کد خبر: ۲۰۹۰۴
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
هشدار به مسئولان؛

آیا قطار حذف اپ‌های ایرانی باز هم قربانی می‌گیرد؟

هر برنامه‌ یا اپلیکیشنی برای این که بتواند قدرتمند ظاهر شود باید به دنبال جذب کاربر‌های منطقه‌ای و جهانی باشد و برای این منظور باید در پلتفرم‌های خارجی حضور داشته باشد، بنابراین برای این کار باید اپ‌های ایرانی قوانین صیانت از اطلاعات کاربران، حق کپی رایت را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» حذف برنامه و اپلیکیشن‌های ایرانی حرف امروز و فردا نیست؛ بلکه این معضل چندین سال که یقه کاربران ایرانی را گرفته است. متاسفانه گوگل پلی با یک ترفندی و اپ استور با ترفند دیگر پلتفرم‌های ایرانی بدون اطلاع رسانی قبلی حذف می‌کند تا جاییکه این موضوع واکنش کاربران ایرانی را برانگیخته است.

باید گفت که پس از اینکه خبر حذف چند پلتفرم مثل آپارات، فیلیمو و بلد از فروشگاه نرم‌افزاری گوگل به دلیل تحریم‌ها علیه ایران منتشر شد، اسامی برنامه‌های دیگری هم به این لیست افزوده شدند. خبر حذف پلتفرم دانلود و خرید کتاب طاقچه هم اعلام شد که البته مشخص شد که این پلتفرم بیش از یک ماه پیش از این فروشگاه حذف شده است.

متاسفانه با وجود اینکه این معضل چندین سال است که دامنگیر کاربران ایرانی شده؛ اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات تنها به ارائه بیانیه اکتفا کرده بدون اینکه خروجی قابل قبولی برای کاربران داشته است. این موضوع بیانگر این است که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعامل با دنیا مخصوصا در حوزه ارتباطات را بلد نیستند و یا آگاهی لازم را ندارند.

نمونه بارز این موضوع این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه‌ترین اقدام خود در واکنش به اقدام اخیر گوگل در حذف برنامک‌های ایرانی از گوگل پلی، آن را نشانه‌ای از کینه‌توزی با مردم ایران و اوج ناراحتی و نگرانی طرف خارجی از توسعه و کاربردی شدن کسب و کار‌ها و پلتفرم‌های بومی ایرانی مطرح کرده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکجانبه‌گرایی پلتفرم‌های آمریکایی و تحریم ناعادلانه علیه زیست‌بوم فناوری و فضای مجازی کشور را محکوم کرد و کمترین پاسخ معقول به تهدید و مسدودسازی صورت گرفته را توسعه و کاربردی شدن همه‌جانبه دستاورد‌های بومی در فضای مجازی عنوان کرد.

در کنار این موضوع زمزمه‌هایی در خصوص کپی رایت پلتفرم‌های ایرانی از اپ‌های خارجی به گوش می‌رسد که این مهم سبب شده گوگل‌پلی و اپ استور دست به این اقدام بزنند. به عنوان مثال گفته می‌شود که مسیریاب بلد به دلیل دستکاری نقشه‌های متن باز حذف شده است. همچنین روبیکا نیز دلیل حذف آن را از گوگل پلی به دنبال ریپورت گسترده کاربران به دلیل ساخته شدن اکانت‌های جعلی در این برنامه مطرح کرده است.

به نظر می‌رسد اگر چه آمریکا با هر گونه پیشرفت فناوری‌های داخلی کشورمان مخالف است و برای آن‌ها مانع ایجاد می‌کند، اما باید در نظر داشته باشیم که هر برنامه‌ای برای این که بتواند قدرتمند شود باید به دنبال جذب کاربر‌های منطقه‌ای و جهانی باشد که این امر مهم مستلزم ارائه آن در پلتفرم‌های خارجی است و برای این کار باید اپلیکیشن‌ها به قوانین این اپلیکیشن‌ها از جمله صیانت از اطلاعات کاربران، حق کپی رایت و تراکنش مالی اشراف داشته و آن را رعایت کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی