کد خبر: ۲۱۷۶۳
|
۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۷
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

حمایت از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان راهگشای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: عدم توجه به توانمندی های داخلی و بی توجهی به توانمندی صنایع و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در داخلی سازی تجهیزات سخت افزاری با فناوری بالا از عمده موانع پیش‌روی شبکه ملی اطلاعات است که بایستی زمینه را بهبود و توسعه این شبکه هموار کرد.

به گزارش خبرنگار« نبض فناوری» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه فناوری ارتباطات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است؛ چرا که این مهم با گذشت چند سال هنوز به مرحله راه‌اندازی نرسیده است. برخی اذعان براین دارند شبکه ملی اطلاعات ، به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شود به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

همچنین می‌توان یادآور شد که هدف از راه‌اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات بسط و گسترش خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور است که بایستی براساس این اولویت‌ها و چارچوب‌ها برنامه‌ای مدون تدوین و اجرایی است. متاسفانه در بخش‌هایی از مقوله‌ها با چالش و موانعی روبه رو هستیم که باید تدابیری هوشمندانه اتخاذ شود.

حمید حسین زاده کاشی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با بیان اینکه یکی از این چالش‌ها در حوزه شبکه ملی اطلاعات بحث ناکارآمدی و ضعف فنی خدمات دهندگان در بخش جویشگرها و پیامرسان های داخلی در زیست بوم در مقایسه با خدمات دهندگان جویشگرها و پیامرسان‌های خارجی است، اظهار کرد: این مهم سبب شده که امکان رقابت در این حوزه وجود نداشته باشد.

حسین زاده کاشی گفت: عدم توجه به توانمندی های داخلی و بی توجهی به توانمندی صنایع و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در داخلی سازی تجهیزات سخت افزاری با فناوری بالا از عمده موانع پیش‌روی شبکه ملی اطلاعات است که بایستی زمینه را بهبود و توسعه این شبکه هموار کرد.

وی تأکید کرد: توسعه بسترهای نرم افزاریی بومی مورد نیاز برای استقرار معماری شبکه ملی اطلاعات در تمام لایه ها یکی از مباحث کلیدی در این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی