کد خبر: ۱۸۰۶۹
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

اکنون رایانه ها فکر شما را می خوانند

محققان روشی را بررسی کردند که با استفاده از آن رایانه ها اکنون ترجیحات ما را مستقیماً از مغز پیش بینی می کنند.

به گزارش «نبض فناوری»،  یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه هلسینکی نشان می دهند که پیش بینی تنظیمات فردی براساس چگونگی پاسخ مغز یک فرد با دیگران امکان پذیر است. این می تواند به طور بالقوه برای تهیه محتوای رسانه ای شخصی و متناسب استفاده شود.

ما به الگوریتم های آنلاین عادت کرده ایم که تنظیمات ما را برای همه چیز، از فیلم و موسیقی گرفته تا اخبار و خرید حدس می زنند. این امر نه تنها بر اساس جستجوهای ما است؛ بلکه بر اساس مقایسه این فعالیت ها با دیگران است. به عنوان تکنیک فیلتر مشترک، از الگوهای پنهان در رفتار ما و دیگران برای پیش بینی مواردی که ممکن است برای ما جالب یا جذاب باشد استفاده می کند.

اما اگر الگوریتم ها فقط به جای رفتار ما از پاسخ های مغز ما استفاده کنند، چه؟ شاید کمی شبیه داستان علمی تخیلی به نظر برسد، اما پروژه ای که علوم کامپیوتر و اعصاب شناختی را با هم ترکیب کرده است، نشان می دهد که فیلتر کردن مبتنی بر مغز در واقع امکان پذیر است. محققان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه هلسینکی با استفاده از الگوریتمی برای مطابقت الگوی پاسخ مغزی فرد با دیگران، توانستند جذب شدن فرد را به چهره ای که هنوز ندیده است پیش بینی کنند.

پیش از این محققان الکترودهای EEG را روی سر شرکت کنندگان مطالعه قرار داده بودند و به آنها تصاویری از چهره های مختلف نشان داده بودند و بدین ترتیب نشان دادند که یادگیری ماشین می تواند از فعالیت الکتریکی مغز برای تشخیص چهره های مورد علاقه افراد استفاده کند.

از طریق مقایسه فعالیت مغز دیگران، اکنون نیز امکان پیش بینی چهره هایی را که هر یک از شرکت کنندگان قبل از دیدن آنها جذاب خواهند دانست فراهم شده است. به این ترتیب، می توانیم توصیه های قابل اعتمادی را برای کاربران ارائه دهیم.

صنایع و ارائه دهندگان خدمات بیشتر و بیشتر توصیه های شخصی ارائه می دهند و ما اکنون انتظار داریم که محتوای متناسب با آنها به صورت جداگانه تهیه شود. در نتیجه، محققان و صنایع علاقه مند هستند که تکنیک های دقیق تری را برای تأمین این تقاضا ایجاد کنند.  

به دلیل هنجارهای اجتماعی یا عوامل دیگر، کاربران ممکن است تنظیمات واقعی خود را از طریق رفتار آنلاین نشان ندهند. بنابراین، رفتار صریح ممکن است مغرضانه باشد. فعالیت الکتریکی در مغز ما یک منبع اطلاعاتی جایگزین و تقریباً استفاده نشده است. در دراز مدت، این روش احتمالاً می تواند برای ارائه اطلاعات بسیار متنوع در مورد ترجیحات افراد از آنچه امروز ممکن است استفاده شود.

محققان همچنین تأکید کردند که این فناوری برای محافظت از داده های مبتنی بر مغز در برابر سوء استفاده با چالش مهمی روبرو است و مهم است که جامعه تحقیق حریم خصوصی داده ها، مالکیت و استفاده اخلاقی از داده های خام جمع آوری شده توسط EEG را به دقت بررسی کند.

در این آزمایش ، تعداد زیادی از تصاویر از چهره افراد به شرکت کنندگان نشان داده شد و از آنها خواسته شد تا مواردی را که برایشان جذاب بود، جستجو کنند. در حین انجام این کار، سیگنال های مغزی آنها ثبت شد. این داده ها برای آموزش مدل یادگیری ماشین مورد استفاده قرار گرفت تا تفاوت بین فعالیت مغز در زمانی که شرکت کننده چهره جذابی را می بیند در مقابل چهره غیر جذاب (جذاب و غیرجذاب از نظر خود شخص است) تشخیص دهد.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی