کد خبر: ۱۸۶۷۵
|
۰۷ تير ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۴

پیام رسان‌ها در فضای مجازی مسدود نمی‌شود/ چارچوب و قوانین مشخصی در حوزه استفاده از پلتفرم‌های داخلی و خارجی نداریم

طرح مجلس شورای اسلامی ساماندهی پیام رسان‌های داخلی است نه مسدود سازی آنهاست؛ چرا که با این طرح بستر برای ایجاد رقابت سالم بین اپ های داخلی فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث ساماندهی فضای مجازی و پیام رسان‌ها یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته تا جاییکه مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود کرده است تا جاییکه پس از هفته‌ها گمانه زنی در رسانه‌ها و بررسی‌ها در کمیسیون‌های مجلس، و کش و قوس‌های فراوان پیش‌نویس طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی روز گذشته به صحن علنی مجلس راه یافت. این طرح که تدوین آن پیش از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آغاز شده است، پیش از این با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» توسط کمیسیون فرهنگی مجلس تدوین و منتشر شده بود.

بررسی جزییات این طرح بویژه در فصل پنجم آن که به دنبال صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است، این موضوع را در میان کاربران و کارشناسان دامن زده است که آیا تصویب چنین طرحی، واقعا به مصونیت کاربران منجر خواهد شد یا اینکه محدودیت‌های بسیار برای آن‌ها پدید خواهد آورد.

در همین راستا علی زارعی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: این طرح حمایت از سرویس‌های پیام‌رسان داخلی است و هم صاحبان و هم کاربران سرویس‌های داخلی از یکسری مزیت‌های این طرح مانند سرعت بالاتر و قیمت پایین برخوردار می‌شوند. کسانی که در سرویس‌های داخلی محتوا تولید می‌کنند، از محل ترافیکی که تولید می‌کنند، درآمد به‌دست می‌آورند و سهم می‌برند. اما آنچه که در این میان مهم بوده این است که به اسم مجازات در این طرح شده است در حالیکه مسئولانی است که موجب اختلال در فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی می‌شوند، باید مجازات شوند.

وی اضافه کرد: این طرح از باب مسئولیت به سمت پلتفرم‌ها متمرکز است و به سمت مسئولیت‌ورزی بیشتر پیام‌رسان‌ها پیش می‌رود نه کاربران و مجازات‌های در نظر گرفته‌شده در آن هم ناظر به پلتفرم‌هاست.

زارعی ادامه داد: در این طرح موضوع ساماندهی پیام رسان‌های داخلی است نه مسدود سازی آنها؛ همچنین ایجاد رغبت و رقابت سالم بین اپ‌های داخلی است که بتوانند از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.
به گفته وی تاکنون هیچ‌گونه چارچوب و قوانین مشخصی در بحث استفاده از پلتفرم‌های داخلی و خارجی وجود نداشته و اگر هم بوده در حقیقت آیین‌نامه‌های ضعیفی است که اجرا نشده‌است.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی