کد خبر: ۲۱۵۶۷
|
۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲

علت مهجور ماندن استارتاپ‌های حوزه پزشکی چیست؟

کارشناس حوزه سلامت گفت: با وجود اینکه دستاوردهای زیادی توسط استارتاپ‌ها در حوزه سلامت رونمایی شده ؛ اما متاسفانه آگاه سازی، آموزش و تشویق مردم برای استفاده از آنها صورت نگرفته است، به همین خاطر پزشکانی که امکان استفاده از این استارتاپ‌ها نیز برایشان وجود دارد به دلیل عدم آگاهی مردم تمایلی برای استفاده از آن ها را ندارند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با ورود شرکت‌های استارتاپی و نوپا طی سال‌های اخیر به حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت تحول نوینی در این بخش ایجاد شده است به گونه‌ای که با ایجاد کسب وکار‌های جدید بستر برای رشد و توسعه اقتصادی در کشور فراهم شده است.

باید اذعان کرد که استارتاپ‌ها با ارائه مدل کسب وکار‌های جدید توانسته اند خدمات و ارزش‌های جدیدی را با بهره وری بالاتر و با قیمت پـایین تـر به مشـتریان خود عرضه کنند، روند روبه رشدی از استارت آپ‌هایی دیده می‌شود که با تمرکز بر حل مسائل و چالش‌های کلیـدی زنـدگی امـروزی، علاوه بـر ا رائه راه حل‌های خالقانه مبتنی بر مدل‌های کسب وکار جدید، به حل این مسائل و چالش‌ها کمک‌های بزرگی کرده اند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر یکی از ماموریت‌ها و جهت گیری‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه زیست بوم شرکت‌‎های نوپا و شرکت‌های دانش بنیان بوده است، شناسایی جهت‌گیری‌های موجود این شرکت‌ها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش‌های راهبردی کشور از سوی دیگر می‌تواند به راهنمایی مسیر‌های جدید برای شکل گیری و رشد اینگونـه شـرکت هـا کمـک کنـد.
باید گفت که هدف از راه‌اندازی استارتاپ‌ها در حوزه پزشکی، طراحی و راه اندازی کسب و کار‌هایی است که بتواند بخشی از مشکلات بیماران و عموم مردم را در حوزه‌ای خاص مرتفع کند.

حسین علیزاده دهقانی کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه کسب و کار‌های نوپا و به خصوص در حوزه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: با وجود اینکه شرکت‌های استارتاپی طی سال‌های اخیر در کشور شروع به فعالیت کردند؛ ولی متاسفانه این شرکت‌ها هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند.

وی، طولانی بودن پروسه ارائه مجوز‌ها برای فعالیت شرکت‌ها، عدم تأمین و اجرای زیرساخت‌های لازم و عدم آموزش و فرهنگ سازی مردم را از عمده چالش‌های موجود برسرراه این شرکت اعلام کرد و گفت: مسئولان باید با ارائه مشوق‌ها و تسهیل خدمات رسانی بتوانند مسیر را برای توسعه این شرکت‌ها فراهم سازد در غیر اینصورت شرکت‌های استارتاپی به دلیل نوپا بودن نمی‌توانند به فعلایت خود ادامه دهند چرا که این‌ها به حمایت‌های مادی و معنوی دارند تا به حیات خود ادمه دهند.

علیزاده دهقانی ادامه داد: با وجود اینکه دستاورد‌های زیادی توسط استارتاپ‌ها در حوزه سلامت رونمایی شده؛ اما متاسفانه نه رسانه‌ها نه وزارت بهداشت اقدام به آگاه سازی، آموزش و تشویق مردم برای استفاده از آن‌ها نکرده‌اند به همین دلیل پزشکانی که امکان استفاده از این استارت آپ‌ها نیز برایشان وجود دارد به دلیل عدم آگاهی مردم تمایلی برای استفاده از آن‌ها را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی و توسعه استفاده از استارتاپ‌ها در حوزه پزشکی علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان زمینه برای اجرای دولت الکترونیک فراهم می‌شود. به طور حتم با حمایت دولت و نیز آماده سازی مردم با فرهنگ رسانی و آموزش می‌توان گام‌های اساسی را در این زمینه برداشت.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی