کد خبر: ۲۱۲۴۱
|
۰۳ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

استارتاپ‌ها فرصت‌ها را در حوزه بورس و بیمه شناسایی کنند/شعار کافیست؛ باید پرچمدار حوزه فناوری شویم

مدیرعامل شرکت"هلدینگ فناوری نگاه بانک کارآفرین"، گفت:به طور حتم هیچ مجموعه‌ای بدون ریسک به جایی نرسیده است، واقعیت امر این است که حوزه بازار سرمایه جایگاه بسیار زیادی دارد و حوزه بانکی در دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ اما در حوزه بورس و بیمه پیشرفت قابل توجهی نداشتیم. پیشنهادم این است که در دو بازار بورس و بیمه، استارتاپ ها فرصت ها را با دقت شناسایی کنند.

حسین اسلامی مدیرعامل شرکت"هلدینگ فناوری نگاه بانک کارآفرین"، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب بحث استارتاپ و دانش‌بنیان‌ها است شما برای حمایت از استارتاپ‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار کرد: ما به صورت تخصصی روی فین تک‌ها، همانند خیلی از بانک‌ها که در حوزه‌های مختلف وارد شدند، فعالیت می‌کنیم و بنا داریم نه تنها در هلدینگ و نه در شرکت مدیریت ستارگان به مباحث گوناگون ورود نکنیم؛ بلکه به صورت تخصصی روی فین‌تک فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که در راستای طرحی‌های که در بانک مرکزی و مجموعه انجام می‌شود، متمر کز شویم و وارد حوزه‌های دیگر نشویم؛ چرا که قدرت تمرکز در کشور باعث ایجاد یک زیرساخت لازم برای تحول و موفقیت به شمار می‌رود. نکته دوم این است که سعی می‌کنیم فین تک را انتخاب کنیم که در سبد کسب وکار گروه کارآفرین تاثیرگذار باشند. چون از این منظر ما نیازمند استارتاپ‌هایی هستیم که وجود ندارد.

اسلامی گفت: نگاه ما سرمایه گذاری و سود بردن از زیاد شدن قیمت استارتاپ‌ها نیست بلکه ارائه خدمتی متفاوت و متمرکز است تا منجر به موضوعات کسب وکاری و درآمدی شود. همچنین تا حدودی تمرکز در حوزه‌هایی که در بازار سرمایه (موضوعات شبیه لیزینگ، ولی آنلاین، استارتاپ‌ها، نرم‌افزار‌های پیشرفته بانکی وپرداخت) وجود دارد، فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: هدف هلدینگ فناوری نگاه در درجه اول ایجاد تحول جدی در حوزه‌های مختلف فناوری بانک کارآفرین و شرکت‌های زیرمجموعه است تا منجر به ایجاد شرکت زیرمجموعه با عنوان «نگاه بانکی» با تمرکز روی بهبود سرویس‌ها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری بانک کارآفرین شود.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه امروزه تحول عظیمی در ارائه خدمات دیجیتال صورت گرفته و اگر گریزی به کشور‌های همسایه نیز داشته باشیم شما وضعیت کشورمان در این حوزه را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟ گفت: اولا سرمایه انسانی ایران در میان کشور‌های منطقه بی‌نظیر است بسیاری از کشور‌های منطقه به این سرمایه انسانی نگاه می‌کنند. دوم اینکه استارتاپ‌ها با وجود تمام سختی‌ها و تحریم‌ها در حال پیشرفت هستند. نکته سوم اینکه در حال تمرین نحوه مواجه با فناوری‌های نوین هستیم؛ چرا که در این زمینه اختلالاتی وجود دارد. مثلا فناوری رمزارزها، مسئولان هنوز در این رابطه اطلاعات کافی ندارند که چه برخوردی با آن‌ها داشته باشند. امید است که در آینده اتفاقات بسیار خوبی بیفتد.

وی تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که اولا اندیشگاه‌های کشور تصویری بهتری از وضعیت را ارائه دهند. دوم اینکه در تمامی دستگاه‌ها باید پرچمدار حوزه فناوری داشته باشیم. در این زمینه ضعف داریم به گونه‌ای که در بالاترین سمت‌ها باید وزرا و عالیترین مقامالات در جریان اتفاقات باشند و گرنه پیشرفت آرام کشور به ما کمک نخواهدکرد. الان باید به دنبال یک تحول جدی باشیم و این تحول جدی با شعار و دستور ایجاد نمی‌شود؛ بلکه به رسمیت شناختن جوانان و میدان دادن به آن‌ها و اولویت دادن به فناوری‌های نوظهور برمی‌گردد؛ چرا که این اتفاقات سال‌هاست که در تمام مجموعه دنیا رخ داده است. تمرکز روی اقتصاد دیجیتال می‌تواند جایی برای پرش باشد و بانک کارآفرین با راهبری دکتر فرزین که یک اقتصاددان نوگرا است ما را به این سمت و سو بیش از گذشته حرکت خواهد داد.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برنامه‌ای برای ورود به بازار بورس دارید؟ اظهار کرد: قطعا یکی از برنامه‌های ما ورود به بازار سرمایه است تا ظرف ۵ سال آتی بتوانیم برخی از شرکت‌ها را روانه بورس کنیم تا مردم برای سرمایه گذاری وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم هیچ مجموعه‌ای بدون ریسک به جایی نرسیده است. واقعیت امر این است که حوزه بازار سرمایه جایگاه بسیار زیادی دارد و حوزه بانکی در دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ اما در حوزه بورس و بیمه پیشرفت قابل توجهی نداشتیم. پیشنهادم این است که در هر دو بازار بورس و بیمه، استارتاپ‌ها فرصت‌ها را با دقت شناسایی کنند. امیدواریم که هم در این دولت اتفاق خوبی رخ بدهد و هم مجموعه سرمایه گذاران بتوانند در این دو حوزه همانند بانک سرمایه‌گذاری کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی