کد خبر: ۲۰۹۸۵
|
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۲
در گفتگو با نبض فناوری؛

باید انحصار در حوزه نگهداری از اطلاعات و دیتاسنترها برداشته شود/ تولید نرم‌افزاری اسکب به منظور هوشمندسازی سرویس‌های منظم

مدیرعامل شرکت مگاموج ایرانیان، گفت: در بخش ظرفیت انتقال اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات وضعمان خوب است؛منتها در حوزه نگهداری از اطلاعات و دیتاسنترها و ایجاد دیتاسنتر ضعف داریم. باید انحصار در این حوزه برداشته شود و اجازه سرمایه گذاری به حجم زیادتر داده شود.

سید علی اصغر بهشتی شیرازی مدیرعامل شرکت مگاموج ایرانیان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه در حوزه مخابرات فضایی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حوزه مخابرات فضایی ما یک محصول منحصربفرد در حوزه ایستگاه زمینی ماهواره‌ای سنجش از راه دور است با بر ۲۵۰۰ کیلومتر است که در اطراف تهران نصب شده است که در نوع هود یک مگاپروژه به حساب می‌آید.

بهشتی ادامه داد: همچنین در حوزه فناوری اطلاعات ما نرم‌افزاری بنام اسکب (هوشمندسازی سرویس‌های منظم) را طراحی کردیم تا بوسیله آن امکان مشاهده آنی موقعیت مکانی دانش‌آموزان و مسافران که از سرویس مدارس و ادارات استفاده می‌کنند را برای والدین و مربیان مدارس و ادارات از طریق اپلیکیشن نصب شده روی تلفن‌های همراه و نیز پنل مدیریتی تحت وب، به راحتی فراهم کند. ایدة اصلی پایش سرویس مدارس و ادرات که اسکب نامگذاری شده توسط تیم تخصصی شرکت مگاموج ایرانیان و در رأس آن‌ها اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: نرم افزاری مشابه تاکسی‌های اینترنتی است، ولی مخصوص سرویس‌های منظم است به صورت هفتگی، سالیانه و ماهانه برگزار می‌شود. این نرم افزار طی سه سال گذشته در بسیاری از مداری تهران و اهواز استفاده شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: ما واژه‌ای بنام اینترنت ملی نداریم؛ بلکه اینترنت شبکه است بین همه کشورهاست بنابراین اینترنت ملی معنی خاصی ندارد، ولی معنی شبکه ملی اطلاعات این است که بایستی توسعه شبکه ملی اطلاعات را داشته باشیم تا کمتر اجازه دهیم که اطلاعات از کشور خارج شود. در شبکه ملی اطلاعات در بحث ظرفیت شبکه در چندین سال گذشته با توسعه شبکه فیبرنوری خیلی پشرفت خوبی حاصل شده است. در بخش ظرفیت انتقال اطلاعات وضعمان خوب است؛ منتها در حوزه نگهداری از اطلاعات و دیتاسنتر‌ها و ایجاد دیتاسنتر ضعف داریم. باید انحصار در این حوزه برداشته شود و اجازه سرمایه گذاری به حجم زیادتر داده شود.

بهشتی ادامه داد: بحثی که وجود دارد در این شرایط اقتصادی و با کمبود بودجه بعید به نظر می‌رسد که طرح‌هایی را شروع کنیم مگر اینکه طرح‌های سال گذشته را به ثمر برسانیم. متاسفانه در این حوزه کمتر سرمایه گذاری کردیم بحث تحریم و کمبود بودجه باعث شده که توسعه فناوری فضایی در دستور کار نباشد؛ شاید با به بهبود وضعیت اقتصادی بتوانیم در این زمینه گام‌هایی را برداریم. در این حوزه سال‌های دور یک توروم پروژه ایجاد شد و پول زیادی در این زمینه وارد بازار شد که ظرفیت جذب نداشته است، متاسفاونه شرکت‌های بدون شناسنامه‌ای برای جذب این پول‌ها ساخته شدند و الان حتی شرکت‌های صاحب شناسنامه نیز به راحتی نمی‌توانند پروژه‌هایی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: شتابدهنده‌ای را در مرکز دانشگاه علم و صنعت مگاتک در حوزه تخصصی الکترونیک و مخابرات و هوش مصنوعی راه اندازی خواهیم کرد به گونه‌ای که در حال حاضر چندین پروژه مورد حمایت قرار گرفته است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی