کد خبر: ۲۱۸۷۳
|
۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۹

دلایل ضعف و عقب ماندگی ایران در فضای مجازی چیست؟

کارشناس حوزه فضای مجازی گفت: اصلی‌ترین عنصر فضای مجازی تولید محتوا و اصلاح زیرساخت‌هاست که این مدیریت با زیرساخت خارجی میسر نیست؛ بنابراین بایستی در این زمینه تدابیری هوشمندانه از سوی مسئولان اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث موضوع ساماندهی فضای مجازی چندین سال است که توسط مسئولان کشور به صورت کلی مطرح است؛ اما نکته‌ای که در اینجا قابل توجه است متاسفانه تاکنون این امر مهم توسط مسئولان ذیربط پشت گوش انداخته شده است و این موضوع سبب شده که بجای اینکه فضای مجازی از ولنگاری رها شود و به سمت توسعه حرکت کند همیشه با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است.
این موضوع به حدی برای کشور کلیدی و حیاتی است که رهبر انقلاب و رئیس جمهور به این مهم ورود کرده تا با گوشزد کردن آن به ارگان‌های مرتبط بتواند گرهی از مشکلات را رفع کند.

در همین راستا رئیس جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفته که باید با استفاده از دیدگاه‌های اعضای حقیقی و عقبه کارشناسی اعضای حقوقی شورا، بتوان گام‌های مؤثری در جبران عقب‌ماندگی‌ها در خود شورا و مدیریت فضای مجازی برداشت تا جاییکه وی تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت مهم و حیاتی دانسته و به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستور داده تا با راهبری تکمیل شبکه ملی اطلاعات را به جدیت دنبال کنند.

کارشناسان براین باورند که اصلی‌ترین عنصر فضای مجازی تولید محتوا و اصلاح زیرساخت‌هاست که این مدیریت با زیرساخت خارجی میسر نیست بنابراین بایستی در این زمینه تدابیری هوشمندانه از سوی مسئولان اتخاذ شود.

اکبر مرادیان کارشناس حوزه فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با تأکید براینکه چندین سال است نسبت به این نابسامانی در سطوح مختلف نظام و نسبت به حکمفرمایی قانون در فضای مجازی، اعتراض شده و هیچگاه دولت اقدام شایسته برای تهیه لایحه یا وضع مقررات قانونی نکرده است، گفت: برخی ملاحظات سیاسی دولت‌ها مانع از این قانونمندی شده و طبیعی است که خسارت‌هایی به افراد و جامعه وارد آمده باشد، البته جلوی ضرر را هر کجا بگیریم منفعت است.

وی افزود: قابلیت‌های فضای مجازی بسیار گسترده است و هرچه پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات بیشتر شود بر این قابلیت‌ها افزوده می‌شود. این قابلیت‌ها جنبه‌های متنوع اقتصادی و فرهنگی و هنری و اجتماعی و آموزشی و سیاسی و حتی امنیتی دارد و می‌دانیم که هر جا امکان استفاده مقبول از قابلیت‌هایی وجود داشته باشد به موازات آن، امکان سو استفاده نیز شکل می‌گیرد و لذا ضروری است حدود مجاز تعیین و مراعات شود تا تبهکاران نتوانند به راحتی دست به تعدی و اخلال بزنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی