کد خبر: ۲۱۶۹۱
|
۱۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

آیا ساماندهی فضای مجازی، فضا را برای رقابتی شدن پیام‌رسان‌های داخلی هموار می‌کند؟

کارشناس فضای مجازی گفت: دولت باید شبکه‌های اجتماعی را به گونه‌ای ساماندهی کند که پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تقویت شوند در غیر اینصورت قدرت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را نیز از دست خواهند داد. بنابراین طرح صیانت از فضای مجازی به دنبال رفع تبعیض بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عنوان مرجع تاثیر گذار در تعاملات روز مره در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و ... شناخته شده است به گونه‌ای که سهم بسزایی در شکل گیری مناسبات مختلف در جامعه دارد؛ بنابراین نمی‌توان نسبت به ابعاد، آثار و آسیب‌های آن بی بی تفاوت بود. برهمین اساس مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اعتقاد براین دارند که سامان دهی نظارت بر روند فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی بایستی در چارچوب قوانی ومقرارت باشد تا از این طریق امنیت کشور از بین نرود. باید ساز و کار قانونی حمایت از پیام رسان‌های اجتماعی با هدف اعتماد سازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، فرهنگ عمومی و امنیت ملی در اولویت باشد.

باید یادآور شد که تیرماه سال گذشته بود که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف رفع خلأ قانونی در حقوق کاربران فضای مجازی و نیز حمایت از تولیدات داخلی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

محمدرضا حسنی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به این موضوع اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح بیشتر ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مطرح است نه فیلترینگ. همچنین به دنبال توسعه شبکه ملی اطلاعات است نه در پی قطع اینترنت جهانی؛ باید فضا را به سمتی هدایت کنیم که کسب‌وکار‌ها داخل آن شکل بگیرد و شفافیت خوبی در کسب‌وکار‌های اینترنتی کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: دولت باید شبکه‌های اجتماعی را به گونه‌ای ساماندهی کند که پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تقویت شوند در غیر اینصورت قدرت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را نیز از دست خواهند داد؛ بنابراین طرح صیانت از فضای مجازی به دنبال رفع تبعیض بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی است.

این کارشناس افزود: طرح صیانت از فضای حقوق کاربران در فضای مجازی در واقع نقطه شروع قانونمند شدن فضای مجازی برای حمایت از کاربران است.

برهمین اساس طبق گقته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی فضای مجازی هفته آینده در کمیسیون ویژه بررسی خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی