ۱۴۰۰ هستیم. فضای مجازی می‌تواند بر میزان مشارکت مردم در انتخابات، ترغیب و تهییج مردم و یا در مقابل تحذیر و اجتناب از رای دادن آنان موثر باشد. از سوی دیگر امروزه شیوه‌های تبلیغ سنتی جای خود را به شیوه‌های نوین داده است تا جاییکه مردم به وسیله فضای مجازی از کاندیدا‌ها و برنامه‌های آنان مطلع می‌شوند. شبکه‌های مجازی تبدیل محلی برای تضارب آرا سیاسی می‌شوند و کاربران به طور آزادانه از خطوط قرمزی که در رسانه‌های رسمی حکومت وجود دارد عبور می‌کنند و با ایجاد موج‌های حمایتی و یا انتقادی به فعالیت می‌پردازند.

با نزدیک شدن به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ و آغاز کارزار انتخاباتی نامزد‌ها فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در این خصوص افزایش می‌یابد و هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، میزان تبادل نظر و کنشگری سیاسی کاربران نیز افزایش می‌یابد.

احمد یاحقی کارشناس فضای مجازی گفت: یکی از سطوح و عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم یک جامعه در انتخابات است. کندوکاو در ادبیات موجود در مورد مشارکت سیاسی این نکته را روشن می‌سازد که که با وجود راه‌های گوناگون مشارکت و مداخله در سیاست، پژوهشگران توجه خاص به انتخابات و مشارکت انتخاباتی داشته اند. اهمیت مشارکت انتخاباتی سبب شده که محور مشارکت سیاسی غالبا بر مشارکت انتخاباتی بچرخد. دلیل واضح این امر را هم می‌توان در اهمیت انتخابات در جامعه دانست، بگونه‌ای که می‌توان گفت زندگی سیاسی شهروندان در دنیای نوین تقریبا در انتخابات خلاصه می‌شود.

وی تصریح کرد: اهمیت رسانه‌های جمعی در زمان انتخابات به اندازه‌ای است که برخی منتقدان از سیاست رسانه‌ای شده در عصر ارتباطات سخن می‌گویند و آن را عاملی در تضعیف فرایند تصمیم گیری دموکراتیک به شمار می‌آورند شواهد و داده‌های تجربی مربوط به کشور‌های برخوردار از شبکه اینترنت حاکی از آن است که اینترنت پس از تلویزیون، مهمترین منبع اطلاعات و آگاهی سیاسی و اجتماعی در کشور‌ها از جمله جوامع دموکراتیک بوده است؛ و در آینده انتظار می‌رود این رسانه در این کارکرد خود از تلویزیون پیشی بگیرد.

این کارشناس افزود: یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که فضای مجازی با راهبردهایی، چون برجسته سازی، پیش زمینه سازی، سرنخ دهی و بافت زدایی به شکل مستقیم یا از طریق رهبران عقاید به چارچوب‌های سه گانه شناختی، راه حل یابی و انگیزشی رأی دهندگان در این انتخابات شکل داده است. به این ترتیب می‌توان نقش فضای مجازی را در سه سطح ترغیب به اصل مشارکت در انتخابات، رأی دهی فهرستی و تقویت یا تعدیل گرایش به جناح‌های سیاسی شناسایی کرد.

وی ادامه داد: از فعالان فضای مجازی هم انتظار می‌رود در زمینه آگاهی بخشی به مردم در تحقق حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات، مشارکتی فعال و اثربخش داشته باشند.  فضای مجازی به دلیل کم هزینه‌بودن، قابلیت چند رسانه‌ای مانند تصویر، فیلم و صوت و امکانات همه‌جانبه و ۲۴ ساعته بودن، در آینده نقش بیشتری ایفا می‌کند.

این کارشناس افزود: فضای مجازی بر روی ارتقای سرمایه اجتماعی در سطح خُرد، کلان و میانی نیز نقش زیادی ایفا می‌کند که تحقق آن منوط به استفاده درست از این فضا است.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی