کد خبر: ۱۹۰۲۵
|
۱۸ تير ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

ربات‌های پرنده صنعت کشاورزی را متحول می‌سازد/ بازار ۶،۵۲ میلیارد دلاری پهپاد‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۶

امروزه با ورود تکنولوژی پهپاد به حوزه کشاورزی، پیشرفت چشمگیری در این صنعت ایجاد شده است. تأثیرات پهپادها در روند کنترل و مراقبت از زمین‌های کشاورزی و همچنین افزایش بازده محصولات زراعی کاملاً قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» در جوامع امروزی استفاده از فناوری و تکنولوژی نوین در صنایع مختلف توانسته به توسعه صنعت کشور‌ها کمک کند؛ چرا که رشد و طی کردن پله‌های ترقی در کشوری نیاز به استفاده از فناوری نوین دارد و هر کشور به دنبال آن است که از همسایگان خود در بکارگیری این فناوری‌ها عقب نیفتد.

صنعت کشاورزی نیز همانند سایر صنایع از این فناوری‌ها عقب نماند و از تکنولوژی جدید بهره جسته است. یکی از این فناوری‌های نوین بکارگیری پهپاد در صنعت کشاورزی مدرن است. ادغام بیشتر کشاورزی با فناوری‌های نوین باعث پیشرفت صنعت کشاورزی در راستای اهدافی همچون افزایش کیفیت محصولات، صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع، سهولت در کنترل زمین‌های زراعی بزرگ و همچنین افزایش بازده محصولات می‌شود. یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که وارد این صنعت شده و همواره رو به گسترش است استفاده از ربات‌های پرنده یا همان پهپاد‌های کشاورزی است.

امروزه با ورود تکنولوژی پهپاد به حوزه کشاورزی، پیشرفت چشمگیری در این صنعت ایجاد شده است. تأثیرات پهپاد‌ها در روند کنترل و مراقبت از زمین‌های کشاورزی و همچنین افزایش بازده محصولات زراعی کاملاً قابل مشاهده است.

اگرچه هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپادها) در ابتدا برای مقاصد نظامی ساخته شده بودند، اما اکنون در تعدادی از صنایع به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه بازار پهپاد‌های کشاورزی به ۱٫۳ میلیارد دلار رسیده است، کشاورزی از نظر پذیرش پهپاد‌ها دومین صنعت بزرگ پس از صنعت ساخت و ساز است. آینده پهپاد‌ها در کشاورزی بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد: تا سال ۲۰۲۶، تحلیلگران ادعا می‌کنند، بازار پهپاد‌های کشاورزی به ۶،۵۲ میلیارد دلار برسد و با رشد ۳۱، ۴ درصدی. با توجه به کاهش هزینه‌های هواپیما‌های بدون سرنشین و با افزایش سطح کارایی نرم افزار‌های بدون سرنشین در کشاورزی، تقاضا برای پهپاد کشاورزی به رشد خود ادامه می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که موفقیت کشاورزی به طور معمول به انبوهی از عوامل بستگی دارد که کشاورزان بر تعداد کمی یا هیچ یک، کنترلی بر آن ندارند. شرایط آب و هوا و شرایط خاک، دما، بارش و ... از جمله‌ی آن عوامل هستند. کلید بهره‌وری در توانایی آن‌ها برای تنظیم نهفته است، که در دسترس بودن اطلاعات دقیق در وضعیت تقریبا تا حد زیادی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اینجا جایی است که استفاده از فناوری هواپیما‌های بدون سرنشین می‌تواند واقعاً تغییر دهنده بازی باشد. کشاورزان می‌توانند با دستیابی به مجموعه وسیعی از داده‌ها، محصول را افزایش دهند، در وقت صرفه جویی کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و با دقت و صحت بی‌نظیر عمل کنند.

ربات‌های پرنده صنعت کشاورزی را متحول می‌سازد/ بازار ۶،۵۲ میلیارد دلاری پهپاد‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۶

برای درک بهتر استفاده از پهپاد‌ها در کشاورزی، نگاهی دقیق به فناوری پهپاد‌ها می‌اندازیم. به طور معمول، ساخت پهپاد‌ها شامل پیشرانه و سیستم‌های ناوبری، GPS، سنسور‌ها و دوربین‌ها، کنترل کننده‌های قابل برنامه‌ریزی و همچنین تجهیزات برای پرواز‌های خودکار است.

فناوری مورد استفاده برای هواپیما‌های بدون سرنشین برای کشاورزی به گونه‌ای ساخته شده است که آن‌ها را قادر می‌سازد اطلاعات دقیق تری نسبت به هواپیما‌ها و ماهواره‌های که قابلیت جمع آوری اطلاعات را دارند، دریافت کنند. نرم افزار مبتنی بر پهپاد‌ها داده‌های جمع آوری شده را پردازش و در قالب آسان خواندن (easy-to-read) ارائه می‌دهد.

علیرضا حسنی کارشناس صنعت کشاورزی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره نقش پهپاد در کشاورزی، اظهار کرد: امروزه پیشرفت فناوری پای پهپاد‌ها را به لایه‌ها و بخش‌های دیگر زندگی انسان نیز باز کرده و اکنون از پهپاد‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند بخش کشاورزی هم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این پهپاد‌ها قابلیت‌های مانند صرفه جویی در مصرف آب و هزینه عملیات، دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری آن‌ها و تسریع در کار دارند تصریح کرد: این دستگاه‌ها در مدت زمان ۱۰دقیقه با یک لیتر سم و ۱۰ لیتر آب یک هکتار زمین را سمپاشی می‌کنند در حالی که برای سمپاشی یک هکتار با روش سنتی به بیش از ۱۰۰۰ لیتر آب نیاز وجود دارد همچنین مصرف سم نیز حدود ۳۰درصد کمتر می‌شود که این هزینه ما را در کاشت و داشت محصول کاهش می‌دهد.

این کارشناس ادامه داد: از پرنده بدون سرنشین می‌توان برای سمپاشی و محلول پاشی، پایش محصولات، کاشت دانه، نظارت بر آبیاری، جلوگیری از سرمازدگی و آنالیز کیفیت خاک و زمین استفاده کرد.

حسنی اضافه کرد: فناوری پهپاد‌های کشاورزی از چند طریق توانایی تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن را دارند. با این وجود، برای بهره مندی کامل از آن، کشاورزان باید یک روند آماده سازی دقیق را انجام دهند؛ از برآورد اهداف تجاری، تا تصمیم گیری در مورد هسته سخت افزاری مناسب و ویژگی‌های نرم افزار هواپیما‌های بدون سرنشین. به طور کلی، توسعه فناوری پهپاد‌های کشاورزی یک کار پیچیده است که نیاز به همکاری با یک شرکت قابل اطمینان در زمینه سخت افزار و هواپیما‌های بدون سرنشین شخص ثالث دارد.

ربات‌های پرنده صنعت کشاورزی را متحول می‌سازد/ بازار ۶،۵۲ میلیارد دلاری پهپاد‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۶

بهترین روش‌های استفاده از پهپاد‌ها در کشاورزی

استفاده از پهپاد‌ها برای کشاورزی دقیق به دلیل توانایی آن‌ها در ارائه سریع‌ترین و کارآمد‌ترین اطلاعات به روز، شتاب بیشتری می‌گیرد. تکامل نرم افزار پهپاد‌ها و مقرون به صرفه بودن آن نیز باعث افزایش کاربرد پهپاد‌ها می‌شود.

چگونه می‌توان از پهپاد‌ها، به ویژه در حوزه‌ی کشاورزی استفاده کرد

تخمین وضعیت خاک؛ کشاورزی هوشمند داده محور است و به کشاورزان امکان می‌دهد براساس اطلاعات دقیق در مورد شرایط خاک اقدام کنند. استخراج این داده‌ها قبلاً شامل بازدید‌های فیزیکی از این زمینه و جمع آوری معیار‌ها به صورت دستی بود. پهپاد‌ها مجهز به سنسور‌های هوشمند کشاورزی می‌توانند این داده‌ها را جمع آوری و تحویل دهند – نیازی به گفتن نیست، آن‌ها همچنین می‌توانند این کار را به روشی سریعتر و دقیق‌تر انجام دهند.

کاشت محصولات آتی؛ خاک برای کاشت آماده می‌شود و یک پهپاد بجای استفاده از تکنیک‌های قدیمی کاشت، بذر را در آن پرتاپ می‌کند. استفاده از پهپاد‌ها برای کاشت بذر نسبتاً جدید است، با این حال، برخی از شرکت‌ها این روش را آزمایش می‌کنند. به عنوان مثال، DroneSeed استارتاپی است که از فناوری پهپاد‌ها برای کاشت محصول و موارد دیگر استفاده می‌کند. پهپاد‌ها همچنین می‌توانند مزارع را با آب، کود یا علف کش اسپری کنند و این باعث کاهش هزینه ها، کار دستی و زمان صرف شده برای این فرآیند‌ها می‌شود.
مبارزه با بیماری‌ها و آفات؛ پهپاد‌های کشاورزی نه تنها با استفاده از فناوری حرارتی، چندطیفی و فراطیفی می‌توانند کشاورزان را در مورد شرایط خاک آگاه کنند، بلکه می‌توانند مناطق مزرعه‌ای که توسط علف‌های هرز، عفونت‌ها و آفات ایجاد می‌شود را نیز شناسایی کنند. بر اساس این داده‌ها، کشاورزان می‌توانند در مورد مقدار دقیق مواد شیمیایی مورد نیاز برای مبارزه با آلودگی تصمیم بگیرند، و نه تنها به کاهش هزینه‌ها کمک کنند، بلکه به سلامت بهتر مزرعه نیز کمک می‌کنند.

سمپاشی کشاورزی؛ مزارع هوشمند همچنین از پهپاد‌ها برای سمپاشی کشاورزی استفاده می‌کنند، که به کاهش تماس انسان با کود ها، سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی مضر کمک می‌کند. پهپاد‌ها می‌توانند این کار را سریعتر و کارآمدتر از وسایل نقلیه و هواپیما‌ها انجام دهند. آن‌ها همچنین یک گزینه عالی برای مزارع که هنوز از روش‌های دستی استفاده می‌کنند هستند. پهپاد‌ها زمانی که نوبت به سمپاشی نقطه‌ای با دقت بالا می‌رسد، غیر قابل تعویض هستند. آن‌ها می‌توانند مناطق آلوده را با حسگر‌ها و دوربین‌ها شناسایی کرده و روی آن‌ها کار کنند در حالی که قسمت سالم این میدان را دست نخورده باقی می‌گذارند. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و افزایش ایمنی، به کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کند.

ربات‌های پرنده صنعت کشاورزی را متحول می‌سازد/ بازار ۶،۵۲ میلیارد دلاری پهپاد‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۶

نظارت بر محصولات؛ مزارع کشاورزی مناطق وسیعی را اشغال می‌کنند و اغلب تخمین وضعیت کلی محصولات تقریباً غیرممکن است. با استفاده از پهپاد‌ها برای نقشه برداری کشاورزی، کشاورزان می‌توانند از سلامت گیاهان در یک منطقه خاص مطلع شوند و مشخص کنند که کدام یک از مناطق نیاز به توجه دارند. برای برآورد وضعیت محصولات، پهپاد‌ها مزرعه را با دوربین‌های مادون قرمز بررسی می‌کنند و میزان جذب نور را تعیین می‌کنند. بر اساس اطلاعات دقیق و به موقع، کشاورزان می‌توانند اقداماتی را برای بهبود وضعیت گیاهان در هر مکان انجام دهند.

پایش دام؛ در دامداری‌ها، پهپاد‌ها می‌توانند دام‌ها را در چراگاه‌ها نگهداری کنند و از این طریق نیاز به نیروی انسانی سواره و کامیون را کاهش دهند. با استفاده از فناوری حسگر حرارتی، پهپاد‌ها می‌توانند گاو‌های گمشده را پیدا کنند، حیوانات آسیب دیده یا بیمار را تشخیص دهند و تعداد دقیق آن‌ها را محاسبه کنند. مسلماً، پهپاد‌ها قادر به انجام کار نظارت بهتر دام نسبت به سگ‌های گله هستند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی