کد خبر: ۲۰۲۰۳
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

چشم امید دانش‌بنیان‌ها به دولت سیزدهم/ آیا موانع شرکت‌های تولیدی برداشته می‌شود؟

با وجود اینکه شركت های دانش بنیان عامل ایجاد اقتصاد دانشی پایدار و توسعه دانش بومی در بسیاری از كشورها هستند؛ اما این شرکت‌ها در کشور مطابق با چشم انداز 20 ساله كشور، از لحاظ كمی و كیفی در وضعیت مطلوب قرار نداشته و در مسیر توسعه خود دچار چالش هایی هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ فعالیت‌های گسترده‌ای را با خلق ایده‌های نوین انجام دادند و این شرکت‌ها حتی با وجود تنگنا‌ها و مسائل تحریم توانستند گام‌های مثبتی را در راستای اعتلای ایران اسلامی بردارند. حتی در زمان اوج گیری شیوع ویروس کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به تولید محصولات مورد نیاز پرداختند. نکته‌ای که در اینجا مطرح است این شرکت‌ها با اندک سرمایه‌ای توانستند موانع اقتصادی کشور را برطرف سازند.

متاسفانه وقتی با مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ گفتگو می‌کنیم مدام از نگرانی‌های خود می‌گویند و معتقدند دولت حمایت اساسی از این شرکت‌ها نمی‌کند حتی بجای حمایت، مانعی بزرگ برسرراه توسعه آن‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین این امر مهم همسو با منویات مقام معظم رهبری در رابطه حمایت از تولید و مانع زدایی و پشتیبانی نیست. موانعی، چون بروکراسی‌های اداری، بیمه مالیات، کمبود نقدینگی و عدم شناخت از بازار صادارتی ونیاز بازار داخلی و عدم دانش کافی برای صدور مجوز است که همه این‌ها باعث می‌شود که دانش‌بنیان‌ها نتواند مسیر توسعه‌ای را طی کنند.

همچنین یکی از مهمترین عوامل فرار سرمایه از بخش تولید، ایجاد بی‌انگیزگی و خوابیدن چرخ تولید در کشور است. قوانین متغیر و شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر بازار و عدم ثبات بازار ارز همواره انگیزه و اطمینان خاطر را از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌گیرد و این، یکی از عواملی است که اقتصاد دلالی را در کشور رونق می‌دهد. بیماری‌ای که خود ضربه مهلکی برای تولید در کشور است و مهمترین عامل ایجاد تورم محسوب می‌شود.

در همین راستا ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفته بود که دولت سیزدهم وظیفه خود می‌داند از همه فعالان بخش‌ها و بنگاه‌های دانش‌بنیان حمایت مالی و حقوقی به عمل آورده، موانع و مشکلات پیش روی فعالیت‌های دانش‌بنیان را برطرف کرده و به طور جدی از واردات محصولات مشابه تولیدات این شرکت‌ها جلوگیری کند. همچنین تمام اعضای دولت باید نسبت به حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان جدیت داشته باشند تا به همگان نشان دهیم که اراده کشور بر رشد شتابان علمی است.

علیرضا کاشی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: برای اینکه منویات مقام معظم رهبری در رابطه مانع زدایی و پشتیبانی از تولیدات داخلی تحقق پیدا کند باید مسئولان موانع را با اتخاذ تدابیر هوشمندانه از سر راه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ بردارند در غیر اینصورت عملکرد مناسبی را از سوی این شرکت‌ها نخواهیم داشت. هم‌اکنون روند صدور مجوز و کمبود نقدینگی مشکلات این شرکت‌ها را دو چندان کرده است باید راهکاری در این خصوص اندیشیده شود.

با وجود اینکه شرکت‌های دانش بنیان عامل ایجاد اقتصاد دانشی پایدار و توسعه دانش بومی در بسیاری از کشور‌ها هستند؛ اما این شرکت‌ها در کشور مطابق با چشم انداز ۲۰ ساله کشور، از لحاظ کمی و کیفی در وضعیت مطلوب قرار نداشته و در مسیر توسعه خود دچار چالش‌هایی هستند. حال سوال اینجاست چرا مسئولان با دیدن این همه چالش و مشکلات قدمی برای رفع این موانع برنمی‌دارند و مدام در تمام نشست‌ها دم از حمایت می‌زنند.

حال این انتظار می‌رود که دولت سیزدهم مسئولان بتوانند گرهی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ بگشایند.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی