کد خبر: ۲۲۰۸۰
|
۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۷

آیا طرح صیانت از فضای مجازی، از کسب وکار‌های اینترنتی صیانت خواهد کرد؟

بسیاری از کارشناسان براین باورند که اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست؛ چرا این مهم سبب تعطیلی و کسادی بسیاری از کسب وکار‌های اینترنتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» موضوع صیانت از فضای مجازی و حقوق کاربران یکی از مباحثی است که امروزه تنور آن داغ شده، به گونه‌ای شبکه‌های داخلی و خارجی به این مهم نیز می‌پردازند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران ممکن است به فیلترینگ شبکه‌های مجازی و نیز محدودسازی کسب وکار‌های اینترنتی ختم شود تا جاییکه در همین رابطه رضا الفت‌نسب عضوهیات مدیره اتحادیه کسب وکار‌های اینترنتی، در گفتگو با نبض فناوری گفته است که اجرای این طرح سبب نابودی ۳۰۰ هزار کسب وکار اینترنتی خواهد شد. حتی این موضوع باعث خواهد شد که ایران از دهکده شبکه‌های اجتماعی حذف شود؛ چرا که این طرح در برخی کشور‌های خارجی طرح شکست خورده بوده است.

وی اعتقاد براین دارد که اجرای این طرح در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست. ما هیچ مخالفتی در رابطه با موضوع حکمرانی فضای مجازی نداریم و موافق هستیم؛ اما واقعا مفاد این طرح باید اصلاح شود و بخش خصوصی در نظر دهی سهیم باشد. همچنین نماینده‌ای از بخش خصوصی در کمیسیون داشته باشد تا در نهایت در یک مدت زمانی این طرح بررسی و پخته‌تر شود.

نکته قابل توجه اینکه طی روز‌های اخیر در خبر‌ها آمده است که با تشکیل کمیسیون مشترک طرح صیانت، این کمیسیون بر آن است تا طی هفته‌های پیش‌رو درخصوص چند و، چون استفاده از شبکه‌های اجتماعی از جانب میلیون‌ها کاربر ایرانی تصمیم‌گیری کند.

در شرایطی که بحث‌های دامنه‌دار تصویب این طرح پر حاشیه، بر حجم ابهامات و متعاقبا نگرانی کاربران و بخش قابل‌توجهی از افکارعمومی افزود، تشکیل کمیسیون مشترک و تعیین‌تکلیف طرح در این کمیسیون به جای صحن علنی مجلس نیز به حجم ابهامات افزوده است.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید این نکته را متذکر شد که با اجرایی شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی نزدیک یک میلیون نفر که در کسب و کار‌های خرد مشغولند، بیکار خواهند شد.

اما در این بین عده‌ای معتقدند که اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در شبکه‌های اجتماعی سبب توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌شود؛ بنابراین لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به دلیل خلأ قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارد و نیز تأثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی پیام‌رسان‌های اجتماعی به عنوان یک زیرساخت نرم افزاری، ارائه طرح قانونی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت و حمایت از حقوق کاربران را ضروری است.

حال باید منتظر شد که آیا واقعا اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران فیلترینگ و محدودسازی است یا به توسعه شبکه‌های اجتماعی و توسعه کسب وکار‌های اینترنتی و پیام‌رسان‌ها ختم خواهد شد؟!...

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی