اولین پلتفرم تجارت بینالمللی( چیگل) با ۷ هزار تامین کننده راهاندازی شد
فرزانه دانشمند مدیرعامل شرکت پیک فرزانه پویان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه مجموعه ما یک شرکت دانشبنیان با قدمت ۱۲ ساله است که در حوزه نرم افزار و فناوریهای نوین فعالیت میکند، اظهار کرد: این شرکت براساس ارزیابیها جزء برترین شرکت دانشبنیان محسوب میشود. همچنین ۴ سال پیش جزء ۴ شرکت فناور برتر در بین کل فناوریهای آسیا شناخته شدیم.
دانشمند تصریح کرد: طی این سالها فعالیتهای زیادی را انجام دادیم. به طوریکه تولید سامانههای نرمافزاری بزرگ مقیاس برای صنایع مختلف در داخل یکی از این اقدامات است. همچنین به صورت جست و گریخته کارهای صادرات خدمات مهندسی نرمافزار را نیز انجام میدادیم؛ اما از سال ۹۶ تصمیم گرفتیم که استارتاپی تحت عنوان چیگل (پلتفرم آنلاین تجارت الکترونیک بینالمللی) را در زیرمجموعه خودمان راهاندازی کنیم تا فروش کالا ایرانی را در داخل و خارج از کشور انجام دهیم.
وی در رابطه با پلتفرم آنلاین تجارت الکترونیک بینالمللی «چیگل» افزود: در این بازار اینترنتی، تولید کننده و تامین کننده کالاهای ایرانی تمامی فرآیندهای حمل، توزیع داخلی، حمل و نقل بینالمللی، تامین درگاههای دریافت ارزی، بازپرداخت ارزی و ریالی و تمامی فرآیندهای لجستیک در چرخه فروش خرد و عمده ایرانی را به چیگل و شرکای تجاری آن واگذار کردهاند.
دانشمند ادامه داد: مهمترین دستاورد ما همین مارکت پِلیس یا بازارگاهی است که تولیدکنندگان و تامین کنندگان از سایتهای مختلف کسب وکار اعم کسب وکار کوچک که بانوان هستند. این پلتفرم ۶۰۰ کسب و کار مختلف خانگی و همچنین تولیدکنندگان داخلی بزرگ را پوشش میدهد. سال گذشته موفق شدیم که ۱۵ درخواست صادراتی بازار خارجی را به داخل متصل کنیم و امسال نیز همین روند ادامه خواهد داشت. هم اکنون روی کالاهای فناوری نانو شرکتهای داخلی کارهایی را انجام میدهیم.
وی ادامه داد: چیگل ابزار مدیریت فروش اینترنتی خرد و عمده کالاهای ایرانی است. این پلتفرم با اتصال به درگاه دریافت و پرداخت ارزی (۱۶ ارز) و حمایت از زبانهای مختلف زنده دنیا (۲۰ زبان) در اختیار تولیدکنندگان کوچک، متوسط و بزرگ برای جهانیسازی کالای ایرانی قرار میگیرد.
دانشمند گفت: استارتاپ چیگل هم اکنون وارد مارکت شده است به طوریکه حدود ۷ هزار تامین کننده، ۲۰ هزار قلم کالای ایرانی که روزانه به آن اضافه میشود. همچنین ۳۰ درصد بازدیدکنندگان ما از ۲۰ کشور خارجی (آمریکا، اروپا، قطر، عمان، تایلند، مالزی، اندونزی، آلمان، فرانسه، بلژیک، روسیه و...) است. با توجه به اینکه مشتریان بینالمللی نیز میتوانند از طریق چیگل محصولات ایرانی را خریداری کنند میتوانیم ادعا کنیم که در کشور هیچ رقیبی برای چیگل وجود ندارد، زیرا به عنوان مثال دیجیکالا تنها مشتری داخلی دارد. برای ارائه خدمات لجستیک و حمل و نقل از تمامی روشها مانند ارسال با پیک، خودرو یا از طریق پست استفاده میکنیم.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان پیک فرزانه پویان اضافه کرد: ما جزء شرکتهایی هستیم که از حمایتهای معنوی معاونت علمی و فناوری برخوردار بودیم. همچنین صندوق نوآوری غیر از حمایتهایی که از سایر شرکتهای انجام میدهد ما از یک تسهیلات ۴ درصد بالغ بر ۳ میلیارد تومان از صندوق نوآوری شکوفایی دریافت کردیم.
وی افزود: تاپایان سال تمرکز اصلی ما نانوکلات است که جزء صنایع هایتک محسوب میشود که مربوط به یکی از شرکتهای دانش بنیان بزرگ است که صادرات این محصول را برای آسیای جنوبی هدفگذاری کردیم. محصولات را وارد پلتفرم کنیم. از آذر ماه مارکتینگ این پروژه اجرایی خواهد شد. امیدواریم تا پایان سال به دو درخواست صادراتی دست پیدا کنیم.
دانشمند همچنین بزرگترین برنامه آتی «چیگل» را تمرکز در مارکتینگ بیان کرد و گفت: مشتریمداری در سرلوحه کار ما قرار دارد و تاکنون هیچ شکایتی از کاربران خود نداشتیم و رتبه بالایی در مشتریمداری داریم. با این وجود در نظر داریم که تا پایان سال جاری پلتفرم چیگل را در یک کشور دیگر نیز راهاندازی کنیم. هدف ما از این اقدام صادر کردن پلتفرم به کشورهای دیگر و عرضه محصولات ایرانی به کشورهای دیگر است. به جرات در جهان اولین پلتفرمی هستیم که کالای ایرانی را به جهان عرضه میکنیم و کاربران بینالمللی که به دنبال کالای ایرانی هستند میتوانند از طریق این پلتفرم خواسته خود را برآورده کنند.