کد خبر: ۲۲۱۷۴
|
۰۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

ایجاد رمز ارز ملی تا حدودی محدودیت‌های مکانی را مدیریت می‌کند

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، گفت: اگر این تفکر را داشته باشیم که رمزارز ملی اقتصاد کشور را متحول خواهد کرد؛ درست نیست. این پول برپایه ریال تعریف شده است. اگر بخواهیم بحث انتقال پول را با کشوری داشته باشیم باید پول ما در آن کشور ارزش و اعتبار داشته باشد؛ بنابراین شاید تا حدودی تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال در تمام حوزه ها ورود پیدا کرده به گونه‌ای که کشور‌های اروپایی و حتی برخی از کشور‌های در حال توسعه درصدد راه‌اندازی رمز ارزملی هستند و در این میان بانک مرکزی ایران نیز به دنبال ایجاد رمزارز ملی برپایه ریال است. باید عنوان کرد که این رمزارز در بستر غیرمتمرکز و بدون نیاز به کنترل نهادی واسط عرضه خواهد شد. برخی از کارشناسان معتقدند این تکنولوژی می‌تواند ابزاری برای توسعه باشد.

ایجاد رمز ارز ملی تا حدودی محدودیت‌های مکانی را مدیریت می‌کند

محمدرضا شرفی رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در خصوص راه‌اندازی رمز ارز ملی برپایه ریال در کشور، اظهار کرد: ایجاد رمز ارزملی یک موضوع عجیب و غریبی نیست و قرار نیست که با شکل گیری آن اتفاق خاصی در کشور رخ دهد چرا که ما قبلا با پول کاغذی خرید می‌کردیم، اکنون با کارت الکترونیکی انجام خواهیم داد؛ بنابراین تفاوتی چندانی نکرده است تنها مدل و شیوه‌ها تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: امروزه سرعت رشد و توسعه تکنولوژی و فناوری شتاب بیشتری به خود گرفته و شیوه‌های نوین در بازار شکل گرفته است. تفاوت بارز رمز ارز ملی صرفه جویی در زمان و مدیریت محدودیت مکانی است و این یکی از ویژگی‌های بارز این تکنولوژی است.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین، گفت: اگر این تفکر را داشته باشیم که رمزارز ملی اقتصاد کشور را متحول خواهد کرد؛ درست نیست. اگر به صورت تخصصی این امر مهم را بررسی کنیم. این پول برپایه ریال تعریف شده است. اگر بخواهیم بحث انتقال پول را با کشوری داشته باشیم باید پول ما در آن کشور ارزش و اعتبار داشته باشد؛ بنابراین شاید تا حدودی تاثیرگذار باشد.

شرفی ادامه داد: رمز ارز ملی نوعی بهره برداری از تکنولوژی جدید است؛ ولی قرار نیست اتفاقی بیفتد. تصور کنید که بحث تکنولژی دوره گذری است که از مدل سنتی به یک مدل نوین تغییر شکل می‌دهد. به عنوان مثال زمانی که عابر بانک‌ها در زمان ارائه یارانه به مردم مطرح شد، در روز‌های ابتدای پذیرفتن این تکنولوژی قدری برای مردم سخت بود، اما بعد از گذشت زمان مردم این موضوع را پذیرفتند واکنون تمام خرید‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: رمز ارزملی در افزایش ارزش ریال در قبال ارز‌های بین المللی هیچ نقشی ندارد؛ بلکه یک خدمت جدید از سوی بانک مرکزی است.

شرفی خاطرنشان کرد: بحث‌های قانونی و حذف شدن سایر ارز‌های دیجیتال هم به تقاضای این ارز دیجیتال کمک می‌کند. شاید با راه افتادن ارز ملی بتوانیم به صورت مستقیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم، اما به صورت غیرمستقیم و تبدیل این ارز به سایر ارز‌های دیحیتال در فضای بلاکچین می‌توان تحریم‌ها را دور زد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی